امیرزاده گفت: تشکیل اجرای بازار متشکل ارزی، اقدام مثبتی است به شرطی که به نحو مطلوبی ایجاد شود.

محمد امیرزاده عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ایجاد بازار متشکل ارزی اظهار کرد: تشکیل بازار ارزی، اقدام مثبتی است به شرطی که به نحو مطلوبی ایجاد شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تشکیل بازار متشکل ارزی می‌تواند برای فعالان اقتصادی گامی مثبت باشد، تصریح کرد: به هرحال هر بازاری که بتواند دغدغه بازرگانان را کم کند می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند.

امیرزاده در ادامه گفت: شاید در گذشته، بازرگانان با مشکلات زیادی از جمله خرید و فروش ارزی مواجه بودند، اما ایجاد این بازار، به شرطی که به نحو مطلوبی ایجاد شود می‌تواند به نفع تجار باشد.


بیشتر بخوانید: نگرانی تولیدکنندگان از طرح تفکیک وزارت صمت/ آیا احیای وزارت بازرگانی بازار دلالان را داغ می‌کند؟ 


به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، باید در نظر داشت که ایجاد بازار متشکل ارزی می‌تواند دست دلالان را در بازار کوتاه کند.

گفتنی است مدت هاست که خبر تشکیل بازار متشکل ارزی از زبان رئیس کل بانک مرکزی با اجرای مراحل مختلف آن شنیده می‌شود. بازاری که قرار است دیگر دست سودجویان را قطع کند و به صرافی ها و بانک ها برای معاملات قانونی اجازه چانه زنی را بدهد، اما نه به عنوان دلال یا سودجوی بلکه به عنوان فعال کارگزار و صراف مجاز در کشور.

یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تبدیل شدن آن به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌گذاری است به گونه‌ای که بانک مرکزی مرجع تعیین نرخ ارز در کشور شود. بدین صورت که اولین معامله‌ای که هر روز صبح در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود، نرخ ارز را تعیین کند. به این ترتیب نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین و امکان مداخله در نرخ‌گذاری از جانب کشور‌هایی نظیر دبی، سلیمانیه و عراق وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

ایجاد بازار ارزی می‌تواند دست دلالان را در بازار کوتاه کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار