گفتگو با نخبه پرآوازه ریاضی المپیاد ۲۰۱۹؛

توانایی حل مساله؛ ارزشمندترین ثمره المپیاد ریاضی/ به جای حذف سمپاد همه مدارس باید امکاناتی مانند آن داشته باشند

نخبه المپیاد ریاضی امسال که اقدام تحسین برانگیزش در لندن جهانی شد، از تجاربش برای ورود به المپیاد و سیر مطالعاتی که در مسیر علم کمکش کرده است، گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد ریاضی امسال با کسب ۶ مدال رنگارنگ شامل یک مدال طلا، دو مدال نقره و سه برنز کار خود را پایان داد و سید مهدی حاتمی دارنده مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۱۹ که اکنون در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف تحصیل می‌کند، از اعضای تیم ایرانی امسال بود که از چگونگی ورود به المپیاد ریاضی و مدال آوری در این رقابت‌ها گفت.

البته تابستان امسال، اقدام تحسین برانگیز حاتمی مبنی بر اقامه نماز در پل لندن مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفت که از او به دلیل این اقدام هم تجلیل شد. در ادامه گفت‌وگویی که با وی ترتیب دادیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ بیشتر از خودتان بگویید و چطور شد که به ریاضی علاقه مند شدید؟

حاتمی: از کودکی و دروه ابتدایی به ریاضی علاقه داشتم؛ مادرم هم به ریاضی اهمیت می‌داد و با من در این مورد تمرین می‌کرد؛ از دوره راهنمایی هم وارد مدارس سمپاد شدم و در این مدرسه فضای کافی برای حرکت به سوی علایقم داشتم بنابراین توجه ویژه‌ای به ریاضی پیدا کردم علاوه بر آن سال نهم در المپیاد جهانی هندسه شرکت کردم.

در دوره دبیرستان هم که در مدرسه علامه حلی تحصیل می‌کردم جو المپیاد به شدت وجود داشت بنابراین با توجه به پیشینه و علاقه‌ای که داشتم وارد المپیاد ریاضی شدم تا اینکه در مسابقات جهانی شرکت کردم.

توانایی حل مساله؛ ارزشمندترین ثمره المپیاد ریاضی/ به جای حذف سمپاد همه مدارس باید امکاناتی مانند آن داشته باشند

شرکت در المپیاد ریسک بالایی دارد

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ کنکور زدگی باعث شده است دانش آموزان و به ویژه سمپادی‌ها از تحقیق و پژوهش فاصله بگیرند. نظر شما در این مورد چیست؟

حاتمی: شرکت در المپیاد ریسک بالایی دارد چرا که اگر در فرد المپیاد پذیرفته نشود باید از پایه یازدهم و بعد از آنکه فرصت یک سال مطالعه برای کنکور را از دست داده است به سمت مطالعه برای کنکور برنامه‌ریزی کند به همین دلیل برخی این ریسک را نمی ‌پذیرند پس کنکور را به شرکت در المپیاد ترجیح می‌دهند هر چند که در المپیاد هم اکنون موضوع پژوهش پررنگ نیست و چندین منابع برای مطالعه وجود دارد که باید نسبت به این منابع اشراف کامل داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ اخیرا ایران در کسب مدال‌های جهانی شرایط چندان مناسبی ندارد و با افت مواجه هستیم. دلیل آن را چه می‌دانید؟

حاتمی: در برخی کشورها از سنین پایین تر به المپیاد و آماده سازی دانش آموزان برای این رقابت توجه می‌شود که البته به اذعان برخی معلمان و صاحب نظران تعلیم و تربیت این رویکرد چندان هم مناسب نیست و فشار زیادی را بر دانش آموز مقاطع تحصیلی پایین تر وارد می‌کند؛ اکنون هدف شرکت و حضور فعال در این رقابت‌ها است که آن را دنبال می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ امسال برای اعزام پسران المپیادی مشکلاتی از وثیقه گذاشتن توسط دانش‌آموزان وجود داشت، با این موضوع  چطور کنار آمدید؟

حاتمی: بله برخلاف سال‌های گذشته، برای خروج از کشور باید خودمان برای وثیقه اقدام می‌کردیم و مبلغ  ۱۵ میلیون تومان برای آن پرداخت کردیم؛ متاسفانه بسیاری از افرادی که بعد از المپیاد با ما عکس انداختند، پیش از اعزام برای ما سنگ‌اندازی کردند.

توانایی حل مساله؛ ارزشمندترین ثمره المپیاد ریاضی/ به جای حذف سمپاد همه مدارس باید امکاناتی مانند آن داشته باشند

المپیاد صرفا در انحصار دانش آموزان سمپادی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ مدال آوران المپیادی از مدارس سمپاد هستند و دیگر مدارس در این میان سهمی ندارند. آیا این موضوع به توانایی خاص دانش آموزان سمپادی بر می‌گردد یا اینکه امکانات دیگر مدارس برای دانش آموزان و شرکت در این رقابت‌ها کافی نیست؟

حاتمی: مدارس سمپاد دانش آموزانی با سطح بالایی از نظر هوش تحصیلی جذب می‌کند که این موضوع بر مدال آوری تاثیرگذار است از طرف دیگر سیستم آموزشی در مدارس سمپاد دانش آموزان را به سمت چنین رقابت‌هایی سوق می دهد اما در مدارس عادی توجه به المپیاد و برنامه‌های این چنینی پر رنگ نیست و حتی ممکن است دانش آموز برای شرکت در المپیاد با مشکل روبرو شود اما به عنوان شخصی که در سمپاد تحصیل کردم در این زمینه مشکلی نداشتم و مدرسه با ما همکاری می‌کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ دانش آموزان معمولا از درس ریاضی می‌ترسند و کمتر به سراغ آن می‌روند چطور شد که به این درس علاقه پیدا کردید و تا سطح المپیاد پیش رفتید؟

حاتمی:گاهی شیوه تدریس معلمان مناسب نیست بنابراین دانش آموز به دلیل آنکه به طور کامل مطلب را یاد نمی‌گیرد نسبت به ریاضی تصویر ذهنی خوبی ندارد اما اگر روش تدریس مناسب باشد این علاقه مندی شکل خواهد گرفت از طرفی دیگر در المپیاد ریاضی توانایی حل مسئله را تمرین می‌کنیم که این ثمره بزرگی از المپیاد است بر خلاف کنکور که سعی می‌شود با حفظ کردن برخی مطالب و فرمول‌ها روش تست زنی را تمرین کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ دانش آموزان مناطق محروم و شهرستان‌های کوچک سهم اندکی برای حضور در مسابقات جهانی و المپیاد دارند. آیا شرایط به گونه‌ای است که دانش آموزان دیگر به جز سمپادی هم امیدی به حضور در این رقابت‌های جهانی علمی داشته باشند؟

حاتمی: ورود به المپیاد صرفا در انحصار دانش آموزان سمپادی نیست و حتی دانش آموزان دیگر و مناطق محروم هم با طی کردن سیر صحیح مطالعاتی می‌توانند در این مسیر قرار گیرند اکنون برخی از دانش آموزان شهرستان‌های کوچک از طریق ارتباط در فضای مجازی و شناسایی منابع المپیاد در این مسیر وارد شده‌اند و از طریق اینترنت با معلمان در ارتباط هستند تا وارد مسابقات جهانی المپیاد شوند پس ورود به المپیاد نیازمند تلاش دانش آموزان است البته ابتدا باید علاقه خود را بشناسند و متناسب با آن خود را توانمند کنند همانطور که من با توجه به علاقه‌ای که به ریاضی داشتم آن را دنبال کردم.

