مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از بی مهری و نابودی قنوات استان همدان در سایه کمبود اعتبارات خبر داد.

مرگ تدریجی قنوات استان همدان در سایه بی توجهیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، فرامرزی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:  استان همدان با  ۲ هزار و ۴۷۳ رشته قنات  حدود ۵/۶ درصد از قنوات کشور را در اختیار دارد و ملایر نیز با داشتن ۶۲۱ رشته قنات دارای بیشترین تعداد قنات در استان است.

فرامرزی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته قنوات استان مورد بی مهری قرار گرفته اند، گفت: بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در سال جاری بسیاری از قنوات استان را غیر قابل استفاده کرده است.

این مقام مسئول افزود: تعداد قنوات خسارت دیده درسال ۹۷ و ۹۸ تاکنون در حدود ۳۲۶ رشته بوده است که  با تلاش‌های صورت گرفته ، از مجموع قنوات خسارت دیده استان در سال‌های اخیر حدود ۷۰۲ رشته در سال ۹۷ و ۵ رشته قنات نیز در سال ۹۸ احیا شده و آماده بهره برداری است.

فرامرزی، مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای احیای قنوات استان همدان در سال ۹۷، در حدود ۴۸۶ میلیارد و ۷۶۵ میلیون ریال اعلام کرد و افزود : از این میزان  ۲۹۸ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال از این اعتبارات به استان تخصیص یافت.

او با بیان اینکه  اعتبارات ملی و استانی مصوب برای استان در سال ۹۸ در حدود ۸۴ میلیارد و ۵۱۴ میلیون ریال بوده است، گفت: ۵۰ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال آن تا کنون به استان تخصیص یافته است که نمایانگر کاهش شدید اعتبارات اختصاص یافته به این امر در سال جاری است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  گفت:  ریزش دیواره داخلی کوره و انسداد جریان آب، ریزش مسیر چاه و انسداد جریان آب، رها سازی و نگهداری نامناسب قنات  از سوی بهره برداران، دخل و تصرف در حریم قنات و تخریب سازه قنات، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای احیا و مرمت قنوات و نیز  توجه نداشتن مسئولان به قنوات به عنوان یک منبع آبی  پایدار از مهمترین موانع و مشکلاتی هستند که احیا و نگداری قنوات استان را با مشکل مواجه کرده است .

انتهای پیام/ا

شناسایی ۳۲۶  قنات خسارت دیده در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار