شانه ساز گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، تولیت تامین غذای سالم را از نظر کیفی برای جامعه به عهده دارد.
 
وزارت بهداشت عهده دار تولیت تامین غذای سالم/ آمریکایی‌ها به دنبال بستن راه‌های باریک تامین دارو تجهیزات پزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم روز جهانی غذا که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، تولیت تامین غذای سالم را از نظر کیفی برای جامعه به عهده دارد. باید توجه داشت که رسیدن به این هدف به تنهایی ممکن نیست و وزارت بهداشت نمی‌تواند در این زمینه به تنهایی موفق باشد.

او ادامه داد: باوجود تبلیغات سو و سیاه نمایی علیه کشور ما از طریق رسانه‌های مخالف، همه رسانه‌های بی طرف اذعان داشتند که قدم‌های بزرگی در حوزه سلامت در کشور برداشته شده است.

شانه ساز تاکید کرد: افزایش امید زندگی در سایه همفکری و مشارکت بین بخشی یکی از این دستاوردها بوده و این چنین موجب افتخار کشور شده است.

غذای سالم موجب افزایش امید به زندگی شده است

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در غذا بحث امنیت و ایمنی مهم هستند و قطعا غذای سالم موجب افزایش امید به زندگی شده است و همان گونه که در حوزه‌هایی مانند حوادث ترافیکی شاهد همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم در حوزه غذا نیز نیازمند همکاری بین بخشی هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه باید روش مدیریتی را تغییر دهیم، گفت: پیچیدگی‌های ایجاد شده نشان می‌دهد باید مدیریت‌ها بازنگری شود. در حال حاضر یک سوم تا یک دوم ظرفیت تولید ما آشغال است و ۵۰ تا ۶۵ درصد صنایع غذایی پرت است.
 
او با تاکید بر اینکه هزینه سربار تولید زیادی داریم، افزود: اگر صنایع سودده نیستند به دلیل ظرفیت خالی است؛ توصیه ما این نیست که کارخانه جدید احداث نشود، بلکه باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات غذایی فرآوری شده در داخل کشور تولید می‌شوند، گفت: باید در حوزه صدور پروانه‌ها، روش مدیرتمان را تغییر دهیم و قیف وارونه صدور پروانه را برعکس کنیم، ما اکنون سختگیری‌های بسیاری در صدور پروانه داریم و پس از ورود محصول به بازار نظارتی روی آن نداریم.

شانه‌ساز افزود: در ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی روی صدور پروانه‌ها متمرکز هستیم و نظارت‌های بعدی روی محصول صورت نمی‌گیرد، باید روش‌هایمان را تغییر دهیم و به سمت برون‌سپاری رویم و شرکت‌هایی را که در این حوزه کار می‌کنند فعال کنیم تا این شرکت‌ها بررسی‌ها و مطالعات را انجام دهند و ما پروانه را بر اساس مطالعات آنها، صادر کنیم. البته هنوز زیرساخت‌های قانونی و قضایی لازم را برای نظارت و برخورد در سطح بازار نداریم، اما باید به تدریج به این حوزه ورود کنیم و برون‌سپاری‌ها را تسریع‌ بخشیم.

شانه‌ساز با اشاره به اولویت‌های سازمان غذاودارو در حوزه غذا، گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در حوزه غذا بحث نان است که مدنظر همه سازمان‌های ناظر قرار دارد و دستگاه‌ها عزمشان را برای اصلاح کیفیت نان جزم کرده‌اند و باید بحث نان‌های حجیم شده و جایگزینی نان‌های صنعتی به جای سنتی را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سازمان غذاودارو درباره استفاده از ضایعات گوشت در سوسیس و کالباس اظهار کرد: یکی دیگر از اولویت‌های ما قطعه‌بندی گوشت است، ما باید بدانیم که چه بلایی بر سر ضایعات مرغ و گوشت می‌آید، چراکه ادعا‌هایی در این زمینه وجود دارد و برخی می‌گویند ضایعات گوشت در فرآوری مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما باید از تولید این ضایعات جلوگیری کنیم و به قول وزیر بهداشت نباید در انتهای رودخانه جنازه جمع کنیم، بلکه باید کاری کنیم که کسی که شنا بلد نیست نتواند وارد رودخانه شود و بعد جنازه آن را جمع کنیم. بنابراین بحث قطعه‌بندی موادغذایی پروتئینی و نظارت روی آن‌ها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه آموزش در حوزه غذا بسیار مهم است، گفت: حضور ما در آموزش و پرورش و کتب درسی بسیار کمرنگ است، در حالی که باید روی آموزش نسل‌های بعدی در حوزه غذا تمرکز کنیم. همچنین اولویت دیگر ما توجه به محصولات جدیدی است که وارد سبد غذایی مردم می‌شوند.

شانه‌ساز به جنجال‌ها در حوزه فروریخته اشاره کرد و افزود: در حوزه ریخته‌ها شاهد نظریه‌های بسیار افراطی و تفریطی هستیم، برخی موافق استفاده از این محصولات هستند و برخی سلامت آن‌ها را رد می‌کنند؛ ما امروز باید برای سوالات مردم جواب‌های مناسبی داشته باشیم. سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت همگی درگیر بحث تراریخته‌ها هستند، اما مردم جواب می‌خواهند، باید این موضوعات را بررسی کنیم و یک دل باشیم و پاسخ درست به مردم دهیم تا دل نگرانی‌های مردم بیشتر نشود.

شانه‌ساز با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر بی‌رحمانه و برخلاف تمامی قوانین حقوق بشر، ما را مورد هجمه قرار داده است، گفت: هدف دشمنان این است که جلوی دسترسی مردم به کالا‌های استراتژیک را بگیرند و آرامش روحی، روانی و جسمی مردم را برهم زند و به همین دلیل بحث دارو و تجهیزات پزشکی در حال حاضر بسیار خاص است؛ چراکه دشمنان برنامه‌ریزی کرده‌اند که این اقلام به دست مردم نرسد.

شانه‌ساز تصریح کرد: آخرین اقدام پلید آنها، نامه خزانه‌داری آمریکا بود که اعلام کردند قصد دارند دارو و تجهیزات پزشکی به دست مردم ایران برسد اما مزدورانه برخورد کردند و راه‌های باریک تامین دارو و تجهیزات پزشکی را هم هدف قرار دادند تا دارو و تجهیزات پزشکی به دست مردم نرسد.

رئیس سازمان غذاودارو ادامه داد: تعداد محدودی از بانک‌ها با ما کار می‌کنند، اما دشمنان به بهانه نظارت شرایط را بسیار برای این بانک‌ها سخت کرده‌اند تا آن‌ها بترسند و با ما کار نکنند، یکی از مهم‌ترین جبهه‌هایی که در آن با استکبار جهانی می‌جنگیم تامین کمی و کیفی دارو و تجهیزات پزشکی است البته خوشبختانه امروز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به لطف خدا به استقلال رسیده‌ایم و هیچ دارو و تجهیزاتی نیست که به آن نیاز داشته باشیم، اما نتوانیم آن را تولید کنیم؛ در عین حال تامین و تدارک دارو وقت زیادی از ما می‌گیرد و باید انرژی بیشتری در این حوزه صرف کنیم، به همین دلیل کمتر در حوزه‌های غذا اظهارنظر می‌کنیم و این به دلیل شرایط خاص کشور است.

شانه‌ساز خبر داد: کمیته مشورت سازمان غذاودارو در حوزه غذا به زودی تشکیل خواهد شد تا در این حوزه بتوانیم بهتر عمل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.