در این بسته دانستنى تحصيلی چند توصیه‌‌ داريم که می‌توانند در فصل امتحانات یاریتان دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شايد شما هم جزو دانش‌آموزان شب امتحانى هستيد كه ميل و رغبتی به درس خواندن نداشته باشيد اما با اين نكات می‌توانيد وظيفه دانش‌آموزى خود را كه درس خواندن است؛ بهتر به سرانجام برسانيد.

 مرور مطالب را به بازه‌هاى زمانى كوتاه تقسيم كنيد

در اين رويكرد شما باید اطلاعات را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم كنيد و آن‌ها را طی یک مدت طولانی دوره کرد. این روش بهتر جواب می‌دهد چرا که حفظ کردن یک مطلب‌ بلند بسیار سخت‌تر است از به ذهن سپردن تعداد زیادی مطلب کوتاه.

نكاتى كه شما را به درس خواندن راغب ميكند

 مكان مطالعه را تغيير دهيد

تحقیقات نشان می‌دهد که درس خواندن در مکان‌های مختلف احتمال به یاد سپاری آن را بالا می‌برد چرا که با تغییر فضاى مطالعه، ذهن موظف می‌شود که در یک محيط جدید، مباحث را دوباره به یاد بسپارد.

از خودتان سوال بپرسید

بهترین راه برای مرور مطالب خوانده شده پرسش از خود است. نگران نباشید و سعی کنید در آرامش مطالب خوانده شده را با یک سری سوال ساده مرور کنید و ترجيحاً اين مسئوليت را به خودتان بسپاريد تا در صورت غياب ديگران از انجام اين كار باز کنید.


بیشتر بخوانید: فرمولی طلایی برای که نکات کتاب در حافظه‌تان حک شود


 نكات و مطالب را به مختصر مكتوب كنيد

پژوهشگران باور دارند و حتى تجربه ثابت كرده است که ذهن در موقع نوشتن یک مطلب، آن را در محلی عميق تر و امن تر ذخیره می‌کند، دسترسی مغز به آن آسان‌تر می‌شود و به یاد آوردنش بسيار سهل خواهد شد. سعی کنید در نوشتن همه  يادداشت‌هاى خود از اين ترفند بهره ببريد و با تکرار نوشتنشان از ماندگارى آن اطمينان حاصل كنيد.

نكاتى كه شما را به درس خواندن راغب ميكند

 به خودتان وعده جايزه دهيد

این جایزه می‌تواند یک بستنى یا پیاده روی و یا حتی مدت زمانى چک كردن برنامه هاى مجازى و موبايلی محبوبتان باشد. اینکه قرار باشد پس از تمام شدن بخشی از مطالعه‌تان، یک جایزه انتظارتان را می‌کشد، می‌تواند انگيزه شما را برای به اتمام رساندنش بالاتر ببرد.

برنامه‌ریزی را جدى بگيريد

توجه به برنامه ریزی به تنهایی مسئله مهمی است و تنها به اولين روزها محدود نمی‌شود. اگر بتوانید برای هر ساعت از خود برنامه بگذارید و اولويت شما انجام رساندن آن‌ها باشد، قادر می‌شويد به دستاورد‌های بی‌شماری در درس خواندن دست بیابید.

 تفريح و آرامش را از خود سلب نكنيد

اثبات شده که مؤثرترين گام براى خروجى بهتر بعد از مطالعه درس، استراحتى است كه خواننده و دانش‌آموز در طول مطالعه به خود هديه می‌دهد. اگر كسى اين امر را از خود سلب كند، به مرور افت در يادگيرى گريبان گيرش می‌شود و زودتر از ديگران از مطالعه كناره گيری خواهد كرد.

نكاتى كه شما را به درس خواندن راغب ميكند

 خواب را جدى بگيريد

شب بیداری و درس خواندن شبانه نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد مغز بگذارد. پس هميشه و مخصوصا در فصل امتحانات هر شب به طور ميانگين ٨ ساعت بخوابید تا تمامی زحماتتان بیهوده به باد نرود.


بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای تندخوانی در امتحانات


 مدل درس خواندنتان را با كسى قياس نكنيد

برخى شب‌ها و برخى ديگر صبح بهتر می‌فهمند و درس خواندن به آن‌ها لذت می‌دهد، برخی گروهى بهتر مطالعه می‌كنند و بعضى ديگر به صورت انفرادى، پس  بهتر است که گزینه‌های موجود را به درستی امتحان کرده و بهترین راه را برای خود برگزینید و نسخه ديگران را براى خود نپيچيد.

اين را به خاطر داشته باشيد كه بعد از يكبار نتيجه گرفتن از اين اقدامات، اشتياقتان براى بهره ورى از اين ويژگى ها بيشتر می‌شود تا به نتيجه مطلوب ديگرى دست پيدا كنيد.

انتهای پیام /

اقدامات ساده براى علاقه مند شدن به مطالعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار