شانه ساز با اشاره به روند تولیدات دارویی در کشور گفت: برخی داروسازان نسبت به عرضه اقلام دارویی خارج از داروخانه معترض هستند.

اعتراض داروسازان نسبت به عرضه برخی اقلام دارویی خارج از داروخانهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو عصر امروز در مراسم هجدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازی ایران که در علوم پزشکی ایران اظهار کرد: نقش داروسازی در ارتقای علمی کشور بی نظیر است.

او ادامه داد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که وزیر بهداشت داروساز خودش را انکار نمی‌کند و این مسئله فرصت‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

شانه ساز بیان کرد: یکی از اعتراض‌های داروسازان این است که برخی دارو‌ها در خارج از داروخانه‌ها عرضه می‌شود و وزیر بهداشت نسبت به عرضه برخی اقلام در کلینیک‌های ترک اعتیاد حساسیت دارد که این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی بیمه مطرح شده است.

او با اشاره به اینکه حق تعرفه دارو در داروخانه‌ها یکی از مسائلی است که وزیر بهداشت به آن تاکید دارد، افزود: رویکرد ما این بوده است که داروخانه را از وابستگی نسبت به فروش دارو نجات بدهیم و امروزه سند جامع خدمات سلامت دارویی آماده شده است تا داروخانه دچار مشکلات اقتصادی نشده و به فکر بیماران باشد.

شانه ساز بیان کرد: اگر هزینه کرد دارو در کشور مانند قبل از انقلاب بود مبلغی به میزان ۴۴ هزار میلیارد تومان باید هزینه می‌کردیم.

متفاوت شدن چهره داروخانه‌های کشور با اجرای سند جامع سلامت در داروخانه‌های ایران

در ادامه شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ کمبودی در زمینه دارو مورد نیاز مردم کشورمان نداریم و در صورت نیاز اجازه واردات از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود.

او با اشاره به رونمایی ازسند جامع خدمات سلامت در داروخانه‌های ایران گفت: سند جامع خدمات دارویی در داروخانه‌ها با این هدف رونمایی شد تا از داروخانه با عنوان پایگاه توسعه سلامت استفاده شود و این طرح از سالیان قبل در کشور‌های اروپایی مورد استفاده قرار گرفته، اما در ایران مغفول مانده است.

شانه ساز ادامه داد: سند جامع خدمات سلامت در داروخانه‌های ایران باعث ارتقای سطح سلامت می‌شود و با اجرای این سند چهره داروخانه‌ها در زمینه ارائه خدمات نسبت به گذشته متفاوت خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اجرای این سند مصرف بی رویه دارو کاهش پیدا می‌کند همچنین مصرف دارو‌هایی مانند چربی خون، قند خون که سلامت و طول عمر افراد را به شدت تهدید می‌کند، منطقی و اصلاح می‌شود.

او بیان کرد: در شرایط فعلی در زمینه تولید دارو بخش‌های مهمی از اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا کردیم و امروزه ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور به وسیله صنعت داخلی تولید می‌شود.

۵۰ درصد از گردش مالی در داروخانه‌های دولتی است

در ادامه مراسم ضیا رئیس انجمن دارو سازان کشور گفت: ساختار داروسازی کشور باید تغییر کند و نباید در راهروی بیمه‌ها به دنبال دریافت مطالبات داروخانه‌ها باشیم اما نزدیک به ۲۰ سال است که جنس مطالبات ما یکنواخت  بوده و تغییری نکرده است.

او ادامه داد: مشکل نقدینگی در کشور وجود دارد و اگر مسائل برطرف نشود این مشکلات باعث آسیب  به مردم است.

رئیس انجمن دارو سازان کشور افزود: ۵۰ درصد از گردش مالی در داروخانه‌های دولتی انجام می‌شود.

داروسازان به دلیل مشکلات اقتصادی لوازم آرایشی می‌فروشند

در ادامه مراسم خوئی دبیر اجرایی همایش انجمن علمی داروسازی ایران گفت: داروسازان پیش بینی شرایطی بدتر از امروز را کرده‌اند اما داروسازان کاری جهادی در کشور کرده‌اند و چنین شرایطی را ما در زمان جنگ و اول انقلاب شاهد بودیم که ۹۰ درصد از دارو‌های کشور را تامین کردند.

او افزود: در حالی که برای  تامین داروی کشور دچار مشکل نشده‌ایم  و نیاز بیماران همیشه برطرف شده اما حق جهاد‌های بزرگ داروساز‌ها ادا نشده است.

دبیر اجرایی همایش انجمن علمی داروسازی ایران افزود: کیفیت داروی ایرانی در سطح خوبی قرار دارد اما متاسفانه از صنعت داروسازی حمایت نشده و راه واردات دارو به کشور باز شده است.

او افزود: شرایطی برای همکاران دارو ساز فراهم شود تا ذهن آن‌ها از دغدغه مسائل اقتصادی آزاد شود تا بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند هرچند بستر قانونی در این زمینه وجود ندارد.

خوئی بیان کرد: یک دارو ساز برای زنده نگه داشتن خود اقدام به فروش لوارم آرایشی و بهداشتی می‌کند وگرنه کسی که ۶ سال درس خوانده است راضی نبوده اقدام به فروش لوازم ارایشی و بهداشتی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار