به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی، رئیس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به برگزاری این المپیاد طی ماههای گذشته و تشکر از دست اندرکاران این امر گفت: ارتقای علمی، اصلیترین رکن توسعه کشورها است و در جمهوری اسلامی ایران نیز در دهههای گذشته گامهای موثری در این زمینه برداشته شده است.
لاریجانی از پیشرفتهای علمی کشور سخن گفت و اظهار کرد : سالانه رتبه بندیهای مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت میگیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبه بندیها نشان دهنده رشد علمی کشور است.
وی ادامه داد: بر اساس شاخصهای نوآوری سال ۲۰۱۹ رتبه کلی ایران در جهان ۶۱ است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد، همچنین بر اساس شاخصهای دانش جهانی در سال ۲۰۱۷ ایران رتبه ۸۳ را در بین ۱۳۲ کشور جهان کسب کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد، بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال ۹۴ تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.
وی با بیان اینکه در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به عنوان آینده سازان کشور میتوانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخصهای علمی کشور داشته باشند، اظهار کرد: یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری میشود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.
بیشتر بخوانید: دانشجویانی که فرار را بر قرار ترجیح میدهند
لاریجانی با اشاره به اینکه کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت میکنند و لازم است برنامه ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیتها در داخل کشور صورت گیرد.
وی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و ایجاد شبکههای نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به عنوان راهبردهای بهره برداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم میکند تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامه ریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تلاشهای نخبگان حوزه علوم پزشکی و تاثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاههای علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانکهای اطلاعاتی معتبر، حدود ۳۰ درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.
وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در ۲۰۱۷ در جهان رسیده و با تلاشهای صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجسال گذشته در بیش از ۷۹۸۳ عنوان کتاب مرجع بین المللی و راهنماهای تصمیمسازی بالینی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.
لاریجانی گفت: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته ایم به طوری که طی پنج سال گذشته، تعداد ۹۲۱ پروانه اختراع (Patent) از دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنیا ثبت شده و ۳۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تاسیس شده است.
وی با بیان اینکه ۳۴۰ محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی تولید میشود گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامههای این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور و در قالب برنامه تحول، با بهره گیری از نظامهای اعتباربخشی و ایجاد زیرساختهای مناسب گامهای مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.
وی از گسترشهای بین المللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: با برنامههای مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاستهای کلان کشور بر آن تاکید شده است.
لاریجانی برنامههای حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیتههای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت کرده اند، گفت: در این المپیاد شاهد تلاشهای چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاشهای خود در حیطههایی که به آن وارد شده اند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.
انتهای پیام/