رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: به دلیل کاهش نرخ باروری و ازدواج در کشور میزان جمعیت سالمندان روبه افزایش است.

ساعت 16/ افزایش چشمگیر جمعیت سالمند در ایران به دلیل کاهش نرخ باروری و ازدواج / نقش پررنگ پرستاران در مراقبت از افراد سالخورده و پیراصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،با اشاره به بروز پدیده سالمندی در کشورمان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم پیرشدن جمعیت ایران، افزایش تعداد سالمندان  است. باید برنامه‌ریزی دقیقی در زمینه ارتقای کیفیت زندگی سالمندان و مراقبت از آن‌ها انجام شود.

 او افزود: طبق آمار در آینده‌ای نزدیک، حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور را افراد پیر و سالخورده تشکیل می‌دهند.

دالوندی با بیان اینکه سالمندان نیازمند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هستند، گفت: یکی از اقدامات لازم برای دوران سالمندی ارائه خدمات توانبخشی مناسب به این افراد است. این کار عمدتا به وسیله پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد:  به تازگی موضوع «هوم‌کر» در جامعه مطرح شده است که بر اساس آن پرستاران می‌توانند از سالمندان و حتی بیماران در منزل خودشان مراقبت کنند.

دالوندی تأکید کرد: در حال حاضر ایران یکی از کشورهای جوان محسوب می‌شود اما به دلیل مسائل مختلفی مانند کاهش نرخ باروری و ازدواج ، در آینده‌ای نزدیک به یکی از کشورهای پیر تبدیل خواهد شد؛ در این میان نقش پرستاران در مراقبت از این افراد بسیار حائز اهمیت است.

ارائه خدمات سرپایی به سالمندان در مراکز توانبخشی

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: امروزه مراکز توانبخشی سالمندان را به طور شبانه‌روز پذیرش نمی‌کنند و تنها خدمات سرپایی برای این افراد ارائه می‌شود.

او یادآوری کرد: برخی از سالمندان به خاطر شرایط جسمی‌ قادر نیستند کارهای روزمره را خودشان به تنهایی انجام دهند، به همین دلیل استفاده از پرستاران برای مراقبت از سالمندان بسیار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: مشکل مالی علت اصلی جذب نشدن نیروی پرستار در مراکز درمانی


دالوندی در پایان گفت: افزایش تعداد سالمندان می تواند یک زنگ خطری برای ایران محسوب شود چراکه جمعیت جوان که مولد کار و فعالیت است، به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام /

سالمندان نیازمند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار