به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر فیلمهای سینمایی در گیشه موفق نیستند تا جایی که درصد بالایی از آنها با شکست روبرو میشوند؛ این موضوع علتهای مختلفی دارد که در مورد هر فیلم به دلایل آن میپردازیم، ولی نباید از موضوع مهم وضعیت اکران و تعداد سینماها و چینش فیلمها غافل شد که به طور مستقیم روی کلیت سینماها و گیشه تاثیر گذاشته است. البته نباید نادیده بگیریم که هر فیلم خوب به معنای واقعی، تحت هر شرایطی میفروشد و موفق خواهد بود.
فیلمی با انبوه بازیگران مطرح اما فیلمنامهای ضعیف و کم محتوا که قدرت جذب مخاطب فراوان را نداشت و به شکست در گیشه رسید.
فیلمی که به موضوع مهم و استراتژیک و بخشی از تاریخ ماندگار میپردازد و به معنای واقعی کلمه تولید سختی داشت؛ از بازیگران مطرحی هم بهره میبرد، اما این فیلم به نسبت خرجی که کرد بازگشت سرمایه نداشته و نتوانسته آنچنان که باید و شاید موفق باشد.
بازیگرانی چون جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هادی حجازی فر در این فیلم بازی میکنند و بازیهای سخت و متفاوتی از خود ارائه داده اند، اما نتوانستند آن را به سود برسانند.
این فیلم بازیگرانی چون لیلا حاتمی، امیر آقایی، علی مصفا و ... دارد و به نظر میرسد هزینه خوبی برای تولید داشته است؛ اما در گیشه موفق نبود و علت آن نداشتن فیلمنامهای منسجم و همراه با نگاه مخاطب امروزی است. در این فیلم نیز بازیگران نتوانستند آن را در گیشه به پیروزی برسانند.
امیرحسین ثقفی نشان داده کارگردان با ذوق و سلیقهای است و سینما را به خوبی میشناسد، اما فیلمش با داشتن ستاره هایی چون امیر آقایی، صابر ابر، طناز طباطبایی و میلاد کی مرام در گیشه موفق نبود و به نوعی با شکست روبرو شد. فیلمنامهای با ساختار تجربه گرایی که نوع آن از سینمای گیشهای و مخاطب عام دور بود؛ این جا نیز بازیگران به داد فیلم نرسیدند.
رسول صدرعاملی کارگردان خوبی است و کارنامه چشمگیری دارد و البته سوژه این فیلمش داغ و به روز بود، اما این فیلم نیز در گیشه به شکست رسید. بازی بازیگرانی که چهره نبودند رها و بی انگیزه ارائه میشد و این به مذاق مخاطب خوش نیامد. اما دیگر بازیگران مطرح آن بازیهای خوبی ارائه دادند، ولی این هم نتوانست در گیشه کمک کننده باشد.
سوژه فیلمنامه هم خوب و منسجم نبود و دم دستی به آن پرداخته شده بود که در نهایت نتوانست موفق باشد.
فیلمهای کودک/ بنیامین، منطقه پرواز ممنوع، تورنا 2
فیلمهای این حوزه در کل با شکست در گیشه مواجه شدند؛ این فیلمها نیز بازیگران مطرحی داشتند، اما به فروش آن کمککننده نبودند. مخاطب کودک امروز ما با حجمی از فیلمهای انیمیشن و رئال سطح بالایی از دنیا مواجه است و ساده بگوییم گول نمی خورد. شاید این فیلمها پیام خوبی داشته باشند، اما همه میدانیم سینما صنعت است و باید به گیشه نیز توجه داشته باشد.
این فیلم علیرغم تبلیغات گسترده و داشتن بازیگران مطرح در گیشه موفق نبود و میتوان گفت، با توجه به بودجه ساخت آن که میتوان حدس زد بالاست و گروهی که از آن در تولید استفاده شده و رقم فروش کمی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان به صد در صدی شکست رسیده است. آن هم برای کارگردانی که کارنامه موفقی دارد و به خصوص برای فرخ نژاد که مدتی است نتوانسته موفق عمل کند.
صابر ابر، بابک حمیدیان، هدیه تهرانی، علی نصیریان و رضا کیانیان بازیگران این فیلم هستند، اما فروش این فیلم نیز دلچسب نیست و میتوان گفت به سود مورد نظر نخواهد رسید. ادای دین کارگردان به سینمای کلاسیک قابل تحسین است و بازیهای خوبی را در آن شاهد هستیم. اما هر ساختار متفاوتی جذب مخاطب ندارد و نمیتواند موفق باشد.
