ناصر اشک ریز گفت: باید با استفاده از ابزار روزآمد و هوشمندانه، در برابر هجمه جنگ نرم دشمنان ایستادگی کرد.

برای مقابله با جنگ نرم دشمنان باید بروز و هوشیار باشیمبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم «تجلیل از مجاهدت‌های رسانه‌ای خانواده معاونت برون مرزی صداوسیما در خط مقدم مقابله با جنگ نرم» به پاس چهار دهه فعالیت رسانه‌های برون مرزی و همکاران در عرصه‌های گوناگون و به ویژه خبرنگارانش، روز یکشنبه ۱۴ مهر ماه در سالن خواجه نصیرالدین طوسی مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

خبرنگاران و فعالان عرصه خبر همواره در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند. افرادی که تا پای جان، در این میدان گسترده ایستاده و خطر‌ها را به جان خریده اند. ناصر اشک ریز خبرنگار کانال آذری شبکه بین المللی سحر یکی از فعالان عرصه رسانه است.

به گفته خودش با توجه به اینکه پدرش فردی انقلابی و علاقه‌مند به مسائل سیاسی بوده، او هم به مقولات سیاسی علاقه‌مند شده و رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل را برای تحصیل انتخاب کرده است. ورود جدی او به بحث خبرنگاری اما، در سال ۸۲ همزمان با تشکیل دوره‌های آموزش خبرنگاری باشگاه خبرنگاران جوان در مرکز صداوسیمای آذربایجان شرقی کلید خورده است.

از سال ۸۳ علاوه بر فعالیت خبری در باشگاه خبرنگاران جوان، اشک ریز به عنوان خبرنگار با واحد مرکزی خبر تبریز هم همکاری اش را شروع کرد.

خبرنگار جوان شبکه سحر می‌گوید: پس از گذراندن دوره خدمت سربازی، علاقه‌مند به حضور در تولید برنامه‌های تلویزیونی بودم و وارد بخش تولید سازمان شدم و در سال ۹۰ به تهران آمدم و در شبکه جهانی سحر مشغول به کار تدوین و بعدا تهیه کنندگی شدم. در این مدت علاقه من به خبر و تهیه گزارش‌های خبری باعث شد تا از سال ۹۵ به گزارشگری خبر مشغول شده و از سال ۹۶ نیز به صورت حرفه‌ای و تمام وقت مشغول کار خبرنگاری شوم.

اشک ریز، رسانه را بزرگ‌ترین و موثرترین راه برای تاثیر گذاری در افکار عمومی چه داخلی و چه خارجی می‌داند آن هم در شرایطی که با توجه به گسترش رسانه‌های ارتباط جمعی، روز به روز حساسیت این موضوع آشکار می‌شود.

در این میان تولید محتوا مهم‌ترین و حساس‌ترین نکته‌ای است که باید به آن دقت لازم را داشت. او در این باره می‌گوید: احساس می‌کنم که می‌توان با یک نگاه متفاوت و آمیختن آن با روش‌های هنری، پیام خود را به بهترین نحو به مخاطب انتقال داد. مخصوصاً پیامی که رسانه ما به عنوان یک رسانه بین المللی در حال انتقال آن است، متفاوت از پیام‌های سایر رسانه هاست و آن پیام انقلاب اسلامی است و اصلاً یکی از دلایلی که باعث شد وارد این عرصه شوم، همین مزیت تمایز و تفاوت شبکه‌های برون مرزی ایران با جریان رسانه‌ها بود.

به نظر اشک ریز، مهم‌ترین ویژگی یک خبرنگار امانت دار بودن آن است و اینکه شعور مخاطب را محترم بشمارد. یعنی وقتی اتفاقی می‌افتد بدون آنکه سلایق فکری و نفعی خودش را لحاظ کند، تلاش کند تا خبر به شکل درست به مخاطب عرضه شود و به مخاطب اجازه تحلیل بدهد.

خبرنگار کانال آذری سحر گزارش از نخستین روز حادثه پلاسکو و تشییع پیکر شهدای آتش نشان را جزو خاطرات تلخ خود ذکر می‌کند و شیرین‌ترین خاطره اش هم تهیه گزارش از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن است. به یاد می‌آورد که در یکی از تظاهرات ۲۲ بهمن باران از آغاز راهپیمایی شروع به باریدن کرده بود و خیل عظیمی از مردمی که پای اعتقادات و آرمان هایشان ایستاده بودند و در آن هوای بارانی به خیابان‌ها آمده بودند. برای او که به عنوان خبرنگار مشغول گزارش این رویداد برای مردم جمهوری آذربایجان بوده، یک روز خوب و خاطره انگیز را رقم زده است.

از نگاه اشک ریز باید به خبرنگاران میدان بیشتری برای کار داد. می‌گوید: سوژه‌های داغ و حساسی در جامعه خودمان و جوامع هدف برون مرزی داریم که رسانه می‌تواند با ورود به موقع به این مسائل قبل از اینکه رسانه‌های دیگری وارد میدان بشوند چارچوبی برای آن‌ها تعریف کند و سوء تفاهمات موجود در جامعه در مورد آن مسائل را حل کند. به این منظور، باید خطرپذیری در کار را بالا ببریم و از خبرنگاران حمایت کنیم.

او درباره حساسیت کار شبکه‌های برون مرزی کشور اظهار می‌کند: در عصر رسانه‌ها، هر کشوری که بتواند بستر مناسبی بر فعالیت رسانه‌ای خود ایجاد کند، قطعا پیروز این عصر خواهد بود.

امروزه با فعالیت گسترده رسانه‌های جمعی شاهد افزایش فعالیت رسانه‌ای برای ایجاد جذابیت‌های بصری و محتوایی برنامه‌های ارائه شده در این رسانه‌ها هستیم. ما به عنوان رسانه انقلاب اسلامی باید یک تحقیق کلی از مخاطبین، فرهنگ و رسوم آن‌ها و حتی خطوط قرمز آن‌ها داشته باشیم و این ابزار باید همواره روزآمد و هوشمندانه باشد. از جانب دیگر با توجه به فرهنگ و رسوم دینی ما استفاده از بسیاری از جذابیت‌های بصری‌ که در تلویزیون‌های سایر کشور‌ها استفاده می‌شود برای جذب مخاطب، در رسانه ما امکان ندارد. پس ما بیشتر از سایر رسانه‌ها ملزم به محتواسازی عمیق در برنامه‌ها هستیم تا بتوانیم در هجمه جنگ نرم دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران و خط مقاومت، در افکار عمومی مردم دنیا جایی برای خود باز کنیم و در این میدان گسترده، اثرگذار باشیم.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.