معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت یک رکورد جدید گونه دیگر پرنده در فهرست پراکنش حیات وحش استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت یک رکورد جدید گونه دیگر پرنده در فهرست پراکنش حیات وحش استان خبرداد.

نبی‎اله قائدرحمتی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در مورخ ۱۳ شهریور ۹۸ تعداد ۳۶ فرد از گونه خروس کولی سینه سیاه با نام علمی Vanellus spinosus توسط آقای امیری کارشناس مسئول زیستگاه‎های این اداره کل در سطح تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر برای نخستین بار مشاهده و ثبت شد.

وی تصریح کرد: با گزارش مشاهده این‎ گونه برای اولین بار در استان، به نظر می‎رسد که محدوده پراکنش گونه مذکور، گسترده‎تر از اطلاعات قبلی ثبت شده باشد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: این پرنده با نام علمی Vanellus Spinosus و نام انگلیسی Spur winged Plover با نام خروس کولی بال سفید نیز معروف بوده و برای اولین بار در استان در تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر مشاهده و ثبت شده است.

قائدرحمتی اضافه کرد: این نوع پرنده از گونه‎های حمایت شده است که مشاهده آن در تالاب گوری بلمک نشان از وضعیت مناسب و اهمیت این زیستگاه دارد.

وی در ارتباط با عادات و رفتار این گونه پرنده، افزود: خروس کولی سینه سیاه در حاشیه آب‎های شور و شیرین و مناطقی با پوشش گیاهی کم به سر برده و در سواحل شنی تولید مثل می‎کند خروس کولی سینه سیاه ۲۶ سانتی‎متر طول دارد، پرنده‎ای زیبا، با پا‌های بلند، روتنه قهوه‎ای شنی، سر سیاه و زیر تنه سیاه و سفید است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: این پرنده دو طرف چانه و پهلو‌های گردن سفید، سطح روی شاهپر‌های بال سیاه، دم سفید با حاشیه پهن سیاه رنگی در انتها، سطح زیرین پر‌های پرواز و شکم سیاه پوشپر‌های زیر بال سفید است.

به گفته قائد رحمتی با توجه به اینکه این گونه در عرض‎های جنوبی به ندرت دیده می‎شود، ضرورت دارد جهت اقدامات مناسب حفاظتی، مطالعات علمی دقیقی در خصوص این گونه در استان صورت پذیرد.

وی گفت: به دلیل بارش‎های مناسب امسال، لانه گزینی پرندگان و تابستان گذرانی پرندگان در تالاب‎های استان افزایش داشته است و هم اکنون ده‎ها پرنده از خانواده کشیم‎ها، چنگر، حواصیل، لک لک، اگرت، مرغابی، اردک از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‎های استان تابستان گذرانی می‎کنند.

انتهای پیام/ب

ثبت یک رکورد جدید دیگر در پراکنش حیات وحش لرستان

برچسب ها: محیط زیست ، پراکنش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.