نشست خبری ششمین جشنواره عکس نورنگار با حضور محمد فروغی مدیر عامل نورنگار در سالن جلسات آکادمی نورنگار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری ششمین جشنواره عکس نورنگار با حضور محمد فروغی مدیر عامل نورنگار، مسعود افشانی دبیر، افشین بختیار، علیرضا کریمی صارمی و امیرعلی جوادیان داوران این دوره در سالن جلسات آکادمی نور نگار برگزار شد.

افشانی دبیر جشنواره در ابتدا گفت: همواره در انتخاب مضامین مسابقه، سعی کردیم از عناوین کلی پرهیز کنیم و به خود عکاسی اهمیت بدهیم. هدف ما فقط برگزاری یک جشنواره نیست تا تعدادی عکس دریافت کنیم و جشنواره تمام شود؛ بلکه ارتقای هنر عکاسی در بین علاقه مندان از اهداف اولیه این جشنواره است.

هدف ما صرفاً نمایش عکس نیست/ امسال از هنرمندان ورودیه نمی‌گیریم

وی افزود: جشنواره نورنگار یک تعهد فرهنگی است و مجموعه نورنگار خود را متعهد می‌داند. همانطور که می‌دانید نورنگار انتفاعی نیست و هزینه‌های برگزاری جشنواره هم می‌تواند زیاد باشد. ما هر سال برای جشنواره ورودیه می‌گرفتیم، اما از این رو که اوضاع اقتصادی جامعه چندان خوب نیست و از سوی دیگر برای اینکه انگیزه علاقه مندان را زیاد کنیم، امسال دریافت این وجه را حذف کرده ایم.

محوریت ششمین جشنواره عکس نورنگار

دبیر جشنواره نورنگار با اشاره به اینکه در ۵ دوره گذشته این جشنواره جوایز بسیار ارزنده‌ای را به برندگان داده، تاکید کرد: جشنواره نورنگار هر سال مخاطبان بیشتری دارد و امسال هم در دو بخش جشنواره را برگزار می‌کنیم. بخش اصلی به بازار‌های سنتی و محلی ایران اختصاص دارد؛ می‌دانید که بازار‌ها علاوه بر نقش تجاری که در هر منطقه دارند، خودشان پایگاه فرهنگی هم هستند و فقط از دید تجاری به آن‌ها نگاه نمی‌کنیم.

افشانی بازار‌ها را منشأ مطالعات مردم نگاری و قوم نگاری دانست و ادامه داد: بازار و بازارچه‌های محلی و سنتی که با مشورت داوران برجسته این دوره به عنوان موضوع اصلی انتخاب شده اند، جای کار بسیاری دارد. برای بخش دوم و جنبی نیز زندگی روستایی را در نظر گرفته ایم.

وی یادآور شد: روستا‌ها فقط به شکل فیزیکی تعریف نمی‌شود و بخش عظیمی از تولیدات کشور در روستا‌ها تامین می‌شود؛ زندگی عشایری، روستایی و همه چیزی که در این بخش می‌گنجد، در بخش جنبی مدنظر جشنواره نورنگار است.

دبیر جشنواره نورنگار اعلام کرد: دوستان می‌توانند ۸ قطعه عکس ارسال کنند و مجموعه عکس باید با استیتمنت همراه باشد. تک عکس نیز قابل ارسال به جشنواره خواهد بود. بازه زمانی دریافت آثار از فردا آغاز می‌شود و تا ۳۰ آذر این مهلت ادامه دارد.

افشانی با بیان اینکه هدف ما تداوم این جشنواره است، اضافه کرد: برای یک جشنواره عکس در این مقیاس تداوم بسیار مهم است. جشنواره‌های زیادی را می‌شناسیم که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند تداوم داشته باشند و حفظ تداوم برای یک جشنواره کار مشکلی است. ما خوشبختانه با درایتی که آقای فروغی مدیرعامل نورنگار به خرج داد، توانستیم جشنواره را حفظ کنیم و امسال سال ششم آن را پیش رو داریم.

