خیابان‌ها صحنه جولان دست انداز‌های سر به فلک کشیده شدند، دست انداز‌هایی که آسایش را از رانندگان گرفتنه اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، دست انداز‌ها دیگر همه جا هستند مخصوصا جا‌هایی که انتظارش را نداری ناگهان بر سر راه سبز می‌شوند نه رنگ آمیزی مناسبی  دارند که قابل تشخیص باشد و نه اندازه استاندارد که بشود بی خطر از آن‌ها عبور کرد.

سر آخر هم معلوم نیست کدام نهاد مسئول رسیدگی است انگار همین طور دل بخواهی ساخته می‌شوند نه استانداردی دارند و نه کسی که  بر استاندارد ساخته شدن آن‌ها نظارت کند.

گله و شکایت‌های مردم ادامه دارد

خلیلی یکی از رانندگان تاکسی ساری با بیان اینکه خیابان‌های شهر به اندازه کافی چاله و گودال عمیق دارد و وجود سرعت گیرهای غیر استاندارد که نه شیب استاندارد دارند و نه ارتفاع مجاز ، قوز بالا قوزی رانندگی شده است، گفت: بارها اتفاق افتاده است که ترمز ناگهانی خودروی جلویی هنگام مواجه با سرعت گیر منجر به تصادف چند خودرو شده است.

او که به تازگی ۳۰۰ هزارتومان برای تعمیر خودروی خود هزینه کرده است ، می گوید : با توجه به گران شدن لوازم یدکی و لاستیک ، عبور از این سرعت گیرها که شبیه تپه های خیابانی شده است هزینه های اضافه تری روی دست رانندگان می گذارد.

حسنی یک دیگر از شهروندان ساروی با بیان اینکه سرعت گیر‌های غیر استاندارد بدون نظارت و کنترل ، رشد قارچ گونه ای در سال های اخیر داشته اند، گفت: این دست انداز‌ها حتی در خیابان های فرعی و کوچه پس کوچه های شهر هم هستند.

او معتقد است برای کاهش  سرعت رانندگان  بهترین کار بهبود فرهنگ رانندگی است اگر همه راننده ها سرعت مجاز و قوانین رانندگی را رعایت کنند دیگر نیازی به نصب سرعت گیرها نیست.

 

رشد قارچ وارد دست انداز‌های غیر مجاز/ نظارتی براحداث استاندارد دست انداز‌ها وجود ندارد

 

سرعت گیرهای برون شهری نداریم


عباسعلی نجفی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: یک دست انداز استاندارد باید بین یک تا حداکثر ۲/۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد و اگر ارتفاع یک دست انداز از این استاندارد  بلندتر باشد علاوه بر آسیب‌های فیزیکی که به جلوبندی خودرو وارد می‌کند می‌تواند باعث ایجاد سوانح هم شود.

او  با بیان این که با احداث این دست انداز‌ها مخالف است و آن را آسیب رسان می‌داند، گفت: اداره راهداری با ساخت این دست انداز‌ها مخالف است و در محدوده نظارت اداره راهداری نیز تا به حال چنین دست انداز‌هایی ساخته نشده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: با توجه به تراکم جمعیتی در مازندران ، روستاها و مناطق مسکونی زیادی در حاشیه راه های استان قرار دارند که بهتر است در صورت ایجاد سرعت گیرهای استاندارد و قانونی، این موانع با رنگ های آمیزی ،  آشکارسازی شود.

نجفی افزود: برای برطرف کردن مشکل دست انداز‌های غیر مجاز ، جلسات مختلف استانی تشکیل شد اما ساخت این سرعت گیر‌ها  همچنان ادامه دارد.

رشد قارچ وارد دست انداز‌های غیر مجاز/ نظارتی براحداث استاندارد دست انداز‌ها وجود ندارد

جایگزینی آرام ساز‌ها با دست انداز

سرعت گیرها برای کاهش سرعت اتومبیل‌ها ساخته می شوند و اگر چه استفاده از آنها بین موافقان و مخالفان بحث برانگیز است اما یکی از مواردی که همه این افراد در زمینه نصب سرعت گیرها اتفاق نظر دارند، نصب تجهیزات برای حرکت آرام خودرو روی سرعت گیرها و علایم اخباری هشدار دهنده است تا راننده بتواند به موقع عکس العمل نشان دهد.

سرهنگ باقری رییس پلیس راهنمایی رانندگی مازندران با بیان اینکه از دیدگاه پلیس راهنمایی و رانندگی آرام ساز‌ها استاندارد و دست انداز‌ها غیر مجاز هستند، گفت: استاندارد آرام ساز‌ها از طریق راهنمایی و رانندگی با ارتفاع حداکثر ۱۰ سانتی متر ، شیب ملایم به طول ۸ متر و عرض معبر تعیین می‌شود.

سرهنگ باقری افزود: تفاوت یک آرام ساز با دست انداز استاندارد بودن و رعایت ارتفاع و شیب مناسب در طراحی و ساخت آن است، اما متاسفانه بسیاری از دست انداز‌ها شرایط آرام ساز را ندارند.

 او افزود: تعداد زیادی از  دست انداز های غیر استاندارد شناسایی و به حوزه‌های درون شهری برای جایگزینی آن ها با آرام ساز ابلاغ شد.

رییس پلیس راهنمایی رانندگی مازندران با بیان اینکه نیرو‌های گشت پلیس راهنمایی و رانندگی هر روز نواقص جاده‌ای  را شناسایی و به مراجع ابلاغ می‌کنند، افزود: دست انداز‌ها ابزار مناسبی برای کاهش سرعت رانندگان نیستند و بهترین اقدام برای کاهش آمار تصادفات نصب دوربین‌های نظارتی در خیابان‌ها و ثبت تخلفات است.

رشد قارچ وارد دست انداز‌های غیر مجاز/ نظارتی براحداث استاندارد دست انداز‌ها وجود ندارد

گزارش از سید امیرحسین موسویها

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۳:۴۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
ی سوال داشتم...
میخاستم ببینم در کوچه و معابر محلی کسی حق داره ک خودش اقدام ب ساخت دست انداز بکنه؟؟؟؟ شهرداری برای ساخت دست انداز در کوچه جریمه نمیکنه؟؟؟
اخع این همسایه ما اومده ی دسسسست انداااااز توی کوچه ساخته. ماشینمو داغون کرده. میخام جلوشو بگیرم. چجوری؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داور
۰۶:۵۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
بیشترین دست اندازها در جاده هایی هست که در روستاها میگزره
دست اندازهایی با ارتفاع نیم متر هست که بارها رانندگان غریبه که از راه دور میان به اینها برخورد کردن و صدمه شدید دیدن