به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوههای کنترل مصرف سوخت در کشور امشب ۲۲ آبان ماه در برنامه گفتوگوی ویژه خبری با حضور محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران مورد بررسی قرار گرفت.
دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه وضعیت مطلوبی در مصرف نداریم گفت: در سال ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام مصرف میکنیم، ۲۴ درصد انرژی در بحث حمل و نقل مصرف میشود به طوری که ۶۰ درصد آلودگی هوا را خودروها ایجاد میکنند، در دنیا هر ۵۰ سال مصرف انرژی دوبرابر میشود، اما در کشور ما هر ۱۰ سال مصرف انرژی به دو برابر میرسد.
او با اشاره به اینکه کار بسیار بزرگی در چند سال اخیر صورت گرفته است افزود: از سال ۹۲ تاکنون به کمک همه یعنی کل نظام وزارت نفت و سپاه ظرفیت تولید بنزین را دو برابر کردیم، اما مسابقه تولید مصرف تا کجا باید پیش برود؟
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه اگر روند مصرف را کنترل نکنیم ظرف چند سال آینده واردات بنزین را باید دوباره از سر بگیریم و باید ظرف سه چهار سال آینده به سراغ پروژههای عظیم برویم خاطرنشان کرد: بعد از ونزوئلا ارزانترین بنزین دنیا را داریم، فاصله قیمتی ما با بعضی از کشورهای همسایه ۱۴، ۱۵ هزار تومان در لیتر است و انتظار داریم که قاچاق صورت نگیرد عملاً ما بستر را فراهم میکنیم تا این مسئله اتفاق بیفتد.
دلاویز با اشاره به اینکه وقتی تفاوت قیمت زیاد است نمیتوانیم کاری را انجام دهیم گفت: باید با فرهنگ سازی و ابزارهای قیمتی مصرف را کنترل کنیم، دنیا مصرف را با ابزارهای مختلفی کنترل میکنند و ما هم باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم.
او با اشاره به وضعیت ما در بحث یارانه انرژی تصریح کرد: طی بررسیهای به عمل آمده از ۴۲ کشور ایران رتبه نخست را در سال ۲۰۱۸ کسب کرده است لذا بعد از ایران، عربستان و سپس چین قرار دارد، کشور ما با ۸۳ میلیون جمعیت ۶۹ میلیارد دلار یارانه میدهد، اما چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه سوخت میدهد لذا این آمارها نگرانکننده است و باید به آنها توجه کرد.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور در سال ۹۷،۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است ادامه داد: ۹۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی داده ایم یعنی ۱۵،۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور را یارانه میدهیم، باید این مسئله را ساماندهی کنیم و اعتبار گزافی را که به مردم تحمیل میکنیم را به سمت توسعه و رفاه مردم ببریم.
او با اشاره به بحث عدالت اجتماعی افزود: در حال حاضر سه دهک ثروتمند جامعه ۵۰ درصد یارانه انرژی را مصرف میکند.
دلاویز با اشاره به اینکه باید بخش عظیمی از کنترل مصرف را در صنعت ببینیم عنوان کرد: تولید کنندگان خودرو باید به سمت بهینه کردن انرژی، تکنولوژی و کارآمد کردن افراد پیش بروند.
او با تاکید بر اینکه در بحث قیمت بنزین نباید تک بعدی برخورد کنیم گفت: باید بحث نظارت، حمایت و قیمت را به خوبی دنبال کنیم لذا باید دهکهای پایین از تغییر قیمت بهرهمند شوند و در نهایت به سمت عدالت اجتماعی پیش برویم.
فریدون اسعدی کارشناس حوزه انرژی در ادامه برنامه طی تماس تلفنی گفت: با اصلاح قیمت حاملهای انرژی باید بتوانیم کاهش مصرف انرژی را رقم بزنیم.
او با اشاره به قانون هدفمندی یارانهها افزود: این قانون سهمی را برای صنایع و شرکتهای تولید کننده انرژی در نظر گرفته است این مسئله میتواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند و توسعه حمل و نقل عمومی و اصلاح مصرف استفاده از تسهیلات باید بتواند منجر به کاهش مصرف انرژی صنایع شود.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: اصلاح قیمت انرژی در فاصله ۳۰،۴۰ سال اخیر همواره در دستور کار قرار داشت، ما باید در یک بازه زمانی مثلاً ۱۰، ۱۵ درصد از برنامه سوم را در دستور کار قرار میدادیم، اما بعد در برنامه چهارم متوقف شد، باید تکلیف این قضیه را مشخص کنیم، عوارض ناشی از اصلاح قیمت سیاستگذار را نگران کرده است، اصلاح قیمت بنزین بر روی سبد تورم و سطح رفاه خانوار تاثیر آنچنانی ندارد.