مدیرکل دامپزشکی قم عنوان کرد؛

کاهش ۳۴ درصدی کشتار دام در قم /تامین گوشت مصرفی از خارج کشور از دلایل کاهش کشتار دام است

رفیعی گفت: در نیمه نخست امسال کشتار دام سبک ۳۴ و کشتار دام سنگین ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال در این استان کاهش‌یافته‌است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مهدی رفیعی مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال ۱۴۳ هزار راس گوسفند و بز و سه هزار و ۹۰۰ راس گاو و گوساله در کشتارگاه‌های دام قم کشتار شده‌است.

رفیعی اضافه کرد: عمده دلیل کاهش کشتار دام از سویی کاهش میزان مصرف و از سوی دیگر تامین بخشی از گوشت مصرفی از خارج کشور بوده‌است.

به گفته او، در نظارت‌های صورت گرفته ۷۱ تُن گوشت غیرقابل‌مصرف در خط کشتار کشتارگاه‌ها شناسایی و معدوم شده‌است.

رفیعی ادامه داد: در ۶ ماه امسال حدود ۱۲ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهر انجام‌شده و در این بازدید‌ها حدود ۵۰ تُن فرآورده خام دامی غیرقابل‌مصرف شناسایی و معدوم شده‌است.

او در ادامه گفت: در ۶ ماه امسال حدود چهار میلیون قطعه طیور در کشتارگاه طیور قم کشتار شده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش‌یافته و دلیل این مساله نیز تعطیلی یکی از کشتارگاه‌های سطح شهر می‌باشد.

به گفته او، در این مدت حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ قطعه طیور غیرقابل‌مصرف در کشتارگاه طیور ضبط و از چرخه مصرف خارج‌شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال ۸۵ میلیون دُز انواع واکسن طیور مصرف‌شده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش‌یافته است و دلیل آن افزایش ظرفیت پرورش طیور می‌باشد.

رفیعی ادامه داد: همچنین ۴۸ هزار مورد آزمایش طیور توسط بخش خصوصی صورت گرفته که حدود ۵۰ درصد افزایش حجم واکسیناسیون بوده‌است.

مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این‌که در حال حاضر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور در حال تولید است، افزود: میزان مرغ تخم‌گذار بیش از ۲.۲ برابر شده است، و این استان ۶ درصد تخم‌مرغ کشور را تولید می‌کند.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار راس دام سنگین، شامل گاو شیری و گوساله پرواری پرورش داده می‌شود که تقریبا بیش از ۶۰ درصد جمعیت گوساله پروار است.

جمعیت گوسفند و بز داشتی ۴۰۰ هزار راس و دام سبک پرواری ۳۰۰ هزار راس در حال پرورش است؛ ۸۵۰ راس اسب و قاطر نیز در استان قم وجود دارد که بخشی در روستا‌ها و بخشی نیز در ۱۲ باشگاه سوارکاری پرورش داده می‌شود.

انتهای پیام/ح

کشتار دام در قم ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار