رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از بررسی طرحی در این مرکز برای اداره کشور بدون نفت خبر داد.


پرداخت یارانه به این شکل منشا بی‌عدالتی است/ برخورد با خدمه نفت کش گریس نشان از استیصال آمریکایی هاستکاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آخرین  وضعیت طرح‌های بررسی شده  در این مرکز، گفت: برخی از این طرح‌های پژوهشی به مسائلی بر می‌گردد که در دستور کار مجلس قرار دارد؛ بخش دیگری از آن هم به مسائل اصلی کشور باز می‌گردد که توسط ریاست مجلس و هیئت رئیسه مطرح شده است.

جلالی با اشاره به اینکه نمایندگان در کمیسیون‌ها مشغول پیگیری وضعیت یارانه‌ها هستند، گفت: در دولت و مجلس دغدغه یارانه‌ها وجود دارد، برخی ۹۰۰ هزار میلیارد تومان و برخی هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را مبلغ نهایی  پرداخت یارانه ها مطرح می‌کنند که نشان دهنده رقم یارانه‌ای بزرگی  است که از بودجه کشور پرداخت می‌شود.

جلالی با بیان اینکه یارانه خود منشا بی‌عدالتی است، اظهار کرد: مکانیزم پرداخت یارانه ها به گونه‌ای است که اقشار پردرآمد نسبت به اقشار کم درآمد از یارانه بیشتری برخوردار می‌شوند، بنابراین نباید تنها به یارانه ۴۵ هزار تومانی توجه کنیم؛ یارانه‌ای که ما در بخش برق یا حامل‌های انرژی می‌دهیم رقم بسیار بالایی است که در حال حاضر در مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی آن‌ها بحث و بررسی می‌شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از طرح‌های مرکز پژوهش‌های مجلس را ساماندهی نظام بانکی عنوان کرد و افزود: مرکز پژوهش‌ها از سال ۹۱ به این موضوع ورود کرده است، در این مدت در زمینه بهبود اوضاع بانکی توفیقاتی را هم در عرصه قانونگذاری و هم در عرصه اجرا در داخل کشور داشتیم. 

جلالی با بیان اینکه مباحث مربوط به وضع صندوق‌ها در حال پیگیری جدی است، افزود: موضوعات اساسی کشور نظیر این موضوعات تا رسیدن به یک سرانجام مشخص توسط مرکز پژوهش‌ها  بررسی می شود و مرکز برای آنها به طور مرتب در  تهیه گزارش و مکاتبه با مسئولان است.

جلالی با تاکید بر اهمیت اقتصاد بدون نفت ادامه داد: باید توجه داشت که این نکته بسیار موثر و ارزشمندی است که بتوان کشور را بدون نفت اداره کرد. مرکز پژوهش‌ها گزارش بسیار خوبی را در این رابطه تهیه کرده و بازخورد این گزارش در سازمان‌ها بسیار مثبت بوده است.

وی در خصوص توقیف و تحریم نفتکش آدریان دریا هم اظهار کرد: اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارد تا در هر عرصه‌ای با ایران برخورد کنند در آن تردیدی نیست، آمریکایی‌ها بسیار هم تلاش کردند که  بتوانند در همان جبل‌الطارق نفتکش ایرانی را نگه داشته باشند، حتی گفتند ما با خدمه کشتی برخورد می‌کنیم و به این‌ها ویزا نمی‌دهیم.  این اوج ناتوانی و استیصال یک قدرت مدعی تصاحب قدرت در جهان است. 

جلالی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار محکم و با صلابت ایستاده است، اظهار کرد: به همگان ثابت شده است که آمریکا به دنبال بهانه جویی است. همین موضوع که آمریکا برای تلافی از اقدام ایران با ناخدای کشتی برخورد کرده است نشان از استیصال و عدم موفقیت آمریکاست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار