حناچی اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری در حوزه پیشگیری و مدیریت بحران را تشریح کرد.

لزوم آموزش مدیریت بحران از مدارس/ باید منتظر بروز حادثه باشیمبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در دومین همایش ملی شهرداران و شورا‌های اسلامی در حوزه پدافند غیرعامل با عنوان مصون سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما در حوزه مدیریت شهری آمادگی در مقابل بحران‌های احتمالی است.

وی با اشاره به تقسیم بندی بحران‌ها افزود: بحران‌های احتمالی در شهر‌ها به ۲ دسته اصلی تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها بحران‌هایی هستند که در اختیار ما قرار دارند و دسته دیگر بحران‌هایی هستند که نقش زیادی در آن نداریم، اما قابل شناسایی هستند.

شهردار تهران گفت: عاملی که در شهر‌ها موجب ایجاد آسیب می‌شود به دسته اصلی و متناسبی تقسیم بندی شده است و به عنوان مثال باید گفت آسیب پذیری فیزیکی، ساخت نامناسب ساختمان‌ها، آینده نگری اندک از این جمله موارد است.

آسیب پذری اجتماعی یکی از عارضه‌های بلایای طبیعی

حناچی با تأکید بر اینکه یکی از عارضه‌های بلایای طبیعی، آسیب پذری اجتماعی است، تصریح کرد: مهاجرت‌های گروهی و برنامه ریزی نشده به سمت مناطق شهری و پرحاشیه از جمله مواردی هستند که می‌تواند به بحران تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه در تهران بررسی‌های زیادی در حوزه مدیریت بحران انجام شده است، افزود: موضوعی که امروز با عنوان پدافند غیر‌عامل از آن نام برده می‌شود در حوزه شهری به آن تاب آوری گفته می‌شود و بعد از زلزله ژاپن تلنگری در این حوزه ایجاد شد که باید در کشور و تهران نیز به این موضوع پرداخته شود.

شهردار تهران گفت: وقوع زلزله ژاپن موجب جان باختن ۶ هزار نفر شد و تبعاتی از قبیل تخریب شریان‌های آن مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

حناچی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه زیرساخت‌ها بانک اطلاعاتی خوبی داریم و یکی از زیرساخت‌های خوب در مقیاس کلانشهر‌ها شکل گرفته است که پس از ورود اطلاعات جدید نقشه خوبی از خروجی اطلاعات به ما می‌دهد.

وی با اشاره به آغاز پرداخت یارانه‌ها افزود: نقشه یارانه در تهران از زمان پرداخت یارانه‌ها پیاده شد که به وسیله آن می‌توانیم دانش‌های متفاوتی را به روز داشته باشیم و باید به این نکته نیز توجه کنیم که اصل اطلاعات امروز خیلی ارزش ندارد و تصمیم گیری‌های انجام شده در حوزه اطلاعات می‌تواند مفید باشد.

شهردار تهران با اشاره به شناسایی مخاطرات شهر تهران و گسل‌ها گفت: شناسایی مخاطرات شهر تهران به ویژه گسل‌ها در این پهنه از نتایج این مطالعات بود که پس از مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اصول ساخت و ساز در این پهنه بر اساس شناخت و ضوابط پهنه گسل‌ها انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: جنگ مردم محور تهدید روی میز امروز کشور


حناچی با اشاره به سامانه هشدار سریع شریان‌های اصلی پایتخت تصریح کرد: در زمان بروز سیل نوروز ۹۸ با استفاده از این سامانه توانستیم در اندک زمانی پیامک‌های هشدار را به ساکنان حریم رودخانه‌ها برای جلوگیری از بروز فاجعه ارسال کنیم.

ایمن سازی مخازن سوخت و تأمین آب شرب برای مواقع اضطراری در پایتخت

وی ادامه داد: ایمن سازی مخازن سوخت و تأمین آب شرب برای مواقع اضطراری از دیگر اقداماتی بود که در پایتخت تا به امروز انجام شد و ما نیز در سازه‌های زیرزمینی مانند مترو توانستیم اقدام‌های موثر و ایمنی را انجام دهیم.

حناچی با اشاره به فرونشست زمین در پایتخت گفت: فرونشست زمین در تهران به دلیل بهره برداری بیش از حد از آب‌های زیرزمینی ایجاد شده است و باید در مقابل برداشت‌های بی رویه که موجب بروز حادثه در زیرساخت‌ها می‌شود، توجه کافی داشته باشیم.

وی افزود: از دیگر اقدامات مدیریت شهری در پایتخت تهیه نقشه راه‌های اضطرار و امکان خروج از تهران در موارد بحران بود.

شهردار تهران با اشاره به آتش سوزی شهران گفت: شیر‌های هوشمند باید در شرایط آتش سوزی شهران به کار ما بیاید و به موقع عمل کند، زیرا در حادثه آتش سوزی شهران نبود شیر‌های هوشمند موجب شد ۳۰ دقیقه زمان ببرد که شیر‌های گاز شناسایی و قطع شوند که یکی از دلایل حادثه شهران همین علت بود.

حناچی با اشاره به ایمن سازی ساختمان‌های مرکزی پایتخت گفت: ساختمان‌هایی مانند صدا و سیما، بیمارستان و غیره باید در شرایط امنی باشند تا بتوانند سرویس و خدمات را در زمان بحران به شهروندان ارائه کنند و یکی از وظایف مدیریت شهری این است که مخاطرات را شناسایی و برای مقابله با آن مانور‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به آموزش مدیریت بحران از مدارس گفت: گام اول آموزش بحران از مدارس آغاز می‌شود، زیرا باید از ابتدا فرزندان را به جای ترساندن از مخاطراتی چون زلزله آن‌ها را با نحوه مقابله با آن آشنا کرد و اگر این اقدام انجام شود به طور حتم در زمان اضطرار نتایج متفاوتی خواهیم داشت.

شهردار تهران تأکید کرد: ما نیازمند استفاده از تجربیات دیگر کشور‌ها هستیم، زیرا هر حادثه‌ای در دنیا باید تجربه‌ای به ما اضافه کند.

حناچی گفت: باید بدانیم که حادثه هر زمان اتفاق خواهد افتاد  و کشور ما بلایای زیادی را تجربه کرده است و خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار