غلامی گفت: بهره گیری از الگوها و دیدگاه های نوین در تعامل و ارتباط بیشتر با حوزه صنعت ضروری است.

رویکرد‌های سنتیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: باید رویکردهای سنتی در حوزه ارتباط با صنعت را کنار بگذاریم.
 
غلامی ادامه داد: بهره گیری از الگوها و دیدگاه های نوین در تعامل و ارتباط بیشتر با حوزه صنعت ضروری است.
 
او در ادامه افزود: در جامعه انتظاراتی از وزارت علوم است که در حیطه وظایف ما نیست اما ما می‌توانیم این وظایف و انتظارات را به گونه‌ای انجام دهیم که در این موضوع پیشرفت کنیم.

غلامی گفت: در حوزه پژوهش‌ها منابعی اختصاص داده شده ‌است و این یعنی طرح ما در حال اجرا است و انتظار داریم تا قبل از تصویب بودجه سال 99، بودجه موردنظر برای منابع پژوهشی موردتوجه قرار گیرد.

وزیر علوم گفت: مشکلات اقتصادی باتوجه به ظرفیت موجود،پاسخگو نیست اما پژوهش‌هایی که در حال انجام است می‌تواند پاسخگوی این نیازها باشد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی هدف ما درآمدزایی، تعامل، ایجاد اعتماد و ... است و ما باید به این سمت پیش برویم تا در آینده این مشکل برطرف شود و باید کاری کنیم که این ارتباط محکم‌تر شود تا پایدار بماند.

غلامی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها نباید به‌خاطر وجود این سختی‌ها دور شوند و ارتباط خود را با ما قطع کنند چرا که در این طرح بحث خدمات کیفی و تأثیرگذاری آن مطرح است؛ برای مثال دانشگاه تهران به‌خاطر صنایع بزرگ و بخش‌های مهم موجود درآن برای انجام پژوهشها به آنجا مراجعه می شود اما الان باتوجه به شرایط جدید در استان‌ها هم صنایع بزرگ و فعالی داریم که باید تلاش کنیم تا آنها توسعه یابد.

وزیر علوم افزود: وزارت علوم این حمایت را از پژوهشگاه‌ها با هدف همکاری و ارتقای آنها انجام می دهد تا با قوانین و مقررات حاکم بر آموزش عالی و مصوبات خاصی که در حوزه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های آنها انجام شده‌است، به ثمر برسد.

غلامی تصریح کرد: این پژوهش‌ها می‌تواند برای تأمین دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌ها در جهت حفظ رونق تولید شفاف عمل کند و انتظاری نیست که دانشگاه‌ها همه مسائل و مشکلات را به‌تنهایی حل کنند چراکه همکاران ما در حوزه مربوطه می‌توانند در جهت حل این مشکلات نظر دهند.

گروه‌های علمی؛ متولی علوم انسانی

وزیر علوم ادامه داد: گروه‌های علمی متولی بخش‌های علوم انسانی هستند اما توجهی به آنها نشده و مورد مراجعه قرار نگرفته‌اند، این درحالی‌است که اگر در فضای جامعه ای که ما هستیم به گروه‌های علمی توجه بیشتری شود، می‌تواند مفیدتر باشد.

او ابراز کرد: در گذشته در استان‌ها دبیرخانه کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری را داشتیم اما امروز این طرح با حضور نمایندگان استان‌ها اجرایی شد. امیدواریم به این برنامه، بودجه تعلق گیرد.

غلامی تصریح کرد: امروز موضوعات بسیاری مطرح و تبادل نظر شده‌است که در وزارت علوم و تحقیقات و همچنین در دولت این تبادل نظر‌ها بسیار جدی و منسجم‌تر است. اگر در اجرای این پژوهش‌ها ضعف نشان داده شود، به آنها توجهی نمی‌شود و عکس این موضوع اتفاق میفتد.

وزیر علوم افزود: مراکز پژوهشی باید این مسیر را ادامه دهند تا این پشتیبانی‌ها انجام شود و رونقی با حضور شما همکاران صورت گیرد .

غلامی گفت: در اعتبارات پژوهشی تلاش داریم سهم پژوهش‌ها از دانشگاه‌ها تخصیص داده شود؛ در حال حاضر این اعتبارات از حقوق و مزایای دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود و مبلغ کمتری از آنها سهم این پژوهش‌ها می‌شود.

او با بیان اینکه این مورد باید قانونی انجام و تقسیم شود، گفت: هیئت دولت باید در حوزه پژوهشی، میزان بودجه مشخصی را اختصاص دهد و شما نمایندگان دانشگاه‌ها باید تلاش کنید تا این پژوهش‌ها در حوزه دانشگاهی بیشتر دیده شود تا میزان بودجه بیشتری به آنها تعلق گیرد.


انتهای پیام/

 
 
 
برچسب ها: وزیر علوم ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.