نویسنده تاریخ اسلام گفت: تعامل پیامبر(ص) با همه اتفاقات زندگی اش به گونه‌ای بوده که باعث می‌شود شخصیت ایشان به فرموده قرآن کریم، بهترین الگو‌ها باشد.

شخصیت پیامبر اکرم(ص)، الگویی ارزشمند برای همگانمحمدرضا سلمانی عبیات نویسنده تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به راستی که باید گفت عناصر و ویژگی‌های اخلاقی در لحظه‌های زندگی پیامبر (ص) جاری و ساری بوده است.

او زندگی پیامبر (ص) را دیباچه‌ای ارزشمند از همه فعالیت‌ها برشمرد و افزود: ممکن است مسلمانان در طول تاریخ با آن‌ها مواجه شوند که از تعامل‌های شخصی وجود مبارک ایشان گرفته نحوه تعامل با دشمنان و دوستان را شامل می‌شود.

سلمانی عبیات در ادامه بیان داشت: کسی که زندگی و سیره پیامبر (ص) را مطالعه و بررسی کند به میزان شخصیتی ایشان به خوبی پی خواهد برد، ضمن اینکه سلوک و رفتار متقاضیان خانه پیامبر (ص) دلایل واضحی را پیش روی محققان می‌گذارد که در پی کشف حقایق زندگی ساده و در عین حال شکوهمند ایشان هستند.

این نویسنده تاریخ اسلام ادامه داد: نکته مهمی که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این است که آن حضرت در کنار اینکه رسالت بزرگی را عهده دار بود، یک حاکم و رهبر بزرگی بود که مناطق بسیاری را تحت فرماندهی خود داشت.

پیامبر بزرگ اسلام، همرنگ با یارانش

پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: در عین حال با یارانش همچون خود آن‌ها نشست و برخاست می‌کرد هیچگاه چیز بیشتری از این دنیا نسبت به آن‌ها طلب نکرد او همان چیزی را می‌پوشید که همه می‌پوشیدند. در همان سفره‌ای غذا می‌خورد که همگان در آن نشسته بودند و در جنگ‌ها هنگام دفاع همچون اصحابش در خط مقدم می‌ایستاد و خانه اش که جزئی از مسجد بود از بسیاری کوچک‌تر و ارزان‌تر بود.

محمدرضا سلمانی عبیات اذعان داشت: همه آزار‌ها و اذیت‌ها را دوشادوش یارانش تحمل کرد و فقر و تنگدستی را در سال‌های سخت محاصره شدید اقتصادی در شعب ابی طالب به جان خرید.

به گفته او، فخر فروشی در قاموس شخصیت پیامبر (ص) هیچگاه دیده نشد و این گونه بود که او مرز‌های ساختگی طبقات اجتماعی را از میان برد و با صدای رسا و فریاد برآورد که همگان نسبت به هم مسئول هستند کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته.

سلمانی عبیات با بیان اینکه در کتاب شمس العرب صفحه ۴۶۵ آمده است که شاعر بزرگ آلمانی در خصوص وجود پیامبر اکرم (ص) گفتار جالبی را می‌گوید، افزود: گوته گفته است که مولفه‌های انسانی را در افراد و رهبران زیادی جستجو کردم و آن‌ها را فقط در محمد پیامبر اسلام (ص) یافتم.

این نویسنده تاریخ اسلام تصریح کرد: براستی که شخصیت پیامبر اکرم (ص) جذاب و شگفت انگیز بود که همگان را به سوی خود می‌کشاند جاذبه رفتاری و خلق پیامبر (ص) و به اهتمام و هدایت انسان‌ها آنقدر دل شده بود که خداوند در آیه ۱۲۸ سوره توبه فرموده است؛ لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیم؛ یعنی؛ به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!

سلمانی عبیات در پایان اظهار داشت:، اما ذکر این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است یکی از دلایل مهم گستردگی و و جهان شمول بودن سخنان ایشان آن است که پیامبر (ص) به آنچه که می‌گفت هم نمی‌کند بلکه نخستین کسی که به افطار‌ها عمل می‌کرد خود پیامبر بود.

انتهای پیام/گ

نگاهی به زندگینامه پیامبر اکرم (ص)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار