چرا مسجد سید اصفهان مناره ندارد؟ +عکس

مسجد سید اصفهان در زمان قاجاریه ازسوی محمد باقر شفتی در مساحت ۸۰۷۵ متر مربع ساخته شد‌بنایی نیمه کاره که دارای چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،از قدیم‌الایام مساجد محل امنی برای عبادت و راز و نیاز با معبود بوده و هست. به نوعی رسالت مساجد از ابتدا همین است. حال برخی از این مساجد به قدری زیبا و به یاد ماندنی و با هنر‌های جاودانه ساخته شده‌اند که امروزه به عنوان بنا‌های بزرگ تاریخی هم از آن‌ها یاد می‌شود.

در اصفهان نیز از این دست مساجد بسیار دیده می‌شود که هم به چشمان خود عابدان و هم گردشگران زیادی را دیده است که به بهانه دیدن آثار باستانی غرق در خدا و بزرگی و قدرت او شده‌اند. از جمله این به یاد ماندنی‌ها، مسجد سید شهر تاریخی اصفهان است که می‌توان از آن به عنوان مساجد اصلی و از بزرگترین مساجد اصفهان نام برد.

این مسجد در زمان قاجاریه توسط محمد باقر شفتی در مساحت ۸۰۷۵ متر مربع ساخته شد، بنایی نیمه کاره که دارای چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است. مسجدی بدون مناره که درون شبستان‌های آن نیز کاشی کاری نشده‌است.

بنای این مسجد در سال ۱۱۸۰ طرح‌ریزی شد و ساخت بنا در اواخر نیمه اول قرن سیزدهم هـ. ق. شروع و تا سال وفات سید تنها کاشی‌کاری بنای جنوبی انجام شده بود. چون عمر حجت‌الاسلام برای اتمام تزئینات آن کفایت نکرد، قسمتی از آن توسط فرزندش حاج سیداسدالله «سید ثانی» و قسمتی توسط نواده‌اش حاج سیدمحمدباقر ساخته‌شد، ولی هنوز تزئینات قسمت‌هایی از آن همچنان ناتمام مانده‌است. با توجه به کتیبه‌های موجود در بنا، احداث ساختمان و تزئینات آن در حدود ۱۳۰ سال طول کشیده است.

 

چرا مسجد سید اصفهان مناره ندارد؟

 


سردر شمالی مسجد که ورودی اصلی به حساب می‌آید دری رفیع با دو سکو از سنگ پارسی است که طرفین آن تزئیناتی از کاشی ۷ رنگ و گل و بته و کتیبه‌هائی به خط ثلث جای گرفته‌اند. این کتیبه‌ها شامل آیاتی از قرآن کریم است.

سردر جنوب غربی که آن نیز یک ورودی رفیع با کاشی‌های ۷ رنگ و کتیبه‌ها و اسپر‌های مکتوب تزئین شده است. کتیبه‌های این سردر به خط محمد باقر شیرازی خوشنویس بزرگ عصر قاجار کتابت شده است. سردر جنوب شرقی با جلوخانی وسیع همچون نگینی در کوچه می‌درخشد. در اسپر‌های طرفین این سردر اشعاری به خط نستعلیق بسیار زیبا در مدح مرحوم سید به چشم می‌خورد.

مسجد سید از نوع مساجد چهار ایوانی است که ایوان شمالی با کاشی‌های ۷ رنگ و گل و بوته اسلیمی تزئین شده است. ایوان جنوبی جلوی شبستان زیر گنبد قرار دارد. ایوان‌های شرق و غرب در جلو شبستان زمستانی مسجد واقع شده‌اند. در دو‌طرف شرق و غرب چهار مهتابی ساخته شده‌اند. در اطراف ایوان‌ها حجراتی برای سکونت طلاب علوم دینی ساخته شده‌اند.


بیشتر بخوانید: آغاز مرحله دوم مرمت و احیاء مسجد پامنار زواره


در اسپر‌های اطراف مهتابی‌ها با خط بنائی عبارات و اشعاری نوشته‌اند ساعت بزرگ مسجد که در اصفهان شهرت دارد در بالای ایوان جنوبی قرار گرفته است. در شمال شرقی مسجد آرامگاه حجت‌الاسلام واقع شده که بقعه و رواقی مقابل آن است. داخل این بقعه و رواق با تزئینات کاشیکاری و گچبری آراسته شده است. در بالای سردر ورودی بقعه تاریخ فوت مرحوم حجت الاسلام با خط ثلث نوشته شده است.


 

انتهای پیام/م

 

مسجد سید اصفهان مکانی تاریخی برای گردشگران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۳۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
بالاخره چرا مسجد سید اصفهان مناره ندارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۴:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
چه مطالب جالبی