معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور گفت: طرح بیمه اجباری یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام عشایر اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، بهرام میرآخورلی درحاشیه آیین تکریم و معرفه مدیرکل امور عشایر استان بوشهر بیان کرد: هرچند تاکنون ۲۰ درصد از جمعیت دامی عشایری کشور بیمه شده، اما این آمار رضایت بخش نیست و با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها، هنوز روش سنتی دراین بخش حاکم است و باید به صورت تدریجی اجرا شود.

او ادامه داد: ابزار‌ها و اهرم‌هایی برای بیمه جمعیت دامی عشایر از جمله پرداخت تسهیلات و علوفه در مقابل بیمه دام پیش‌بینی و به استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور درباره تامین آب مورد نیاز عشایر نیز گفت: آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در همه ۳۷ میلیون هکتار از مراتعی که در اختیار این قشر قرار دارد پیش‌بینی شده و مرمت لازم در بخش چشمه‌ها برای آبرسانی انجام گرفته است.

میرآخورلی افزود: به تازگی در قالب بند ه تبصره ۴ با اذن رهبر معظم انقلاب مقرر شده ۲۰ درصد از پولی که وزارت نیرو بابت تامین آب آشامیدنی از مردم می‌گیرد معادل بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان، سهم عشایر باشد و با این اعتبار تاسیسات آبرسانی و شبکه‌ها عشایری اصلاح و مرمت شود.

او با اشاره به اینکه سالانه باید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره تحویل عشایر کشور شود، گفت: با توجه به اینکه تولید گوشت قرمز به‌صورت سنتی هزینه‌بر است یکی از سیاست‌های سازمان امور عشایر بهبود بهره‌وری در زنجیره تولید گوشت قرمز است که در این زمینه، نیاز غذایی دام‌ها به‌صورت فرموله شده و براساس نیاز آن‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد و به این ترتیب دام بهتر پروار می‌شود.

میرآخورلی عنوان کرد: در گذشته جامعه عشایری ۱۶۵ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کرد که این میزان امروز به ۲۰۰ هزار تن رسیده و این میزان تولید در برطرف شدن بحران اقتصادی کشور بسیار موثر است.

توجه به گیاهان دارویی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر یکی از رویکرد‌های جدید این سازمان را توجه به گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: سیاست سازمان امور عشایر توسعه کشت مصنوعی و گلخانه‌ای گیاهان دارویی نیست بلکه درگام نخست ساماندهی این گیاهان در طبیعت، برداشت، بسته‌بندی استاندارد و فرآوری این گیاهان است.

میرآخورلی ادامه داد: برهمین اساس گیاهان دارویی که جنبه اقتصادی دارند شناسایی و پس از برداشت آن‌ها دوباره بذرپاشی می‌شوند.

او گفت: تلاش می‌شود با جلب توجه عشایر به کاشت گیاهان دارویی و توسعه گردشگری عشایری درآمد این قشر از تک محصولی و وابستگی به دام به دیگر بخش‌ها معطوف شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور افزود: یکی از طرح‌های مهم مربوط به جامعه عشایری بهبود سطح سواد این قشر است که اکنون میزان باسوادی از ۳۶ به ۷۰ درصد ارتقا یافته است.

میرآخورلی گفت: جامعه عشایری با یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر که در ۳۷ میلیون هکتار مرتع پراکنده هستند ۱.۸ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

او عنوان کرد: در زمان حاضر ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز و ۳۷ درصد صنایع دستی تولید شده در کشور مربوط به جامعه عشایری است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور گفت: بعد از ۲۰ سال، مجوز استخدام ۲۱۰ نفر نیروی انسانی برای این سازمان گرفته شده که در مهر آزمون آن برگزار می‌شود.

در این مراسم عبدالمحمد امینی زاده به عنوان مدیر کل امور عشایر استان بوشهر معرفی و از خدمات فرهمند آقایی تشکر شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.