فیلمی زنانه با داشتن بازیگرانی چون سارا بهرامی و باران کوثری که به شکست رسید. سوژه و فیلمنامه و بازیهای تکراری و روایتی به شدت تلخ از علتهای عدم موفقیت این فیلم بود.
محسن تنابنده نشان داده بازیگر و کارگردان بسیار خوبی است و جسارتش را در آثارش میتوان به خوبی مشاهده کرد. قسم فیلمی با سوژهای خاص و دارای روایتی لب مرزی است و به خوبی با بازیهای خوب تنش صحنهها را به مخاطب القا میکند؛ اما با فروش نسبتاً خوبی که داشت نتوانست به سود بالایی برسد. مهناز افشار که این روزها گفته میشود دستمزد بالایی میگیرد بازیگر اصلی زن این فیلم در کنار سعید آقاخانی بازی متفاوتی ارائه داد، اما در فروش اثر قابل توجهی نگذاشت.
مهناز افشار و هادی حجازی فر بازیگران اصلی این فیلم هستند و حجازی فر بازی متفاوتی از خود ارائه میدهد. سوژه فیلم تکراری و نزدیک به آژانس شیشهای حاتمی کیا است و در حال و هوایی زمستانی روایت میشود، اما مخاطب عام را جذب نمیکند. این فیلم با داشتن ستارهها در گیشه موفق نبود و به نوعی با شکست روبرو شد.
ابراهیم ابراهیمیان کارگردان این فیلم در اثر قبلی خود نیز موفق نبود و نتوانست در گیشه خودنمایی کند. در صورتی که در هر دو فیلمش از بازیگران مطرحی بهره میبرد. هر دو فیلمش فیلمنامه و پرداختی ضعیف داشت.
در این فیلم جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، سعید آقا خانی و ... بازی میکنند و بازیهای متفاوتی ارائه میدهد، اما به داد فیلم در گیشه نرسید.
سیاوش اسعدی کارگردانی جوان خوش ذوق و خوش قریحه است، اما تمایل زیادی به نشان دادن سینمای قدیمیتر ما در ساخت فیلم هایش دارد. بازی گرفتن متفاوت از بازیگرانش را به خوبی بلد است و سعی میکند فیلمنامه هایش را با ثبات و چارچوبی قوی بنویسد. اما شاید توقعش نسبت به جذب مخاطب حداکثری در حال و هوای سینمای کنونی زیاد باشد و این است که او را در گیشه با موفقیت بالا روبرو نکرد.
البته بجز این فیلمهایی که به آن اشاره کردیم آثاری هم بودند که فروش آنها فوق العاده ضعیف و زیر ۲۰۰ میلیون تومان و بعضاً زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.
با نگاهی به آمار فروش و مخاطب فیلمهای امسال سینما که برخی از آنها در گیشه شکست خورده اند و یا تعدادی فروش دلچسبی نداشتند، به این نتیجه میرسیم بازیگرانشان حتی با بازیهای متفاوت، اما با دستمزدهایی که میگیرند نتوانستند اثر را نجات دهند. فیلمنامه ضعیف نقطه مشترک بسیاری از آنهاست.
انتهای پیام/
کسی که پول میده میگه فیلمنامه باید چی باشه.
سر بسته بگم سینما ایران دیگه سینمای مردم ایران نیست برای همینه که مردم ایران باهاش ارتباط برقرار نمی کنن.
نویسنده ها باید به شرایط اجتماعی هم نگاه کنند .
در شرایطی که فقر دامنگیر مردم شده و خیلی ها توقع معجزه دارند و به سمت ماوراالطبیعه میروند ،هرچه فیلم در این زمینه باشد،موفق تر است .
ونیز اینکه به نظر من تاریخ سینما را به دوقسمت میتوان تقسیم کرد :
زمان قبل ساخت فیلم های مارول،مخصوصا (اونجرز 3)و زمان بعد از آن .
مطمئنا کسی که فیلم های ابر قهرمانی مارول را دیده باشد ، دیگر به راحتی با هر فیلمی راضی نمیشود .
وسوم اینکه اگر در فیلمی از بازیگران دسته دوم تلویزیونی استفاده کند اکثرا محکوم به شکست میشود