عضو شورای مرکزی موتلفه گفت: اقدامات مکرون در راستای نجات برجام بیشتر مبتنی بر اقدامات نمایشی و لفاظی است.

رهبرفاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره
گستاخی اروپایی‌ها در موضوع برجام و تهدید به خروج از این معاهده بین‌المللی گفت: برجام یک معاهده چندجانبه بین‌المللی است و بر این اساس هر یک از طرفین و امضاکنندگان این معاهده وظیفه دارند در راستای تداوم و موفقیت آن نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام ورزند.

او ادامه داد: در برجام، ۳ کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان بخش مهمی از این تفاهم بین‌المللی به ویژه در مباحث مالی و تجاری، تعهدات مهمی را در قبال ایران پذیرفته‌اند که متاسفانه تاکنون به بهانه‌های مختلف از زیر بار آن تعهدات خود نرفته‌اند.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در برجام، تعهدات طرف مقابل در قبال ایران بر مبنای راستی‌آزمایی اقدامات کشورمان و بر پایه بی‌اعتمادی به ایران پایه‌ریزی شده است، یادآور شد: با توجه به اینکه تعهدات ایران بر پایه اعتمادسازی و جلب اعتماد به طرف‌های غربی در نظر گرفته شده و همین نابرابری موجب بی‌توجهی آن‌ها به تعهدات خود شده است.

اروپا و آمریکا شرکا و متحدین راهبردی یکدیگر هستند

او با تاکید بر اینکه اروپا نه می‌خواهد و نه می‌تواند در برابر آمریکا بایستد، خاطرنشان کرد: اروپا و آمریکا شرکا و متحدین راهبردی یکدیگر هستند و فقط در اتخاذ تاکتیک‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و گرنه استراتژی‌ها و اهداف یکسانی دارند.


بیشتر بخوانید: تلاش‌های دولت برای برقراری ارتباط با غربی‌ها موثر نبود/ گام سوم احقاق حقوق ملت است


او تصریح کرد: در جریان مذاکرات برجام و نیز در سالیان پس از امضای آن، کشور‌های اروپایی به تناوب سعی داشتند نقش پلیس خوب یا پلیس بد را بازی کنند و هر یک در چارچوب پازل مدنظر آمریکا به ایفای نقش بپردازند، اما متاسفانه این گونه نقش‌آفرینی‌ها سبب شده است تا موجبات بی‌اعتمادی بیش از پیش ایران فراهم آید.

رهبر خاطرنشان کرد: کانال تبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس نمونه‌ای از ناتوانی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی خود است؛ به گونه‌ای که اروپایی‌ها حتی نتوانسته‌اند شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی را نیز وارد این پروسه کنند.

او بیان کرد: اروپایی‌ها به بهانه اینکه شرکت‌های بزرگ اروپایی دارای حجم بالای مبادلات با آمریکا هستند و از این رو ترس از تحریم‌های آمریکا را دارند و از مبادلات تجاری با ایران خودداری می‌‌کنند، اما به نظر می‌رسد این موضوع صرفاً بهانه است و آن‌ها از همان ابتدا هم انگیزه و خواستی در این زمینه نداشتند.

رهبر افزود: اینکه بخواهیم اروپا را از آمریکا جدا بدانیم یا بین آن‌ها انشقاق و شکاف واقعی ایجاد کنیم از همان ابتدا هم محل ابهام بود و این گونه برداشت‌ها از همان ابتدا غیرواقعی به نظر می‌رسید.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه تاکنون سیاست اعتماد به غرب هیچ دستاوردی برای ایران به دنبال نداشته است، اضافه کرد: سیاست اعتماد به غرب از یک طرف موجب غفلت از دیپلماسی با سایر کشور‌ها و مناطق دنیا شده و از طرفی برگ‌های برنده‌ ما را در مواجهه با غرب تحت‌الشعاع قرار داده است و به جای اعتماد به طرف‌های غربی و اروپایی باید گسترش تعاملات دیپلماسی بر اساس نگاه به شرق و نیز تقویت ارتباطات با کشور‌های منطقه و کشور‌های مسلمان همسایه در دستور کار قرار می‌گرفت.


بیشتر بخوانید: اروپا باید پاسخگوی بدعهدی‌های آمریکا در برجام باشد


رهبر با تاکید بر اینکه اروپا در موضوع برجام صرفاً به لفاظی، برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، مصاحبه‌های بی‌حاصل و بیانیه‌های فاقد ضمانت اجرایی اکتفا کرده است، یادآور شد: از اروپا آبی گرم نمی‌شود و لذا ضرورت دارد جمهوری اسلامی در تداوم گام قبلی، نسبت به اجرای مفاد مندرج در برجام که در قبال نقض آن توسط طرف مقابل صورت می‌پذیرد، اقدام کند.

او ادامه داد: اروپا انتظار دارد جمهوری اسلامی در مقابل خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات توسط طرفین دیگر سکوت پیشه کند و خود به تنهایی و یکجانبه تعهدات خود را پیاده کند، این امر غیرعادلانه است و ایران به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت.

رهبر خاطرنشان کرد: با به قدرت رسیدن جانسون و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نزدیکی بیش از پیش این کشور به آمریکا، طبیعتاً نقش‌آفرینی دولت‌های اروپایی در راستای موفقیت برجام کاهش می‌یابد و ادامه آن با ابهامات بیشتری مواجه می‌شود.

اقدامات رئیس‌جمهور فرانسه در راستای نجات برجام بیشتر نمایشی و لفاظی است

او با بیان اینکه اقدامات رئیس‌جمهور فرانسه در راستای نجات برجام بیشتر مبتنی بر اقدامات نمایشی و لفاظی است و امیدی به موفقیت آنها نیست چراکه ضمانت اجرا ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی و تحت رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب این مرحله و پیچ تند تاریخی را نیز پشت سر خواهد گذاشت اما ضرورت دارد ضمن بازخوانی تاریخ و توجه بیش از پیش به راهنمایی‌ها و فرمايشات ایشان در خصوص مذاکره و اعتماد به طرف‌های غربی، ارتباطات و تعاملات با کشورهای غربی و کم و کیف تعامل و ارتباط با آنها و کلیت این سیاست مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: احزاب سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار