بهزاد خسروی، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط فعلی رایزنان بازرگانان ایرانی در سایر کشورهای اظهار کرد: رایزنان بازرگانی به عنوان سفیران اقتصادی ایران در کشورهای مقصد تجارت وظیفههایی از جمله مطالعه بازار هدف تجارت، تسهیل مسافرتها هیئت عازم به کشورها، کمک به حل و فصل دعاوی تجاری، رایزنیهای برگزاری نمایشگاههای تخصصی محصولات ایران، بررسی مشکلات کالاهای صادراتی را بر عهده دارند.
او بیان کرد: وجود رایزنان بازرگانی با گسترش اقتصاد هر کشور رابطه بسیار مستقیمی دارد. وجود این افراد به افزایش سطح کیفی و کمی تجارت کشورها کمک شایانی میکند، اگر کشورهای جی ۲۰ و توسعه یافته را معیار سنجش شاخص و تعداد رایزنهای بازرگانی قرار دهیم خواهیم دید که این کشورها اصلیترین مهره تجاری خود را رایزنان بازرگانی قرار داده اند.
این کارشناس حوزه اقتصادی ابراز کرد: متاسفانه در سال ۹۷ چیزی حدود ۲۱ رایزن بازرگانی ایرانی در کشورهای دنیا مشغول به کار بودند که امروز این عدد به ۶ نفر فعال رسیده است. این درحالی است که طبق برنامه ریزیهای اقتصاد مقاومتی این عدد باید به ۵۰ نفر میرسید.
خسروی گفت: ایران دارایی ۱۵ کشور همسایه است، ولی ما شاهد وجود ۶ رایزن بازرگانی در کل تجارت کشورهای مقصد هستیم. کشورهای پیشرو نظیر ژاپن و کره سمالی الزاما برای انتخاب رایزن بازرگانی از روابط دیپلماتیک استفاده نمیکنند بلکه تاجران و بازرگانان خود را به صورت افتخاری به عنوان بازوی تجارت هدف کار میکنند.
بیشتر بخوانید: کشمکش دولت و اتاق بازرگانی بر سر اعزام رایزن بازرگانی/کوچک بودن کیک تجارت، صدای آقای وزیر را هم درآورد
این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از دلایل ضعف در افزایش قدرت رایزنان بازرگانی را منسوخ شدن قوانین مربوط به این حوزه دانست و گفت: قوانین موجود برای ۵ دهه گذشته است و متاسفانه هم چنان بروزرسانی نشده است، از طرفی هم مدیریت این حوزه دائم بین دولت و کنفدراسیون صادراتی کشور پاس کاری میشود.
خسروی بیان کرد: توسعه صادرات از طریق بازوان قوی بخش خصوص و بخش دولتی از جمله مواردی است که رهبر انقلاب به آن تاکید داشته اند که به طور عملی تحقق این موضوع بدون وجود رایزنان خبره و کارشناس شدنی نیست.
او کمبود نیروی انسانی برای مدیریت دفاتر و کارشناسی رایزنان بازرگانی در کشورهای مقصد را عامل بعدی ضعف در این حوزه دانست و تصریح کرد: تجار انتظار دارند دولت تا سال ۱۴۰۰ تعداد رایزنان بازرگانی را به ۵۰ نفر برساند و حجم تجارت با کشورهای دیگر دنیا را نیز افزایش دهد.
این کارشناس اقتصادی گفت: میتوانیم از مشاوران محلی کشورهای مقصد استفاده و آنها را به بازرگانان ایرانی متصل کنیم.
خسروی افزایش قدرت ایران در بازار عراق را وجود رایزن بازرگانی عنوان کرد و گفت: وجود رایزنان بازرگانی در عراق منجر شد تا در مدت کم ۶۵۰ کالای ایرانی را وارد سبد خانوار عراقی کنیم. نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوص در کشورها بسیار حائز اهمیت است به طوری که تعاملات تجاری بدون کمک گرفتن از بخش خصوصی مقدور نیست، اما متاسفانه به دلیل موانع قانونی موجود برای ایجاد دفاتر و نمایندگی اقتصادی نوع ارتباط اعضای اتاق بازرگانی با سفارتخانه مطلوب نیست.
او لزوم اسکان رایزنان بازرگانی را سفارتخانهها را بی معنی تلقی کرد و تشریح کرد: کشورهای پیشرفته رایزنان بازرگانی را خارج از فضای دیپلماتیک مستقر میکنند به طوری که هم اکنون کشور ترکیه ۱۰ فعال اقتصادی را به عنوان رایزن بازرگانی در ایران مستقر کرده است.
خسروی در پایان گفت: رایزن ما در افعانستان منجر به رشد حدود ۳ میلیارد دلار صادرات به این کشور در سال گذشته شد. در حالی که این رایزن یک نفر است. یکی از مواردی که میتواند شرایط تحریم را تسهیل کند افزایش میزان تعاملات تجاری واقتصاد ما با تعداد کشورهای بیشتر از طریق رایزنان بازرگانی است.
انتهای پیام/