کارشناس مسائل عراق گفت:فشار و تداوم فشار بر ایران تبعاتی در پی دارد که دیدار مقتدی صدر از رهبری می‌تواند آن را مخابره کند.

حضور مقتدی صدر پیام آور سیاست خارجی فعال ایران است/به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مقتدی صدر، از رهبران سیاسی شیعه در عراق، روز سه شنبه ۱۹ شهریور در مراسم عزاداری دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در کنار رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حاضر شد. در روز‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره سفر مقتدی صدر به ایران منتشر شده است.

فرهاد وفایی فرد کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:سفر مقتدی صدر را از چند منظر می‌توان تحلیل کرد؛ یکی از نظر  فردی و مواضع اخیر او و دیگری سیاست داخلی عراق  و از منظر منطقه‌ای که به تحولات منطقه باز می‌گردد، چراکه  به صورت کلی مقتدی صدر یک شخصیت ضد آمریکایی است و از دیرباز با سیاست‌های واشنگتن  در عراق مشکل داشته است .

او افزود: در حقیقت مقتدی صدر یکی از محبوبترین چهره های سیاست داخلی عراق محسوب می شود، البته بعد از انتخابات پارلمانی بغداد در سال ۲۰۱۸   بیانیه‌ها و مواضعی داشت که می توانست این تصور را ایجاد کند که او  در برخی موارد زاویه‌هایی  با سیاست‌های تهران دارد.

وفایی فرد خاطر نشان کرد: حضور مقتدی صدر در بیت رهبری این پیام آور را داشت  که دیپلماسی ایران در قبال عراق  حکم به گونه است که با همه بازیگر‌ان و احزاب این کشور تعامل مثبتی دارد. به عبارت دیگر ایران مانعی پیش روی   بغداد ایجاد نمی کند  تا بتواند با بازیگران مختلف در راستای ثبات، پیشرفت و توسعه این کشور همکاری کند.

کارشناس مسائل عراق  اضافه کرد:دیدار مقتدی صدر با مقام معظم رهبری تاکیدی بر تلاش ایران برای قویت دولت مرکزی عراق است.


بیشتر بخوانید:حضور مقتدی صدر و سردار سلیمانی در مراسم شام غریبان حسینیه امام خمینی + عکس 


او ادامه داد:  در سال گذشته تهران حدود ۹ میلیارد دلار با عراق تجارت کالا داشت و علاوه بر آن صادرات برق، گاز و خدمات فنی مهندسی دو کشور هم  به بیش  از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

وفایی فرد گفت: عراق یکی از شرکای مهم تجاری و اولین مقصد صادراتی برای کالاهای ایران است و این امر اهمیت بغداد را در فضای پسا تحریم برای ما دو چندان کرده است. علاوه براین ایران همواره از ثبات دولت مرکزی بغداد استقبال کرده  و هر بازیگری در این راستا حرکت کند هم طبیعتا مورد حمایت ما خواهد بود.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: در فضایی آمریکا فشار حداکثری خود را بر تهران اعمال کرده است و برخی  متحدان منطقه‌ای آنها هم در جهت اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران  اقدام می کنند، حضور مقتدی صدر در کنار رهبری برای ما اهمیت بسیاری دارد.

او گفت:در روز‌های اخیر مواضع سید حسن نصرالله ، ملاقات هیئت انصارلله در تهران، دیدار حماس از کشور ما و تصاویر دیشب مقتدی صدر در عزاداری امام حسین، در کنار یکدیگر پازلی را تشکیل می دهد که یک پیغام  را برای برخی کشور‌های منطقه‌ای و برخی بازیگران فرا منطقه‌ای به همراه دارد، پیغامی با این مضمون که فشار و تداوم تحریم بر ایران تبعاتی برای آنها به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدار مقتدی صدر با مقام معظم رهبری تاکیدی بر تلاش ایران برای قویت دولت مرکزی عراق است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار