سرلک مدیر بازارچه عودلاجان، از وضعیت فعلی این بازار تاریخی و موانع تبدیل آن به گذر صنایع دستی گفت.

آرش سرلک مدیر بازارچه عودلاجان، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت فعلی این بازارچه تاریخی در تهران گفت: بازارچه تاریخی عودلاجان طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ مورد مرمت قرار گرفت و بعد از بازسازی‌های چندباره از سال ۹۵ افتتاح و شروع به فعالیت کرد؛ اما در این مدت روز‌های پر رونقی را نداشت.

وی افزود: تغییر کاربری ندادن واحد‌های صنفی، تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها در این بازار، تبلیغات ضعیف و قرار گرفتن در نقطه کور بازارهای تهران از جمله دلایل این کم رونقی این بازارچه تاریخی است. نمی‌توان از بازارچه‌ای که چنین اقداماتی برای آن انجام نشده، انتظار داشت به «گذر صنایع دستی» تبدیل شود. با این حال، اکنون مدتی است که با اجرای طرح پنجشنبه بازار در عودلاجان، بسیاری از فعالان صنایع دستی به این بازارچه بازگشته و فضای متفاوت تری نسبت به روز‌های گذشته ایجاد شده است.

چرا بازارچه تاریخی عودلاجان به «گذر صنایع دستی» تبدیل نشد؟

مدیر بازارچه عودلاجان اظهار کرد: در سال‌های گذشته ۴۷ واحد صنفی موجود، به خاطر مشکلات بسیار تعطیل شدند؛ اکنون ۱۹ واحد صنفی از میان آنها دوباره مشغول فعالیت شده‌اند. ۸ واحد صنفی از این ۱۹ مورد، در نوروز امسال فعال شده اند. بازگشایی این واحدها که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد، گواه بر بازگشت رونق به بازارچه عودلاجان است.

سرلک بیان کرد: با فعالیت فرهنگی و هنری مانند استفاده از لباس‌های قجر‌ی و تاریخی، عرضه صنایع دستی، تبلیغات بیشتر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توجه مردم برای حضور در این بازارچه تاریخی جلب شده است. به طوری که امروز بازارچه عودلاجان شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی نیز است. بازارچه عودلاجان تنها بازارچه در کشور است که همه فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی در آن دارای نشان اعتماد (برندهای معتبر) هستند.

مسئول بازارچه عودلاجان در خصوص امکان تهیه مواد اولیه صنایع دستی در این بازارچه گفت: برخی واحدها مواد اولیه مرغوب صنایع دستی را عرضه می کنند؛ هم اکنون دو واحد صنفی مشغول عرضه مواد اولیه میناکاری روی سفال هستند. بازارچه عودلاجان به دلیل اینکه در قلب بازار اصلی تهران قرار دارد، ظرفیت ایجاد مراکز تهیه مواد اولیه را نیز داراست. بازارچه عودلاجان یک بازارچه ملی است و کسی به صورت مستقیم از آن بهره نمی‌برد؛ در نتیجه نیازمند حمایت ببشتر صنعتگران و مسئولان است.

انتهای پیام/ 

بازارچه عودلاجان رونق می‌گیرد؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار