به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لندروور سرانجام در نمایشگاه فرانکفورت رسماً نسل جدید مدل افسانهای دیفندر را رونمایی کرده و زندگی کاملاً جدیدی را به این نام پرافتخار بخشیده است؛ بنابراین برای اولین بار پس از چندین دهه، شاهد عرضهٔ یک دیفندر کاملاً جدید به بازار خواهیم بود که حالا میتواند با پیشرفتهترین آفرودرهای دنیا به نبرد بپردازد. سازندهٔ بریتانیایی ادعا میکند دیفندر ۲۰۲۰ سرسختترین و تواناترین محصول لندروور محسوب میشود باوجوداینکه ساختار بدنهٔ کاملاً جدیدی را تکنولوژیهای کاملاً جدید ترکیب کرده تا خودرویی مناسب برای قرن بیست و یکم ایجاد گردد.
هرچند تغییرات کاملی در داخل و خارج نسل جدید این خودرو صورت گرفته و کاملاً مدرنتر از قبل شده اما همچنان ازهرجهت بدون شک یک دیفندر به نظر میرسد. در نسل جدید این خودرو همچنان استایل جعبهای شکل سنتی دیفندر و همینطور ویژگیهای نمادین آن مثل پنجرههای کوچک روی سقف، درب صندوق بار افقی و چرخ زاپاس روی آن همگی حفظ شدهاند. علاوه بر این، اوورهنگهای جلو و عقب به کوتاهترین حد ممکن رسیده که به همراه رکابهای بلند، زاویههای ورود و خروج عالی را ایجاد کرده است.
هرچند دیفندر جدید خودروی کاملاً مدرنی است، اما به لطف استایل چهارشانه به همراه گلگیرهای برجسته با دهانههای مربعی، درعینحال خودروی سرسختی به نظر میرسد. علاوه بر این، اسیووی جانسخت جدید لندروور در ظاهر لوکستر و شیکتر از نسل قبلی به نظر میرسد که این تصویر توسط چراغهای جلوی LED و چراغهای عمودی عقب تقویت شده است. لندروور برای دیفندر جدید ۱۲ طرح رینگ مختلف از نمونههای ۱۸ اینچی سفیدرنگ فولادی گرفته تا ۲۲ اینچی آلیاژی را ارائه کرده است.
در داخل نسل جدید دیفندر به معنای واقعی کلمه یک انقلاب بزرگ صورت گرفته، زیرا در اینجا داشبورد کاملاً مدرن و پیشرفتهای با صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر مرکزی لمسی ۱۰ اینچی و یک نمایشگر سربالا با نسل جدید معماری الکترونیکی لندروور کار شده که از بهروزرسانی اینترنتی پشتیبانی میکند تا دیفندر تا حد امکان مدرن باشد. در کنسول مرکزی خودرو نیز دکمههای کمی به چشم میخورد، زیرا بیشتر قسمتها توسط سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Pivi Pro جدید کنترل میشود. البته این هنوز یک دیفندر است و هیچکدام از این تکتولوژیها روی همهکاره بودن آن تأثیر منفی نداشته است. به گفتهٔ لندروور، در کابین دیفندر جدید محفظههای زیادی هم برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است.
یکی از ویژگیهای داخلی برجستهٔ دیفندر جدید صندلی مرکزی ردیف جلو است که در نسخهٔ ۹۰ (سهدر) سفارشی و در نسخهٔ ۱۱۰ (پنجدر) استاندارد است. این ویژگی امکان نشستن سه نفر در جلوی خودرو را فراهم میکند. این یعنی نسخهٔ ۱۱۰ را میتوان با ترکیب پنج یا شش صندلی و همینطور ترکیب پنج صندلی بهعلاوهٔ دو سفارش داد درحالیکه نسخهٔ ۹۰ حداکثر میتواند تا شش نفر را حمل کند. همچنین امکان خواباندن پشتی صندلی میانی عقب هم وجود دارد که دو نگهدارندهٔ لیوان را برای صندلیهای جلو فراهم میکند. برای نسخهٔ ۹۰ نیز آپشن سقف پارچهای جمعشونده قابل سفارش است که در این صورت میتوان رانندگی در هوای آزار را با دیفندر تجربه کرد.
مشخصات فنی
برای کابین دیفندر جدید سه ترکیب رنگ مختلف قابل انتخاب است. در نسخههای پایهٔ خودرو، تودوزی پارچهای ارائه میشود درحالیکه تیپهای S و SE از تودوزی چرمی به همراه پارچهٔ مقاوم در قسمتهایی که ساییدگی بیشتری دارند برخوردار هستند. در کابین تیپ HES، اما از چرم درجهیک ویندسور استفاده شده درحالیکه برای دیفندر X بهمنظور دوام بیشتر، در کنار این چرم، پارچهٔ مقاوم پریمیوم هم کار شده است. برای کابین دیفندر تریمهای مختلفی مثل چوب گردو یا بلوط تاریک هم قابل سفارش است.
علاوه بر این، در نسل جدید دیفندر قابلیت شخصیسازی برای لندروور بسیار اهمیت داشته و به همین دلیل برای آن لوازم جانبی زیادی را در قالب چهار پکیج مختلف بنامهای اکسپلورر، ادونچر، کانتری و اوربان ارائه کرده که مجموعاً شامل بیش از ۱۷۰ لوازم جانبی مختلف میشود و میتواند طرفداران جیپ رانگلر را شرمنده کند. پکیج اکسپلورر مواردی مثل اسنورکل، ریلهای روی سقف و نردبان سقف را به خودرو اضافه میکند درحالیکه پکیج ادونچر یک کمپرسور هوا و همینطور یک مخزن آب ۶.۵ لیتری با شلنگ و دوش را به همراه دارد. پکیج اوربان، اما بیشتر روی زیبایی ظاهری تمرکز دارد و مواردی مثل کاور چرخ زاپاس را شامل میشود.
