به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مصطفی رحماندوست درباره تاثیرگذاری رویداد «هفته کتاب» بر افزایش فرهنگ کتابخوانی گفت: از نظر من تاثیر این برنامهها را باید بر خرید و فروش کتاب در کتابفروشیها سنجید. سرانه مطالعه در کشور به قدری کاهش پیدا کرده است که هر برنامهای در جهت مهم بودن کتاب و کتابخوانی رخ بدهد، اتفاقی مثبت و موثر است و باید ادامه پیدا کند و این تداوم باید به گونهای باشد که این رویداد فرهنگی را در ذهن مردم ثبت و ماندگار کند تا مردم بدانند که هرسال چنین برنامهای برگزار میشود و اگر هفته کتاب بتواند به این نقطه برسد قطعا نتایجی مسرت بخش بهدنبال خواهد داشت.
این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر وضعیت نامساعد انتشار کتابها در بازار اظهار کرد: وضعیت انتشار کتابها به درجهای رسیده است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان فداکاری محسوب میشود.
وی درخصوص علل عدم کتابخوانی مردم یادآور شد: وضعیت اقتصادی در کتاب نخواندن مردم بسیار موثر است و موجب شده مردم رغبت کمی نسبت به فرهنگ خرید و خواندن کتاب پیدا کنند. اگر برگزاری این رویدادهای فرهنگی نباشد قطعا تاثیر این گرانیها و مشکلات بر کتاب نخواندن مردم در جامعه بیشتر خواهد بود.
شاعر اثر «صد دانه یاقوت» همچنین افزود: متاسفانه کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز به حاشیه رانده شده است اما امیدواریم که با این مناسبتها و اینگونه مراسمها به این فرهنگ با ارزش بهاء داده شود.
رحماندوست همچنین با اشاره به نقش موثر خانواده در نهادینهکردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: بحث کتاب و کتابخوانی باید در خانواده و از زمان کودکی آغاز شود. از نظر من، اگر هفته کتاب و رویدادهای این چنینی بتواند تمرکز بیشتر خود را بر کودکان و نوجوانان بگذارد، قطعا میتواند در آینده نه چندان دور قشری کتابخوان و علاقهمند به کتاب تربیت کند.
نویسنده کتابهای کودک و نوجوان درخصوص انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته کتاب «حال خوش خواندن» گفت: شعار اگر به عمل تبدیل شود، مفید و موثر است. ما باید برای حال خوش خواندن اقداماتی کارشناسی شده انجام دهیم تا این حس و حال را در مخاطب ایجاد کنیم.
بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر کشور برگزار میشود.
انتهای پیام/