جانباز قطع نخاعی خوزستان صدر رنکینگ فدراسیون دودمیدانی جهان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دوومیدانی به مجموعه‌ای از ورزش‌هایی گفته می‌شود که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده‌روی، و رشته‌های ترکیبی است.

بیشتر رشته‌های دوومیدانی انفرادی هستند، به‌جز دو‌های امدادی و برخی از مسابقات مانند دو‌های صحرانوردی که در آن‌ها امتیاز اعضای یک تیم با هم جمع می‌شود و در رشته پرتاب نیزه ورزشکار می‌کوشد تا نیزه‌ای از جنس فلز یا فایبرگلاس را به فاصله‌ای هرچه دورتر پرتاب کند.

همچنین فدراسیون جهانی دوومیدانی، در اول آوریل ۱۹۸۶، در طراحی نیزهٔ ویژهٔ مردان تغییراتی داد. همچنین، این فدراسیون، در سال ۱۹۹۹ در طراحی نیزهٔ زنان نیز تغییراتی اعمال کرد.

یکه تازی جانباز خوزستانی در دوومیدانی جهان

امروزه اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی (IAAF) برگزاری مسابقات دوومیدانی در سطح بین‌المللی را بر عهده دارد و پس از المپیک، معتبرترین رویداد‌های این رشته، مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان و قهرمانی دوومیدانی داخل سالن جهان به‌شمار می‌روند.

با عبدالرضا جوکار ورزشکار جانباز دزفولی که قهرمان دوومیدانی جهان در رشته پرتاب نیزه است به گفت و گو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید؟

عبدالرضا جوکار هستم و در یکم بهمن ماه سال ۱۳۴۸ در شهرستان دزفول متولد شدم.

یکه تازی جانباز خوزستانی در دوومیدانی جهان

از چند سالگی جانباز شدید؟

در ۱۰ سالگی و در دزفول بر اثر اصابت ترکش، جانباز ۷۰ درصد شدم.

از چه سالی ورزش را آغاز کردید؟

من از سال ۱۳۶۹ به صورت حرفه‌ای ورزش دوومیدانی، ویلچررانی، پرتاب دیسک و نیزه را آغاز کردم سپس به صورت اختصاصی به پرتاب نیزه پرداختم.

یکه تازی جانباز خوزستانی در دوومیدانی جهان

عامل گرایش و موفقیت شما به این رشته ورزشی چیست؟

به لطف خداوند و حمایت‌های خانواده، مربیان و دوستانم به این رشته ورزشی روی آوردم و تلاش کردم در مسابقات ورزشی نتیجه مطلوب به دست بیاورم.

از کدام مسابقه ورزشی خاطره دارید؟

برای ورزشکار تمام مسابقات ورزشی خاطره است من بهترین خاطره ام کسب مدال طلا در مسابقات پاراالمپیک که در کشور آمریکا برگزار شد، بود؛ و آن جا توانستم ۳ رقیب قدر امریکایی را در خاک خودشان شکست و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را به احتزاز در آورم. البته این عنوان طلا اولین مدال پارالمپیکی من بود.

یکه تازی جانباز خوزستانی در دوومیدانی جهان

چند مدال از مسابقات ورزشی کسب کردید؟

در تیم ملی کشورمان افتخارات فراوانی در رشته دو و میدانی دست یافته ام و در مسابقات پار المپیک ۲۰۱۲ پرچمدار کاروان ورزشی کشورمان بودم.

تعداد زیادی مدال از مسابقات ورزشی مختلف کسب کردم، اما در مسابقات جهانی، آسیایی، پارا آسیایی، پارا المپیک موفق به کسب ۴۰ مدال رنگارنگ برای کشور عزیزم شدم.

توصیه شما به علاقه‌مندان به این رشته ورزشی چیه؟

ابتدا افراد باید در زمینه‌ای که استعداد و علاقه دارند از طریق هیئت‌های ورزشی اقدام کنند.

شما در رنکینگ جهانی چه رتبه‌ای دارید؟

خوشبختانه من در رنکینگ جهانی از سال ۲۰۰۹ تا کنون نفر اول جهان هستم.

چه مسابقات پیش رو دارید؟

مسابقات ۲۰۱۹ پارالمپیک پیش رو داریم که رشته ورزشی من، پرتاب نیزه کلاس ۵۳ را ندارد.

عبدالرضا جوکار رکورددار پرتاب نیزه ایران است او پر افتخارترین و پرسابقه‌ترین ورزشکار ایرانی حاضر در پارالمپیک است او دارنده ۶ مدال رنگارنگ پارالمپیک است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.