به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، جواد حق لطفی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با حضور در برنامه بی حاشیه شبکه مینودری گفت: بر اساس ابلاغ کمیسیون راههای کشور ۴۰۰ نقطه دارای تصادف در استان شناسایی، و ۷۲ نقطه هم به عنوان نقاط پرتصادف معرفی شدند.
حق لطفی، محور قزوین به آبیک را پرتصادفترین محور مواصلاتی استان دانست و افزود: بر اساس آئین نامه ها، باید محورهای مواصلاتی، از آسفالت و تاب لغزشی جاده ها، از استاندارد لازم برخوردار باشند، اما در زمان بارندگی ها، رعایت فاصله طولی بسیار مهم است که رانندگان، این موضوع ساده را رعایت نمیکنند.
او با بیان اینکه موضوع ایمنی و ایمن سازی جاده ها، یک کار جاری و ساری و هر روزه است و عملیات ایمن سازی هیچگاه به پایان نمیرسد، گفت: پس از بررسیهای متعدد و همچنین نیاز و حجم تردد در جادههای استان، از سال ۹۴ نصب حفاظهای گاردیل دو موج، به یک رده بالاتر و به صورت نیوجرسی بلوک مفصلی، آغاز شد و تا سال ۹۷ با صرف ۱۹ میلیارد تومان، این پروژه به اتمام رسید.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان افزود: ایمنی جاده ها، باید مدام ارتقاء پیدا کند، و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی، مواردی مانند خط کشی جاده ها، لرزانندههای میانهای و یا نصب چراغهای روشنایی، در دستور کار قرار گرفت.
او اضافه کرد: در آزادراه قزوین از محدوده پل زیاران تا مرز استان به طول ۱۵ کیلومتر، از آسفالت میکروسرفیسنیگ، استفاده کردیم تا با افزایش اصطکاک سطح جاده، از بار تصادفات کاسته شود.
حق لطفی خاطرنشان کرد: در آزادراه قزوین- آبیک به طول ۱۶ کیلومتر، محمدیه به طول ۴ کیلومتر و آزادراه قزوین- رشت هم، عملیات آسفالت سرفیسینگ در دستور کار قرار گرفته است.
او افزود: مجموعاً ۳۰ کیلومتر آسفالت میکروسرفیسنیگ متناسب با بودجه استان تا پایان سال، به بهره برداری میرسند.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با بیان اینکه در سال ۸۵، بیست میلیون تردد در راههای استان با ۶۷۰ نفر فوتی به ثبت رسیده است، گفت: این آمار در پایان سال ۹۷ با تکیه بر نقش مردم و رسانه به ۲۰۰ میلیون تردد و ۲۷۰ مورد فوتی رسیدیم.
حق لطفی در ادامه به فعالیتهای صورت گرفته برای ایمن سازی محور آوج، اشاره کرد و گفت: پس از مطالعات ایمنی، حدود یک ماه است که احداث مسیرهای فرار و ایمن سازی مسیر، آغاز شده است و تا به امروز ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مطابق با برنامه زمان بندی، این کار انجام میشود.
او افزود: در باره محور شامی شاپ هم که اولین نقطه پرتصادف راه استان است، مطالعات تکمیلی انجام شده و در سال ۹۶ همه نقاط پرحادثه، برای رانندگان آشکار سازی شده است و در ۱۰ نقطه از جمله شامی شاپ، احداث هندسی آغاز خواهد شد.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت: آزادراه قزوین- تاکستان، یک لایه آسفالت کمتر دارد که لکه گیری لاین شمالی آن به پایان رسیده و لاین جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.
او افزود: احداث روشنایی، فقط در محورهای برف گیر و کولاک گیر در دستور کار است و شامل همه نقاط نمیشود و جزو الزامات راهداری نیست.
حق لطفی گفت: روشنایی محور دولت آباد به سمت کهک به طول ۱۵ کیلومتر که در کریدور باد و برف و کولاک است، در دستور کار قرار دارد که ۱۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و ۵ کیلومتر باقیمانده نیز تا پایان سال به بهره برداری میرسد.
مسعود حق لطفی، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان نیز که دیگر میهمان برنامه بی حاشیه بود، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ نقطه حادثه خیز در استان، توسط پلیس، اورژانس و راهداری شناسایی شده است، گفت: اگر در نقطه ای، سه حادثه منجر به فوت و ۱۰ حادثه منجر به خسارت رخ دهد، آن نقطه حادثه خیز تلقی میشود.
