خانواده‌ی نا‌امن یکی از مهمترین بستر‌های شکل گیری آسیب‌های اجتماعی است.

خانواده ایمن تحقق امنیت اجتماعی

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید صادقیان کارشناس و مشاور خانواده در همایش تاثیر استحکام روابط والدین و فرزندان در کاهش آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه خانواده نا امن از مهمترین بستر‌های شکل گیری آسیب‌های اجتماعی است، گفت: در خانواده‌ای که والدین دائما درگیر بحث، مشاجرات و چالش‌های فرسایشی هستند، فرزندان هم با تاثیر از این فضا درگیر نا امنی‌های روانی و گاه ارتباط گیری‌های مخاطره آمیز در خارج از منزل خواهند شد که این موضوع می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های جدی در مسیر زندگی آنان باشد.

او با اشاره به تحولات ایجاد شده در فضای اجتماعی و گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای در این فضا، تاثیر پذیری کودکان و نوجوانان از چنین شرایطی را قابل توجه دانست و ادامه داد: در فضای رسانه‌ای حاضر که عموم فرزندان از والدین و معلمان خود در حوزه‌ی اطلاعات و دانش فضای مجازی پیشی گرفته و بخش زیادی از زمان خود را در این فضا صرف می‌کنند، قطعا ضروری است که والدین هم دانش خود را متناسب با این فضا ارتقاء دهند، مهارت‌های تربیتی منطبق با شرایط حاضر را بیاموزند و اجازه ندهند که حضور فرزندان در فضا‌های مجازی ارتباط عاطفی و صمیمانه آنان را با فرزند کمرنگ سازد.
 
کارشناس و مشاور خانواده با اشاره به نقش آموزه‌های دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: در همه جوامع تعیین چارچوب‌ها و خط قرمز‌های اخلاقی یک نیاز مهم و اجتناب ناپذیر است و موجب می‌شود شرایط عمومی جامعه برای همه سالم و ایمن باشد و اغلب این چارچوب‌ها در آموزه‌های دینی منعکس شده است.
 
صادقیان افزود: مثلا در بحث تعامل دختران و پسران با جنس مخالف تاکید شده که فرزندانمان را از سنین ۶ یا ۷ سالگی نسبت به ضرورت رعایت حریم با افراد نامحرم آگاه کنیم و اهمیت رعایت مسائلی مانند دست دادن، بوسیدن، شوخی کردن و... را که در بین برخی خانواده به عنوان یک امر عادی تلقی می‌شود به آنان گوشزد کنیم؛ این امر می‌تواند روابط اجتماعی آنان با جنس مخالف را که در آینده تحصیلی و شغلی ایشان لازم و اجتناب ناپذیر است را به چارچوب های امن و کنترل شده هدایت کند.
 
همایش " تاثیر استحکام روابط والدین و فرزندان در کاهش آسیب‌های اجتماعی " از سلسله همایش‌های خانواده سالم و موفق، با حضور جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار رازی این دانشگاه برگزار شد.
 
انتهای پیام// م.ب
 

برگزاری همایش از سلسله همایش‌های "خانواده سالم و موفق" در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.