سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی، پیامی آشکار برای توانایی بسیار بالای ایران در جهت تامین امنیت منطقه و جهان بود/ ایران از توانایی بسیار بالایی برای تامین امنیت خلیج فارس برخوردار است/ سفر ظریف به قطر و کویت از  فصل جدید تعامل ایران و کشور‌های منطقه حکایت می کندکارشناس مسائل بین الملل گفت: گسترش همگرایی ایران با ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، نقش و حضور کشور‌های غربی را کمرنگ می کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف در اولین روز سفر خود به کویت با اعضای انجمن دوستی ایران و کویت دیدار و رایزنی کرد.

بررسی روابط دوستانه و دیرینه دوکشور از جمله محورهای این دیدار بود، مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع فلسطین، ضرورت همکاری در خلیج فارس، شرایط جاری در منطقه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران بود.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خروج امارات متحده از ائتلاف علیه مردم یمن و دیدار یک هیئت بلند پایه امنیتی با مقامات کشورمان نشان می‌دهد که برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در طول سال‌های اخیر تحت سیاست‌های عربستان سعودی، مسیر درستی به خصوص در رابطه با کشور ما اتخاذ نکردند و همواره سیاست‌های محمد بن سلمان را دنبال کردند.

او افزود: کویت با اینکه عضو موثر شورای همکاری خلیج فارس است، اما نسبت به سایر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، سیاست نسبتا مستقلی اتخاذ کرد، اما همواره تحت فشار عربستان سعودی بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تغییرشرایط یمن به نفع انصارالله، درگیری‌های شکل گرفته در عدن و خروج امارات از ائتلاف نشان می‌دهد که کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در صدد تغییر سیاست‌های خود هستند، در حقیقت سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی در خلیج فارس پیامی آشکار برای کشور‌های منطقه و جهان بود مبنی بر اینکه ایران از توانایی بسیار بالایی برای تامین امنیت خلیج فارس برخوردار است.

هانی زاده با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قطر و کویت، گفت: این سفر نشان می‌دهد که مرحله جدیدی از تعامل بین ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز شده است، همچنین در آینده شرایط جدیدی در رابطه با ایران و سایر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز خواهد شد.


بیشتر بخوانید:سفر یک روزه ظریف به کویت، راهبردی در جهت حل مسائل منطقه


او با بیان اینکه عربستان سعودی در حال حاضر منزوی شده است، خاطر نشان کرد: ریاض به این نتیجه رسیده که سیاست‌های تخریبی در منطقه جواب نخواهد داد و تنها آمریکا و کشور‌های غربی هستند که از شکاف موجود بین تهران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس استفاده خواهند کرد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که هرگاه همگرایی بین ایران و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس گسترش یافته، نقش و حضور کشور‌های غربی که عامل بی ثباتی در منطقه و جهان هستند، کمرنگ می‌شود.

هانی زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد ترمیم و بهبود روابط ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌تواند یک همگرایی منطقه‌ای ایجاد کند و از حضور نظامی قدرت‌های خارجی در تنگه هرمز و خلیج فارس جلوگیری کند، البته برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس دنبال رو سیاست‌های کاخ سفیدهستند.

او اضافه کرد: اخیرا ثابت شده که آمریکایی‌ها تنها به فکر تامین منافع خودشان هستند و همواره تلاش می‌کنند تا از طریق ایجاد اختلاف و اختلاف افکنی بین ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس،بر منطقه مسلط شوند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در حال حاضر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیدند که آمریکا نه تنها نمی‌تواند امنیت منطقه را تامین کندبلکه حضور واشنگتن باعث نا امنی و افزایش هزینه‌ی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد.

هانی زاده تصریح کرد: امارات، عربستان و برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیدند که همگرایی منطقه‌ای و همکاری با ایران می‌تواند به تامین امنیت منطقه خلیج فارس کمک کند.

انتهای پیام/

گسترش روابط ایران با کشور های منطقه نقش کشور های غربی را خنثی می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار