یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: به ستون فقرات پشتی زنان باردار فشاری زیاد وارد می‌شود که برای کاهش این فشار انجام تمرین‌های ورزشی روزانه مفید است.

نگار نظری کارشناس ارشد فیزیوتراپی و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زنان باردار اظهار کرد: در دوران بارداری وزن فرد به علت آماس (ورم) و افزایش دریافت مواد غذایی جنین بیشترمی‌شود، بنابراین سیستم تعادلی بدن و مرکز ثقل تغییر می‌کند؛ به ستون فقرات پشتی زنان باردار فشاری مضاعف وارد می‌شود که این فشار درد‌های زیادی را در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید: زنان باردار چه ورزش‌هایی انجام دهند؟


او بیان کرد: لیگامان‌ها و رباط‌هایی که در ناحیه ستون فقرات هستند در زنان باردار به کشیدگی دچار می‌شود، بنابراین برای کاهش عوارض ناشی از افزایش وزن و تسکین درد‌های ناشی از افزایش قوس‌های ستون فقرات انجام تمرین‌های ورزشی مناسب پیشنهاد می‌شود.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای زنان باردار

برنامه ورزشی زنان باردار

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی افزود: از تمرین‌های مناسب برای زنان باردار می‌توان به دراز و نشست اشاره کرد، البته ضرورتی ندارد که این افراد دراز و نشست را به طور کامل انجام دهند، بنابراین کافی است که آنها به پشت خوابیده و در حالی که کف پاهایشان روی زمین است، زانو‌های خود را جمع کنند سپس دست‌هایشان را به زانو نزدیک کنند، پنج ثانیه دست‌ها را در این وضعیت نگه دارند و در نهایت به وضعیت قبل برگردند، این تمرین باید روزانه  سه نوبت و هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.

نظری تأکید کرد: در تمرین دوم فرد باید حرکت پُل زدن را انجام دهد، برای این منظور شخص باید لگن خود را از روی زمین بلند و  پنج ثانیه مکث کند، سپس آن را روی زمین بگذارد؛ این تمرین باید روزانه سه بار و هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای زنان باردار

او تصریح کرد: در تمرین سوم فرد باید در حالت چهار دست و پا قرار بگیرد سپس دست راستش را بالا بیاورد و ۵ ثانیه مکث کند و این حرکت را برای دست چپ و پا‌ها تکرار کند؛ این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود؛ این تمرین‌ها به تقویت ستون فقرات به ویژه عضلات مرکزی بدن کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: ورزش‌های که برای زنان باردار مفید است


نظری یادآوری کرد: تمرین تقویت عضلات کف لگن هم از دیگر تمرین‌های مناسب برای زنان باردار است، این تمرین باید زیر نظر فیزیوتراپیست و به طور مرتب انجام شود؛ پیاده روی روزانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در برنامه روزانه زنان باردار ضروری است، این تمرین‌ها به همراه پیاده‌روی  در تقویت عضلات و افزایش تحمل عضلانی موثر هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.