مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از فعالیت ۱۵ باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور در سطح استان اردبیل خبر داد.

صادق صالحی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های فعالیت دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی، نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌های دام و طیور است، گفت: در حال حاضر ۱۵ باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان فعالیت می‌نمایند.

او افزود: از این تعداد ۴ باب کشتارگاه صنعتی طیور، ۳ باب کشتارگاه صنعتی دام و ۸ باب کشتارگاه سنتی دام می‌باشند که در تمامی این کشتارگاه‌ها ناظران فنی و بهداشتی دامپزشکی و ناظران روحانی ذبح شرعی بر مراحل کشتار نظارت دارند و تمام مراحل کشتاری با دقت و حساسیت خاص رصد می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه در یکسال گذشته بیش از ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور در ۵ کشتارگاه صنعتی طیور استان تحت بازرسی بهداشتی و فنی کارشناسان دامپزشکی به صورت کاملاً بهداشتی و بسته بندی هویت دار وارد چرخه مصرف شده است افزود: ذبح طیور و تمامی مراحل کشتار در کشتارگاه‌های طیور که همگی صنعتی هستند، تحت نظارت بهداشتی و فنی دامپزشکی انجام می‌شود.

صالحی ادامه داد: در همین مدت ۱۶۸ هزار و ۵۴۵ رأس دام سنگین و سبک در ۳ باب کشتارگاه صنعتی دام و ۸ باب کشتارگاه سنتی دام استان ذبح و پس از انجام فرآیند بازرسی‌های بهداشتی و فنی وارد بازار مصرف شده است.

او بیان کرد: علیرغم اینکه در سال‌های اخیر کشتارگاه‌های سنتی استان ساماندهی شده اند، ولی همچنان مصمم هستیم و پیگیر تجمیع این واحد‌های کشتارگاهی در کشتارگاه‌های صنعتی دام استان می‌باشیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با تأکید بر اینکه حساس‌ترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت و فرآورده‌های گوشتی در مراحل کشتار در کشتارگاه‌ها اتفاق می‌افتد تصریح کرد: بهداشت گوشت و فرآورده‌های گوشتی ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت مردم دارد و رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه در تأمین امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه بسیار حائز اهمیت است.

صالحی یکی از مهمترین دغدغه‌های دامپزشکی را برخورد با فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی دانست وافزود؛ رعایت استاندارد‌ها ضامن سلامت و رضایت مصرف کننده است و عرضه فرآورده‌های خام دامی مشروط به آگاهی جامعه از شرایط تولید، نگهداری و مصرف این فرآورده‌ها است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی در سطح استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی هستند تصریح کرد ۸۲ هزار و ۶۵۷ مورد بازدید از این اماکن در این مدت انجام شده و در مجموع ۷۶ هزار و ۲۴۳ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ منقضی کشف و ضبط شده است.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل ۴۷۰ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در این مدت به مراجع قضایی معرفی شده اند.

صالحی باز هم به مردم توصیه نمود گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های گوشتی مورد نیاز خود را ترجیحاً بصورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید گوشت قرمز حتماً به مهر بهداشتی دامپزشکی و لیبلی که به همین منظور در لاشه‌ها الصاق می‌شود دقت کافی ولازم مبذول دارند.

انتهای پیام/ح

ذبح بیش از ۱۶۸ هزار رأس دام سنگین و سبک اردبیل

برچسب ها: کشتارگاه ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.