داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از قرص قاتلی که به جای شفا جان می‌گیرد تا زمان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی


این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی، به سراغ تبلیغات دروغین داروی درمان قطعی صرع و تقویت حافظه، رفته‌ایم.


از قرص قاتلی که به جای شفا جان می‌گیرد تا زمان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری پزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

قرص قاتلی که به جای شفا جان می‌گیرد/ تبلیغات دروغین داروی درمان قطعی صرع و تقویت حافظه

دیگر نگران تشنج و بیماری صرع نباشید،  اگر از درد کشیدن عزیزان و دوستان خود در برابر بیماری صرع و تشنج رنج می‌برید؟ اگر از مراجعه‌های مکرر به مراکز درمانی خسته شده اید؟ نگران نباشید، ما برای شما داروی منحصر به فرد و کاملا ارگانیکی را پیشنهاد می‌کنیم که در مدت زمان بسیار کوتاهی توانسته تعداد کثیری از بیماران مبتلا به صرع و تشنج بسیار شدید را درمان کند.
 
این کپسول که کاملا گیاهی و ارگانیک بوده و به دست توانمند متخصصان ایرانی ساخته شده و توانسته است جامعه پزشکی را به شوک وا دارد و در درمان قطعی و تدریجی صرع و تشنج حاد بسیاری از بیماران موثر واقع شود، از طرفی این دارو در تقویت حافظه، درمان آلزایمر، تقویت قوای جسمی و بالابردن سطح یادگیری بسیار تاثیر گذار بوده و هست.

کپسول گیاهی کومارین به قیمت ۲۰۰ هزار تومان برای درمان قطعی صرع، تقویت حافظه و تمرکز دانشجویان و دانش آموزان و پیشگیری از آلزایمر در فضای مجازی به فروش می‌رسد، به دنبال این تبلیغات فریبنده و تعجب برانگیز درمان قطعی صرع با یک داروی ایرانی موضوع را از انجمن صرع و سازمان غذا و دارو پیگیر شدیم تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شویم.

211 مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکی شناسایی شد

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دنبال تشدید تحریم‌ها و تغییرات ناگهانی قیمت ارز و مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور، پارسال تسهیلاتی برای انتقال این گروه از دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی صورت پذیرفت که به دنبال آغاز روند اجرایی آن، گزارش‌هایی نیز مبنی بر بروز تخلف در این فرآیند‌ها به وزارت بهداشت واصل شد.

جهانپور ادامه داد: در سال ۹۶، حدود ۶۲۴ نفر متقاضی انتقال از خارج به داخل کشور بودند در حالی که این عدد در سال ۹۷ به دنبال مشکلات پدیدآمده بر سر راه انتقال ارز به ۲ هزار و ۸۲۴ نفر رسید. از این میان یک هزار و ۷۴۱ نفر تا پایان سال ۹۷ مصاحبه شده و با انتقال یک هزار و ۳۶۵ از آن‌ها موافقت شده بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد شرایط انتقال به داخل تصریح کرد: تنها شرط تسهیل شده کاهش حداقل واحد‌های گذرانده شده از ۷۲ واحد به ۳۶ واحد بوده و البته شرط مصاحبه به شروط قبلی انتقال به داخل افزوده شده است. همچنین صحت و اصالت تمامی مدارک تحصیلی در خارج از کشور از طریق سامانه تایید اسناد کنسولی وزارت امور خارجه و با تایید این وزارتخانه هست و ریز نمرات دانشجویان بعد از استعلام از دانشگاه مبدا باید به تایید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور برسد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به افراد متقاضی انتقال به داخل کشور و یا علاقمندان به تحصیل در رشته‌های گروه علوم پزشکی نیز توصیه کرد: در دام اغواگران و کلاهبردارانی که با عناوین مختلف، وعده فروش صندلی و پذیرش در دانشگاه‌های داخلی را می‌دهند، نیفتند چرا که این مسیر، به هر شکل؛ سرانجامی جز خُسران مالی و گرفتاری قضایی و کیفری در پی نخواهد داشت.

کاهش ارزبری ۵٧٠ میلیون دلاری با تولید ١٣۵ محصول دارویی دانش بنیان/ ایرانی‌ها در بیوتکنولوژی ژن خوب هستند

 سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری  با بیان اینکه ارزش تولیدات حوزه بیوتکنولوژی در عرصه دارو چیزی حدود ١.٢ میلیارد دلار است، گفت: همیشه می‌گویم حوزه بیوتکنولوژی و دانش‌گویی در خون ایرانی‌هاست به نوعی ما ژنتیکی در آن برتری داریم و در صادرات این فرآورده‌ها بسیار موفق بوده‌ایم.

ستاری ادامه داد: ۴۵ تا ۵٠ درصد صادرات دانش بنیان کشور در عرصه بیوتکنولوژی اتفاق می‌افتد و بیوتکنولوژی نماد افتخار کشور است. سرمایه‌گذاری چند صد میلیاردی در آن اتفاق می‌افتد که این نشان می‌دهد اکوسیستم پویا و فعال در این حوزه داریم.

او ادامه داد: از سال گذشته برنامه ویژه‌ای در حوزه مقابله با تحریم‌ها داریم و بر همین اساس ٢٧ داروی بیولوژیک، ۵۰ داروی شیمیایی،۵۷ ماده اولیه و ١٣۵ محصول دارویی در شرکت های دانش بنیان تولید شده است که این اقلام مجموعا ۵۷۰ میلیون دلار ارزبری دارد و قرار داد اولیه این محصولات برای تولید بسته و بخشی از این محصولات تولید شده است.

ایران سرزمین فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری در دارو/ اقتصاد نظام دارویی کشور مطلوب نیست

سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سیاست‌های حوزه دارویی اظهار کرد: ما چندین سیاست را در حمایت از تولید داخل به عنوان سیاست اصلی و چند حرکت اسطوره‌ای را دنبال می‌کنیم. اولین سیاست هموار سازی نظام بوروکراتیک برای ثبت و تولید دارو در کشوراست.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امروز واقف هستید با اندیشه نتانیاهو و بولتون و ترامپیسم نمی‌توان دنیا را اداره کرد؛ دورانی که قرار بود ما به زانو در بیاییم و دستمان را بالا ببریم سپری خواهد شد.او با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری در دارو، تجهیزات پزشکی و غذا و موادغذایی است، گفت: ایران سرزمینی نیست که بتوان در عرصه بین المللی آن را نادیده گرفت. همه امید ما به صنعت موشکی نیست هرچند که دستاورد‌های بین المللی در این حوزه داریم اما در عرصه نانو و رشته‌های دیگر مانند بایوتک که دانشمندان ایرانی در عرصه‌های بین المللی در آن‌ها می‌درخشند باید به ایران نگاه کرد.

نمکی با تاکید بر اینکه تامین دارو‌های اساسی مردم ایران یکی دیگر از سیاست‌های اصلی ماست، گفت: مردم مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفتند و خوشبختانه در تهیه مواد اولیه دارو‌های مورد نیاز مردم ایران که باید آن‌ها را وارد کنیم خوشبختانه مشکل عمده‌ای در خدمت رسانی به مردم نداریم.

اعلام زمان تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی ۹۸

آبتین حیدرزاده، رئیس سنجش آموزش پزشکی با اشاره به تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی سال ۹۸ اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد و دکترای پزشکی سال ۹۸ پر نشده‌اند، تکمیل ظرفیت این دو آزمون انجام خواهد شد.

او ادامه داد: نیمه دوم مهر ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکترای پزشکی سال ۹۸ صورت خواهد گرفت و تاکنون ۵۰ ظرفیت خالی در دکترای پزشکی و ۴۰۰ ظرفیت خالی در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی سال ۹۸ داریم.

رئیس سنجش آموزش پزشکی اظهار کرد: منتظر هستیم تا دبیرخانه‌های رشته‌های مختلف علوم پزشکی ظرفیت‌های جدید را به ما اعلام کنند. به محض اعلام ظرفیت‌های مورد پذیرش در آزمون دکترا و کارشناسی ارشد پزشکی سال ۹۸ تکمیل ظرفیت در سایت سنجش پزشکی انجام خواهد شد. تلاش می کنیم تا هفته سوم مهر  ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی را انجام دهیم.
 
 
پیرصالحی رئیس سابق سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ٩٧ درصد نیاز داروی کشور را تولید داخل تامین می‌کند، با وجود پیشرفت‌های بسیار صنعت داروسازی پزشکان ما دارو‌های وارداتی را ترجیح می‌دهند و این ضعف نظام دارویی کشور است، ما محصول محور شده‌ایم و اقبال عمومی به صنعت دارویی کشور کم است.

پیرصالحی ادامه داد: دارو‌های فشارخون بیماران کشور همه ایرانی است، اما پزشکان داروی خارجی را می‌پسندند، البته تنها تقصیر پزشکان نیست، ما هم در صنعت داروسازی مقصر هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن انتقاد از برخی سیاست‌های وزارت بهداشت گفت: سازمان غذا و دارو هنوز مستقل نشده است و بیشتر در نقش یک معاونت وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، در نظام درمانی کشور دارو و تجهیزات پزشکی را هزینه می‌بینند، درحالی که دارو و تجهیزات پزشکی هزینه نیستند بلکه با بهبود سلامت مردم به کشور کمک می‌کنند و صرفه‌جویی محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره برخی اصلاحات در قیمت‌گذاری دارو گفت: هنوز صنعت ما فکر می‌کند نیازش تامین نشده است، ما تاکنون سیاست کلان در حوزه دارو نداشتیم و همیشه در نهایت تا شش ماه آینده را در نظر می‌گیریم، نباید با تغییرات مدیران سیاست‌ها تغییر کند، باید سیاست‌های حوزه دارو را بررسی کنیم، با اینکه صنعت ما از ترکیه و اردن قوی‌تر است و کارخانه‌های بهتری داریم، اما چرا مانند اردن و ترکیه نشدیم؟

صنعت داروسازی نقشه شوم دشمنان در دارو را نقش بر آب کرد/باید باید به جای قاچاق داروی ایرانی صادرات شود

حمیدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو شانه ساز بیان کرد: بازار دارویی ایران به عنوان یک فرصت مغتنمی در آسیا جنوب غربی و شما آفریقا و خاورمیانه شناخته شد و در صادرات مطرح بوده و همه نتیجه تلاش دست اندرکاران صنعت دارو است و بر خود می‌بالم و به داروساز بودنم افتخار می‌کنم و از همه دست اندرکاران صنعت داروسازی تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به قاچاق معکوس داروی ایرانی بیان کرد: امروز توجه به رونق تولید هر روز پر رنگ‌تر و درخشان تر می‌شود. داروی ما در شرایطی که دشمنان ما بسیج شده‌اند تا ما به زمین بخوریم در کشور‌های همسایه مصرف می‌شود و پزشکان کشور‌های همسایه داروی ایرانی را تجویز می‌کنند و بیماران در صورتی که داروی ایرانی به دستشان نرسد از داروی قاچاق استفاده می‌کنند. ما باید به صورت رسمی دارو‌های ایرانی را صادر کنیم قاچاق معکوس از مبادی غیرقانونی متاسفانه وجود دارد.

دشمنان با فشار بر چهارراه پاستور نمی‌توانند ایران را متوقف کنند/ مضحک است، مردم ایران را با آرزوی رهبرشان تهدید می‌کنند

شریعتمداری وزیر رفاه کار و تعاون اجتماعی امروز دشمنان ایران را از فروختن نفت می ترسانند در حالی که روزی مقام معظم رهبری سال ها پیش می‌فرمودند درب چاه های نفت را ببندید و اقتصاد غیر نفتی پای ریزی کنید، اینکه ملت ایران را از آرزوی رهبرشان می‌ترسانند مضحک است و ما استقبال می کنیم کشور را بدون نفت اداره کنیم و این مسیر را طی کرده ایم و ماه‌هاست با فروش کم نفت ایران را به گونه ای اداره می‌کنیم که موج بهت و تعجب دشمنان شده است.

وزیر رفاه گفت : دشمنان تصور می کنند جمهوری اسلامی ایران فقط چهارراه پاستور است و با فشار به چهارراه پاستور موفق می شوند، در حالی که ملت ایران خود را از راههای فرعی به مقصد می رسانند و راه را ادامه می دهد و این ها خیالی بیش نیست.

شریعتمداری گفت: با همه فشارهای تحمیلی ایران با روش اسمی بین کشور‌های بزرگ اقتصاد دنیا در رتبه ۲۵ دنیا قرار دارد، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود، در سال جاری و آینده سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی به ۱۰ درصد خواهد رسید و به متوسط جهانی می‌رسیم، آمریکا ۹.۹ درآمد ناخالص ملی را به حوزه سلامت تخصیص می‌دهد، اما امید به زندگی در آمریکا زیر ۸۰ سال است و در اروپا این رقم بالای ۸۰ سال است و این نشان می دهد که این شاخص کفایت نمی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار