به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش آموزان باید هنگام مطالعه در ابتدا به این نکته توجه داشته باشند که چه درسهایی را میخواهند مطالعه کنند. باید تیترها و سرفصلها را در نظر بگیرید و آنها را به صورت سوال در آورید تا در هنگام مطالعه با پاسخ به آن سوالها به میزان تسلط خود بر مطالب پی ببرید. زمانی که نقشه یک فصل از یک درس در ذهن نقش ببندد؛ متوجه خواهید شد چه چیزی را باید یاد بگیرید.
هنگامی که تا حدودی با سرفصلها و تیترها آشنا شدید باید بین مطالبی که از قبل بلد هستید و مطالب جدید؛ ارتباط برقرار کنید. برای یادگرفتن یک مطلب جدید باید دانست چه مباحثی را به عنوان پیش نیاز بلد باشید و قبل از شروع به مطالعه، آنها را مرور کنید.
در ابتدا شروع به مطالعه دقیق یک مبحث کنید. باید مباحث را به صورت شکلها، نمودارها و مثالهای در آورید. هنگام مطالعه به کتاب و مباحث آن بسیار توجه کنید!. هنگام خواندن، نکتههای مهم؛ هر پاراگراف را مشخص کرده و زمانی که هر مطلبی را از هر درسی میخوانید برای آن یک مثال بیاورید؛ مثالهایی که تایید کننده آن مفهوم و مطلب باشد.
مطالب و مفاهیمی را که انتزاعی هستند و قابل مشاهده نیستند در ذهن خود تصویر سازی کنید. با ربط مطالب به یک تصویر ذهنی که میتواند خیالی یا خنده دار باشد، سرعت یادآوری آن افزایش خواهد یافت.
بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای آشتی تازه واردها با کلاس درس
دانش آموزان با تمرین حل کردن این امکان را به خودشان خواهند داد تا بر مطالب خوانده شده تسلط بیشتری پیدا کنند و به میزان یادگیری خود بپردازند در این صورت به نقاط ضعف و قوت خود پی میبرند.
تمرینهای بی پاسخ این امکان را میدهد که برای پیدا کردن جواب درست تلاش بیشتری شود و با سوالات درگیرتر شوند. تمرینهای بی پاسخ را اگر هم با همین تلاش انجام دهند بیشتر در ذهنشان میماند، زیرا برای حل آنها تلاش بسیار زیادی خواهند کرد.
خلاصه نویسی مهمترین مرحله مطالعه مفهومی است و کمک میکند تا در زمان محدود، دوره کردن درس مربوطه راحتتر درس بخوانند. خواندن یک مطلب این امکان را میدهد تا مطالب در حافظه کوتاه مدت قرار گیرد. برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت باید بارها و بارها مطلب را دوره کنند. با توجه به این امر که ممکن است زمان کافی برای مطالعه تمام مطالب درسی نباشد، خلاصههای کم حجم شامل نکات مهم امکان مرور سریع را به دانش آموزان خواهد داد. دانش آموزان هیچ گاه همه مطالب را در خلاصههای خود یادداشت نکنند و فقط نکات مهم را باید یادداشت کرد.
مرور کردن بهترین روش برای تثبیت مطالب در حافظه است. هر چقدر میزان مرور بیشتر باشد مطالب در حافظه بلند مدت ثبات پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام/