کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان ‌در بیانیه ای به آزادی سه عضو برجسته گروه طالبان توسط دولت افغانستان واکنش نشان داد.

واکنش «کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان» به آزادی انس حقانیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان ‌در بیانیه ای به آزادی سه عضو برجسته گروه طالبان توسط دولت افغانستان واکنش نشان داد.

این نهاد ضمن حمایت از تلاش برای دستیابی به صلح‌ تاکید کرده است که اقدام اخیر در مورد تبادل زندانیان طالبان با شهروندان خارجی، با نادیده گرفتن خواسته‌های مکرر قربانیان برای اجرای عدالت و حساب‌دهی، به تقویت و استمرار فرهنگ معافیت منجر می شود و امکان‌های دسترسی به صلح پایدار را به خطر می اندازد.

به باور کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، برای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه، حضور‌ و سهمگیری قربانیان جنگ در هر مرحله از گفتگوهای صلح ضروری است.

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر افغانستان آمده است: بی‌توجهی طرف‌های درگیر در جنگ و جامعه بین‌المللی به حقوق بشری قربانیان و‌ مطالبات‌ شهروندی آنان در روند گفتگوها،‌ از باورمندی مردم‌ به روند صلح می‌کاهد و به سلامت و اعتبار این‌ روند مهم، آسیب جدی خواهد زد.

گفتنی است که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان سه شنبه هفته جاری اعلام کرد که انس حقانی، عبدالرشید عمری و حاجی ملی خان، سه عضو برجسته طالبان که در سال 2014 بازداشت شده بودند را برای زمینه سازی مذاکرات مستقیم صلح با طالبان و آزاد سازی دو شهروند خارجی که در اسارت این گروه است آزاد می کند.

آزادی این افراد برجسته طالبان تحت فشار آمریکا، واکنش شدید مردم افغانستان در شبکه های اجتماعی را در پی داشته است.

رئیس جمهور افغانستان در حالی با آزادی رهبران ارشد شبکه حقانی و گروه طالبان موافقت کرده است که از این پیش صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود آزادی انس حقانی از زندان «خط قرمز» دولت و مردم افغانستان است و دولت افغانستان صلاحیت آزادی او را ندارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار