آموزش پرورش تطبيقی يعنى مطالعه نظام آموزش و پرورش كشور هاى ديگر و بررسي روش هايی كه آنان براى اصلاح رويكردشان اتخاذ كردند.
این تحقيقات و مطالعات ، بسترى را برای رفع مشکلات نظام آموزش و پرورش فراهم می کند و مسئولان دستگاهی را دريافتن و حل مسائل تربیتی كمك می كند، اين شناسايی ما را در مسير بنياد يك نظام آموزشی نوين و صحيح يارى می دهد.
مقایسه یك موضوع حساس وظریفی محسوب می شود و. برای آنکه از فواید مقایسه بهره ببریم باید در آموزش وپرورش به بحث فرهنگ ملت ها، قومیت ها ،ادیان و مذاهب، شرایط اجتماعی هر كشور، جایگاه آن در جامعه جهانی و شرایط جغرافیایی توجه ویژه ای داشت .
بیشتر بخوانید: گذری بر مسیر 38 ساله آموزش و پرورش/ از رشد سوادآموزی تا کوچ تحصیل به مناطق محروم
عباس معدن دار رئیس انجمن آموزش وپروش تطبیقی ایران در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه رشته آموزش وپروش تطبیقی در نظام آموزش ایران به دست فراموشی سپرده شده است، اظهار کرد: مقطع کارشناسی این رشته در تمام دنیا دانشجویی ندارد و تنها در مقاطع تحصیلی بالاتر دانشجو می پذیرد.
وی افزود: اما این رشته در ایران با درگذشت آخرین استاد مدرس آن دیگر دانشجو نپذیرفت و بعد از فوت آن استاد هرگز کلاس های رشته آموزش و پروش تطبیقی برگزار نشد.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاهی بود که در رشته آموزش وپروش تطبیقی دانشجو می پذیرفت، هرچند بی رغبتی روسای این دانشگاه به پذیرش استاد جدید، دلیل دیگر تعطیل شدن این رشته محسوب می شود.
رئیس انجمن آموزش وپروش تطبیقی ایران با اشاره به اینکه در تازه ترین تحقیقات این انجمن، نظام آموزشی کشور ایران در بین ۱۴ کشور منطقه رتبه ۷ را دارد، افزود: کشور های عربی به علت جمعیت کمتر دانش آموزان و بودجه های فراوان در رتبه های یکم تا هفتم قرار دارند.
وی افزود:میزان با سوادی در این کشور ها ۹۹ درصد است، اما در کشور ما این آمار به ۸۵ درصد می رسد.
بیشتر بخوانید: نباید کتابهای درسی آموزش و پرورش را با آموزش عالی مقایسه کرد/نگاه به کتابهای درسی اهل تسنن
وی با اشاره به اینکه کشور هایی مانند پاکستان، ارمنستان ، عراق، افغانستان و آذربایجان در رتبه های پایین تری از ایران قرار دارند، افزود: در تحقیقات انجام شده ،موفقیت های تحصیلی و توانایی دانش آموزان برای رسیدن به مقاطع بالاتر در کشور ما دارای نمره قابل قبولی است، اما در کشور های دیگر، دانش آموزان اندکی موفق به طی کردن مقاطع تحصیلی می شوند.
وی در پایان با بیان اینکه حقوق معلمان در کشور های آذربایجان و ارمنستان از حقوق معلمان ایرانی کمتر است، افزود: با این وجوود این معلمان هرگز با مسائلی همچون تورم دست و پنجه نرم نمی کنند.
انتهای پیام/