حذف سمپاد به معنای رونق مدارس غیردولتی است

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ مدتی است که موضوع تنوع مدارس مطرح شده است و در این میان تداوم فعالیت یا تعطیل شدن مدارس سمپاد هم مطرح است. به عنوان دانش آموز سمپاد آیا حذف این مدارس را با توجه به ماموریت‌‌هایی که دارد مناسب می‌دانید؟

حاتمی: اظهار نظر درباره جداسازی یا یکسان کردن دانش آموزان نیازمند کار پژوهشی است اکنون افرادی که درباره حذف مدارس سمپاد و مضرات جداسازی این دانش آموزان صحبت می‌کنند تجربه تحصیل و حتی فعالیت در این مدارس را ندارند و بدون پشتوانه پژوهشی خاصی این اظهار نظرها مطرح می‌شود.

دانش آموزی که از نظر تحصیلی شرایط مناسبی دارد با وضعیت مالی متوسط می‌تواند در شرایط فعلی به تحصیل در مدارس سمپاد امیدوار باشد اما با حذف این مدارس صرفا مدارس غیردولتی رونق می‌گیرد و چنین دانش آموزانی هم دچار سرخوردگی می‌شوند چراکه دانش آموزانی با وضعیت مالی بهتر و حتی شرایط تحصیلی پایین ‌تر می‌توانند صرفا به دلیل مسائل مالی وارد مدارس غیردولتی شده و از امکانات آموزشی بالاتری برخوردار شوند.


بیشتر بخوانید: حال و هوای المپیاد نجوم از زبان تنها دختر مدال آور این مسابقات


موافق تربیت تک بعدی در سمپاد نیستم

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ یکی از انتقاداتی که به مدارس سمپاد می‌شود تربیت تک بُعدی دانش آموزان است. نظر شما در این مورد چیست؟

حاتمی: به هیچ وجه موافق تربیت تک بُعدی در مدارس سمپاد نیستم بلکه روش مدیریتی در این مدارس به گونه‌ای است که از این موضوع جلوگیری شود و مسائل مختلفی را در طول دوره تحصیل دانش آموزان مورد توجه قرار می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ نماز خواندن شما در لندن موضوعی بود که بسیاری از رسانه‌ها حتی در سطح جهانی به آن پرداختند. در این مورد بیشتر توضیح دهید.

حاتمی: نماز خواندن عادی ترین اقدامی است که هر فرد مسلمان باید انجام دهد و فردی که به دنبال یک زندگی منطقی و مناسب باشد می‌تواند با الهام گرفتن از آموزه‌های دینی به این هدف برسد اگر به آموزه‌‌های دینی مراجعه کنیم، درس خواندن و دیگر فعالیت‌های مناسب مورد تاکید قرار گرفته است و صرفا به یک بُعد از زندگی نمی‌پردازیم.

توانایی حل مساله؛ ارزشمندترین ثمره المپیاد ریاضی/ به جای حذف سمپاد همه مدارس باید امکاناتی مانند آن داشته باشند

حذف یک شبه سمپاد اجحاف به نظام تعلیم و تربیت است

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ برگردیم به شرایط فعلی و برنامه‌ریزی برای آینده، هدف شما برای آینده چیست و آیا قصد مهاجرت دارید؟

حاتمی: به تازگی وارد دانشگاه شدم و باید نسبت به شرایط آشنایی پیدا کنم هنوز درباره اظهار نظر برای مهاجرت یا ماندن در کشور زود است اما اگر ببینم علومی که به دنبال آن هستم در ایران وجود ندارد برای کسب این دانش مهاجرت می‌کنم و مجدد به کشور باز می‌گردم.

کلام پایانی

حاتمی: یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود همین مدارس سمپاد  است که ایجاد آن به همت افرادی توانمند و مبتنی بر کارهای پژوهشی که بومی سازی شده بودند شکل گرفت، اگر اکنون بخواهند با تصمیم ناگهانی این مدارس را حذف کنند خیانت و اجحاف در حق نظام تعلیم و تربیت است.

اگر قرار بر توزیع یکسان امکانات باشد تمامی مدارس باشد باید امکاناتی  مانند مدارس سمپاد داشته باشند نه اینکه بخواهیم چنین مدارسی را حذف کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین خداکریمی
۱۵:۱۶ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
دمت گرم
آخرین اخبار