قلی‌زاده گفت: برای پیشگیری از مسمومیت کودکان نباید دارو و دیگر مواد غیرخوراکی را در دسترس کودکان قرار دهیم.

لزوم تغییر ندادن ظروف دارو جهت جلوگیری از بروز مسمومیت در کودکان / مواد غیرخوراکی را در ظرف‌های جذاب نریزیم / نباید دارو و دیگر مواد غیرخوراکی در دسترس کودکان قرار بگیردآناهیتا قلی‌زاده فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و متخصص کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در بحث پیشگیری از بروز مسمومیت کودکان باید به والدین آموزش‌های لازم داده شود زیرا شیوع مسمومیت به خصوص در بین کودکان آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

این فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و متخصص کودکان ادامه داد: در بین یک جمعیت ۳ تا ۵ میلیونی خراسان رضوی حدود ۱ هزار و ۲۰۰ مورد بستری کودکان به دلیل مسمومیت در مراکز درمانی انجام می‌گیرد و این آمار نشان‌دهنده بروز زیاد مسمومیت در بین کودکان است. من معتقدم که والدین نباید تنها دلسوز آنها باشند بلکه باید تلاش زیادی در راستای حفظ سلامتیشان کنند.

 ممنوعیت قرارگرفتن دارو و مواد غیرخوراکی در قوطی های جذاب

قلی‌زاده گفت: در پیشگیری سطح اولیه در برابر مسمومیت کودکان باید دارو را از دسترس آنها دور نگه داریم و از به کار بردن الفاظ نادرست مانند "با خوردن دارو بزرگ می‌شوید" خودداری کنید، زیرا با انجام این کار کودکان میل بیشتری برای خوردن دارو پیدا می‌کنند.

او بیان کرد: نباید دارو و به خصوص سموم شیمیایی را در قوطی‌هایی که برای کودکان جذاب است نگهداری کنیم تا آنها به صورت ناآگاهانه به سمت آن بطری‌های دارو نروند.

این فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و متخصص کودکان ادامه داد: یکی از راه‌های پیشگیری از بروز مسمومیت در بین کودکان این است که ظروف نگهداری دارو را جابجا نکنند و مواد غیرخوراکی در شیشه‌های دیگر نگهداری نشود زیرا این کار باعث می‌شود فرزندان به اشتباه، محتویات ظرف را مصرف کنند و باعث بروز مسمومیت در بین آنها می‌شود.

قلی‌زاده افزود: والدین باید اطلاعات لازم را در خصوص بروز مسمومیت در کودکان و انجام کارهای اولیه را بدانند و در صورت بروز مسمومیت، فوری فرزند خود را به مراکز معتبر منتقل کنند.

او بیان کرد: اگر والدین با سامانه ۱۹۰ آشنایی کامل داشته باشند، در هنگام بروز مسمومیت می‌توانند به بهترین نحو از کارشناسان این سامانه تا هنگام بردن فرزند بیمار خود به مرکز معتبر استفاده بهینه کنند.


بیشتر بخوانید: کودکان و سالمندان بیشتر دچار مسمومیت‌های دارویی می‌شوند


قلی‌زاده یادآوری کرد: نگهداری داروها باید در محلی باشد که کودکان نتوانند به آن مکان دسترسی داشته باشند و هنگام خارج شدن از منزل باید درب محل نگهداری دارو یا سایر موارد غیرخوراکی قفل باشد تا کودک از روی حس کنجکاوی سراغ محتویات، دارو دیگر موارد نرود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار