به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای انجام مأموریتهای خود در حوزه ساماندهی و رتبهبندی کسب و کارهای الکترونیکی با هدف فرهنگسازی و کمک به ارتقای کیفیت فضای تجارت الکترونیکی کشور و حمایت از حقوق فعالان این حوزه به ویژه مصرفکنندگان و خریداران، اقدام به رتبهبندی این کسب و کارها کرده است.
فردوس حاتمی مدیر اجرایی نماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: رتبهبندی کسب و کارها در فاز اول بر اساس شاخصهای سوابق عملکرد و توانایی مالی انجام شده است و صاحبان کسب وکارها از امتیازات کسب شده خود آگاه هستند.
مدیر اجرایی نماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: همچنین، در حال حاضر پروفایل نماد اعتماد الکترونیکی بهروزرسانی شده و این امتیازات به زودی برای اطلاع مصرفکننده از طریق این پروفایل منتشر خواهد شد.
او درباره رتبهبندی کسب وکارهای الکترونیکی افزود: چگونگی پاسخگویی به شکایات از اهمیت زیادی برخوردار است، این اطلاعات به خریدار این امکان را میدهد تا از میزان مسئولیتپذیری صاحب امتیاز کسب وکار در پاسخگویی به شکایات آگاه شوند.
مدیر اجرایی نماد الکترونیکی (ای نماد) مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: تعداد شکایات به تنهایی در امتیاز رتبهبندی تأثیر ندارد، بلکه شیوه پاسخگویی به شکایات تعیین کننده امتیاز است.
حاتمی در ادامه توضیح داد: در صورتی که صاحب امتیاز کسب و کار نسبت به شکایتهایی که از سوی خریداران مطرح میشود پاسخگو نباشند یا در پاسخگویی تأخیر داشته باشند، امتیاز منفی برای آنها محسوب میشود و امتیازات دریافتی از طریق پروفایل به اطلاع خریداران و مصرفکنندگان خواهد رسید.
او در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامههایی که در دستور کار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای بهبود و ساماندهی کسب و کارهای الکترونیکی، قرار دارد طرح سند باکس است.
مدیر اجرایی نماد الکترونیکی (ای نماد) مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: بسیاری از کسب وکارهای نوپا، پیش از ورود به مرحله رشد در چرخه حیات خود از بین میروند و این کسب وکارها میتوانند با شرایط سادهتر نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنند.
او اظهار داشت: این طرح به مراجعه کننده این امکان را میدهد تا به طور آزمایشی و با محدودیت تراکنش کسب و کار خود را شروع کنند.
حاتمی همچنین در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای سرعت بخشیدن به زمان صدور نماد الکترونیکی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: در همین راستا فرایند صدور نماد در حال تغییر و بهبود است.
این مدیر اجرایی بیان کرد: در طرح سیستمی شدن فرآیند ارزیابی و اعطای نماد، مجوزها از طریق وب سرویس از سازمان مجوز دهنده استعلام خواهد شد. با این تغییر مدت زمان ارزیابی و اعطای نماد به یک روز کاهش خواهد یافت.
او در ادامه به ضرورت آشنایی افراد با نحوه خرید در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پیش از خرید لازم است شناخت کافی از کسب وکار وجود داشته باشد، اطلاعات لازم از صاحب امتیاز کسب وکار در پروفایل نماد قابل مشاهده است.
گفتنی است، تا کنون ۵۵ هزار نماد اعتماد الکترونیکی اعطا شده است.
انتهای پیام/