وی ادامه داد: امیدوارم این جشنواره در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کند و به عنوان یک جشنواره مطرح و شاخص در میان جشنواره‌های کشور خودش را نشان بدهد. آینده عکاسی ایران را روشن می‌بینیم و جشنواره‌ها می‌توانند راهگشا باشند. جوانانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، نشان دهنده علاقه مندان بسیار عکاسی در ایران هستند. آنان باید توانمندی هایشان را در معرض دید و داوری قرار دهند. جشنواره نورنگار همیشه جوایز قابل توجهی داشته است و انتظار برخی دوستان از نظر مالی پشتیبانی شدن است. این جوایز پیشکش است، اما به عنوان حمایت از قشر جوان عکاس در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه افشین بختیار از داوران جشنواره نورنگار اظهار کرد: خوشحالم که برای دومین بار داور این جشنواره هستم. سال گذشته تا روز ارسال اثر هجده هزار عکس ارسال شد؛ البته در بازه زمانی که مهلت تمدید شد ۶ هزار اثر دیگر آمد که یک اتفاق فوق العاده‌ای محسوب می‌شود. یکی از خواسته‌های شرکت کنندگان در دوره گذشته حذف ورودی جشنواره بود که خوشبختانه امسال اتفاق افتاد.

در ادامه علیرضا کریمی صارمی از اعضای تیم داوری نیز اظهار کرد: در این برهه از اوضاع فرهنگی کشور که مشکلات اقتصادی گریبانگیر آن شده است و همه چیز را گردن تحریم‌ها و نبود اعتبارات می‌اندازیم، دچار مشکلات گوناگون هستیم.

هدف ما صرفاً نمایش عکس نیست/ امسال از هنرمندان ورودیه نمی‌گیریم

تداوم جشنواره نورنگار به خاطر استقلال مالی

وی افزود: در حال حاضر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری در کشور بسیار افول کرده و تداوم جشنواره نورنگار هم به خاطر استقلال مالی، حمایت بخش خصوصی و دوربودن از حمایت‌های دولتی است.

این استاد عکاسی با بیان اینکه بازار در گذشته نقش اساسی در تشکیل یک جامعه داشته است، گفت: قبلاً به کاسب بازار حبیب الله می‌گفتند؛ زیرا سیاست، فرهنگ، هنر و اقتصاد از مجموعه افرادی که در حال داد و ستد بودند تشکیل می‌شد. بسیار خوشحالم در این جشنواره به بازار‌های ایرانی پرداخته شده و استادان قرار است، طی تورهای مختلف جوانان را با این موضوع آشنا کنند. بخش جنبی هم که زندگی روستایی است، بسیار موضوع حائز اهمیتی است. فرهنگ شهری هم در زندگی روستایی طوری نفوذ کرده که در حال نابودی فرهنگ روستایی است.

بازار‌ها خاستگاه بسیاری از حرکات سیاسی در طول تاریخ بوده اند

در ادامه امیرعلی جوادیان از دیگر اعضای تیم داوران در سخنانی گفت: بازار‌های ایرانی مجموعه‌ای از فرهنگ و هنر ایرانی است، اکثر مساجد جامع در دل بازار‌ها هستند. بازار‌ها خاستگاه بسیاری از حرکات سیاسی در طول تاریخ بوده اند. یک مطلب بسیار مهم در مورد هنر ایرانی این است که تمامی رشته هایش کاربردی و در راستای تعالی انسان است. بنا‌های ما برای تفنن ساخته نشده بلکه یک روح انسانی و زندگی در آن‌ها جریان دارد.

وی ادامه داد: بخش جنبی جشنواره هم فوق العاده است؛ زیرا ایران منبع تصاویر زیباست. سال ۳۶۵ روز دارد و ما ۵۰۰ رسم در کشور داریم. به نظرم عکاس باید نادیدنی‌ها را دیدنی کند. مجله تایم سال گذشته اعلام کرد که ۵۰ هزار عکس از ایران دارد درصورتی که الان جشنواره نورنگار ۶۲ هزار فریم عکس از ایران دارد که موفقیت بسیار بزرگی برای این جشنواره است.

هدف ما صرفاً نمایش عکس نیست/ امسال از هنرمندان ورودیه نمی‌گیریم

در پایان افشانی دبیر جشنواره در خصوص کتاب جشنواره گفت: امسال به دلیل مشکلات مالی کتاب را محدود چاپ می‌کنیم، اما فایل الکترونیکی آن قابل دریافت است. پوستر ششمین جشنواره نورنگار هم  رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: عکس ، هنرهای تجسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.