او افزود: پیچ مرگ در جاده قدیم قزوین به رشت و همچنین محور بکندی، به علت نداشتن دید کافی، سالیانه ۲۰ نفر را به کام مرگ فرومی بردند که با عملیات راهداری در این نقاط، با کاهش بسیار چشمگیری در تصادفات روبه رو شدیم.
حق لطفی خاطرنشان کرد: در محور بوئین زهرا به رحیم آباد هم به دلیل ترافیک بالای خودروهای سنگین، سالیانه ۵۵ نفر کشته میشدند که نزدیک به ۴۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده است و علیرغم افزایش ۱۰ درصدی ترددها، اما با کاهش ۱۳ موردی تصادفات روبه رو هستیم.
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان همچنین به آخرین وضعیت تقاطع غیرهمسطح اتوبان قزوین- زنجان به شهر ضیاء آباد اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی از ابتدا، به هیچ عنوان، موافق استفاده از تقاطع محور ضیاء آباد، نبود، چرا که آنجا یک تقاطع غیرهمسطح است که ورودهای غیرمجاز آن، تصادفهای سنگینی به بار میآورد.
او افزود: عملیات ایمن سازی و احداث رمپ جدید در محور ضیاء آباد آغاز شده است و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی، تا یک سال آینده این محور بازگشایی میشود.
حق لطفی با بیان اینکه احداث ۷ کیلومتر از گردنه هجیب به پایان رسیده و زیربار ترافیک رفته است، گفت: همچنین محور سه راهی دانسفهان به رحیم آباد به طول ۸ کیلومتر در حال احداث است که تا یک ماه دیگر زیر بار ترافیک میرود.
او افزود: قرار است ۷۰ کیلومتر از راههای اصلی استان، به بزرگراه تبدیل شوند تا شاهد کاهش تصادفهای رخ به رخ باشیم.
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان، ایمن سازی محدوه حصارخروان که یکی از نقاط پرحادثه استان است را از اولویتهای امسال عنوان کرد و گفت: پارسال در محورهای الموت شرقی و غربی، ۱۲ پروژه تعریف شده است که بودجه آن کفاف ایمن سازی این محورها را نمیدهد.
حق لطفی با اشاره به اینکه پارسال ۷۵ کیلومتر از راههای روستایی، علیرغم کسری اعتبار و حداقلهای اعتبار موجود، ایمن سازی شدند، گفت: در مورد سه راه بشر در مسیر قزوین- رشت، اهالی محل در زمینه واگذاری تملکات، همکاری نمیکنند و از سوی دیگر اعتبارات آن، تأمین نشده است، اما همچنان در تلاش هستیم که تا سال آینده، این محور به بهره برداری برسند.
سرهنگ بیگلری، رئیس پلیس راه استان هم که میهمان تلفنی برنامه بی حاشیه بود گفت: از ابتدای امسال تاکنون، شاهد کاهش ۴۵ درصدی تصادفات منجر به فوت در سطح استان بودیم.
رئیس پلیس راه استان با بیان اینکه پارسال، تصادف در محور قزوین به زنجان، تقاطع ضیاء آباد، ۱۶ کشته بجای گذاشته است، خاطرنشان کرد: در کنارگذر قزوین، حدفاصل عوارضی دو به سه و در موارد بارندگی، شاهد تصادفهای زنجیرهای هستیم که قرار است با انجام عملیات آسفالت میکروسرفیسینگ، مشکلات این محور نیز حل و فصل شود.
سرهنگ بیگلری، تصادفهای رخ به رخ را بیشترین تصادفهای محور قدیم قزوین به تهران در محدوده آبیک، بیان کرد و گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای باید هر چه سریعتر مسیر ۳۵ کیلومتری را تعریض کند.
او افزود: در محور اک به اسفرورین و دانسفهان هم تصادفهای منجر به فوت داریم که باید گنجایش راههای اصلی ارتقاء پیدا کند.
رئیس پلیس راه استان گفت: امسال ۱۰۲ میلیون تردد در استان داشتیم و نسبت به پارسال هم تصادفات ۱۳ درصد افزایش پیدا کردند و مردم باید همت کنند که همچنان شاهد کاهش تصادفات در محورهای استان باشیم.
انتهای پیام/ک