اردکانیان گفت: خوشبختانه توانستیم یک چارچوب همکاری در زمینه اتصال برق میان ۲ کشور ایران و جمهوری عربی سوریه بر قرار کنیم.

وزیر نیروبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری مابین این وزارت خانه و وزارت برق سوریه که صبح امروز در وزارت نیرو برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالیم از این که آقای خربوطلی وزیر برق سوریه  توانست دعوت ما را  بپذیرد.

او ادامه داد: همانگونه که در دیدار روز پنجشنبه صورت گرفت توانستیم یک چارچوب همکاری در زمینه برق میان ۲ کشور ایران و جمهوری عربی سوریه بر قرار کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: نقطه شروع این فصل از همکاری‌های ۲ طرفه، تشکیل یک کارگروه مشترک بین وزارتخانه‌های نیرو و برق ایران و سوریه است تا برنامه‌ای ۲ تا سه ساله برای اجرای طرح‌های مورد نیاز در این بخش تدوین شود و مطابق زمان‌بندی اعلام شده پروژه‌های مشخص شده در دستور کار قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: ایران هاب انرژی در منطقه خواهد شد/ تدوین برنامه سه ساله با وزارت نیرو عراق


وزیر نیرو گفت: این همکاری در زمینه برق که میان ایران و سوریه صورت گرفته بخش های مختلف صنعت برق سوریه شامل احداث نیروگاه ها، خطوط انتقال و توزیع، کاهش تلفات برق در شبکه های توزیع و احداث نیروگاه های تجدید پذیر در این کشور از همه مهم تر بحث آموزش و توسعه ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی را در بر می گیرد.

امکان اتصال شبکه‌های برق ۲ کشور ایران و سوریه فراهم شد

اردکانیان تاکید کرد: پس از این مرحله در خصوص ارتباط سه جانبه شبکه برق ایران، عراق و سوریه برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت تا با استفاده از امکانات موجود در منطقه به گونه‌ای عمل کنیم که هیچ شهروندی از دسترسی به برق محروم نباشد.

او ادامه داد: امیدوار هستیم که این تفاهم نامه که امروز امضا می شود هر چه زودتر مراحل اجرایی را در پیش بگیرد و هماهنگونه که حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه در همه ابعاد از جمله بازسازی و توسعه این کشور مهم است با توجه به نقش توسعه برق به عنوان زیر ساخت بتوانیم عمل کنیم.

در ادامه این برنامه خربوطلی وزیر برق جمهوری عربی سوریه با بیان این که من به دعوت وزیر نیروی ایران برای شرکت در افتتاح نمایشگاه برق به ایران آمدم، گفت: نقطه عطف این سفر پیشنهاد وزیر نیروی ایران برای راه اندازی کمیته بین وزارت نیروی ایران و وزارت برق سوریه است.

وزیر برق کشور سوریه با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌نامه بین ایران و سوریه، اظهار کرد: هدف این یادداشت بومی سازی تکنولوژی صنعت برق در سوریه است و در این مسیر توافق کردیم زمینه انتقال تجربیات و آموزش نیروی فعال در سوریه را فراهم کنیم همچنین قرار شد مرکز هماهنگی در وزارت برق سوریه که فعالیت آن از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود دوباره راه اندازی شود.

امضای تفاهم نامه همکاری در حوزه برق با کشور سوریه به ارزش ۴۱۱ میلیون یورو

وزیر نیرو در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری ما بین وزارت نیرو و وزارت برق کشور سوریه در جمع خبرنگاران، گفت: نقش برق به عنوان یک زیر ساخت مهم و حیاتی است و ما در تلاش هستیم که میان کشور‌های همسایه در زمینه‌های مختلف به خصوص در حوزه نیرو افزایش همکاری‌های همه جانبه داشته باشیم.

او ادامه داد: این همکاری را با کشور عراق آغاز کرده و در تلاش برای ادامه همکاری در حوزه انرژی با کشور سوریه هستیم. به طوری که بازسازی نیروگاه‌های جنگ‌های اخیر و برقراری یک مدیریت صحیح نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفته است.

اردکانیان گفت: این برنامه زمانبندی ۳ ساله است و به شکل منظم کارگرو‌هایی برای پیگیری موضوع برق انجام می‌شود. ارزش این پروژه ۴۱۱ میلیون یورو است و قرار است از ابتدای سال میلادی آینده توسط مپنا در لاذقیه سوریه ساخته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۳۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
اونا که پول ندارن که پول برق را بدن // اینجا اداره برق ما را اذیت میکنه // قبول دارید ؟؟
آخرین اخبار