به گفتهٔ لندروور، نسل جدید دیفندر در آفرود خودروی بسیار توانایی خواهد بود که این مهم به لطف استفاده از پلتفرم تمام آلومینیومی کاملاً جدید D۷x به دست آمده است. بدین ترتیب حالا فاصلهٔ خودرو از سطح زمین به ۲۹۱ میلیمتر رسیده درحالیکه زاویهٔ حملهٔ ۳۸ درجه، زاویهٔ شکست ۲۸ درجه و زاویهٔ فرار ۴۰ هم از دیگر ویژگیهای قابلتوجه دیفندر جدید هستند. این خودرو همچنین میتواند تا حداکثر عمق ۹۰ سانتیمتری آب هم حرکت کند.
ساختار مونوکوک آلومینیومی سبکوزن پلتفرم جدید D۷x همچنین مستحکمترین بدنهٔ تاریخ لندروور را هم به همراه داشته که سه برابر مستحکمتر از طراحی سنتی بدنه روی شاسی است. این ویژگی توانایی بکسل دیفندر را افزایش داده به حداکثر ۳۷۲۰ کیلوگرم رسانده است. علاوه بر این، این پلتفرم جدید بستری عالی برای سیستم تعلیق کاملاً مستقل، گیربکس کمکی دو سرعته و سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی را هم فراهم کرده است.
لندروور در نسل جدید دیفندر برای اولین بار سیستمی بنام «پاسخ زمینی قابل تنظیم» را معرفی کرده است که به راننده اجازه میدهد خودرو را متناسب با شرایط آفرود بهطور دقیق تنظیم کند. دیگر فناوریهای آفرود این ماشین نیز شامل قفل دیفرانسیل مرکزی دستی، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک، سیستم آشنای Terrain Response ۲ لندروور، سیستم سنجش حرکت در آب، سیستم کنترل پیشرفتهٔ All-Terrain لندروور و سیستم دید اطراف ClearSight میشود. علاوه بر این، در دیفندر مدل ۲۰۲۰ سه تنظیم مختلف برای پدال گاز و پاسخ گیربکس، فرمان و کنترل کشش ارائه شده است درحالیکه سیستم تعلیق بادی هم برای آن قابل سفارش است.
نسل جدید دیفندر که برای اولین بار قرار است در ایالاتمتحده ه عرضه گردد، در این کشور با دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف ارائه میشود. پیشرانهٔ اول که زیر کاپوت مدل P۳۰۰ قرار میگیرد، از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت است که خودرو را ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند (صفرتاصد در ۸.۱ ثانیه). این موتور در سینهٔ دیگر محصولات جگوار لندروور مثل جگوار E-Pace و رنجروور اووک هم قرار میگیرد.
پیشرانهٔ دوم، اما یک واحد ۳ لیتری شش سیلندر است که به توربوشارژر توئین اسکرول و همینطور سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت با یک سوپرشارژر الکتریکی مجهز شده است. این موتور که در مدل P۴۰۰ ارائه میشود، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. دیفندر ۹۰ با استفاده از این موتور قدرتمند ظرف ۵.۷ ثانیه و مدل بزرگتر دیفندر ۱۱۰ ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد (صفرتاصد دیفندر ۱۱۰ در ۶.۱ ثانیه). نیروی هردوی این موتورها نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به همراه یک گیربکس کمکی دو سرعته انتقال پیدا میکند.
دیفندر جدید در اروپا و سایر بازارهای خارج از ایالاتمتحده، اما با یک پیشرانهٔ دیزلی عرضه میشود که در دو سطح قدرت مختلف قابل انتخاب است. این موتور که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل است، در مدل D۲۰۰ قدرتی برابر با ۲۰۰ اسب بخار و در مدل D۲۴۰ قدرتی معادل ۲۴۰ اسب بخار تولید میکند. در سال آینده یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم به خانوادهٔ دیفندر اضافه خواهد شد.
سیستمهای ایمنی و کمکرانندهای که لندروور برای نسل جدید دیفندر در نظر گرفته است شامل کروز کنترل تطبیقی، پایش قبل از برخورد عقب، پایش ترافیک عقب، ترمز اضطراری، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، پایش وضعیت راننده و سیستم کمک پارک میشود. نسل جدید دیفندر در تیپهای پایه، S، SE، HSE، X و First Edition به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.
همانطور که اشاره شد، لندروور قصد دارد نسل جدید دیفندر را پس از چندین دهه رسماً در ایالاتمتحده عرضه کند؛ بنابراین برای کسانی که از انتظار برای فورد برانکو خسته شدهاند، جیپ رانگلر را بیشازحد خارج جادهای میدانند و فکر میکنند مرسدس بنز G کلاس خیلی گران است، دیفندر میتواند بهترین انتخاب باشد. البته این خودرو در ابتدا فقط در نسخهٔ پنجدر ۱۱۰ در ایالاتمتحده عرضه میشود و بعداً مدل سهدر ۹۰ و همینطور نسخهٔ تجاری هم به آن اضافه خواهد شد. دیفندر ۱۱۰ از بهار آینده با قیمت پایهٔ ۴۹,۹۰۰ دلار برای مدل P۱۰۰ راهی بازار ایالاتمتحده میشود. قیمت پایهٔ این خودرو در بریتانیا نیز از ۴۵,۲۴۰ پوند برای مدل ۱۱۰ D۲۰۰ شروع میشود. لندروور، اما فعلاً قیمت نسخهٔ ۹۰ را اعلام نکرده است.
انتهای پیام/