حاجی میرزایی گفت: بیشتر ساعت‌های دانش آموزان در حوزه‌های دیگری به‌غیر از آموزش‌وپرورش سپری می‌شود.

اقتصاد ۱۵هزار میلیارد تومانی پیرامون کنکور/  آموزش‌وپرورش، ساعت‌های محدودی دانش آموز در اختیار دارد

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد.
 
در این مراسم محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت خلق موقعیت‌های مفید یادگیری است، اظهار کرد: انگیزه همه برنامه‌های که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود؛ خلق موقعیت‌های جدید یادگیری است بنابراین وضع نظام آموزشی در کیفیت ایجاد موقعیت‌های یادگیری ارزیابی می‌شود و با تعمیق و تنوع موقعیت‌های جدید یادگیری به افزایش کیفیت یادگیری موفق می‌شویم و امروز و فردای جامعه در بهبود جریان یادگیری است.

او افزود: دیدن و شنیدن، ۸۸درصد در یادگیری انسان مؤثر است بنابراین فیلم‌های آموزشی به جهت بهره‌گیری از ابزار‌های مختلف عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری را برای یادگیری دانش آموزان ایجاد می‌کند و ظرفیت بالاتری را برای تحول در جامعه به وجود آورد. این ابزار‌ها روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و دسترسی به آن‌ها زیاد می‌شود، اما مهم‌تر عمق تأثیرگذاری و ایجاد ظرفیت زیادی است که در یادگیری دارند و اگر این ابزار‌ها زمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود؛ امروز همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و آموزشی که بتواند این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد قادر است مسئولیت خود را بهتر انجام دهد.

بخش عمده‌ای از ساعت‌های دانش آموزان در حوزه‌های دیگر سپری می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: همه عرصه‌ها، حوزه یادگیری است و آموزش‌وپرورش، ساعت‌های محدودی دانش آموز در اختیار دارد و بخش عمده‌ای از ساعت‌های دانش آموزان در حوزه‌های دیگری به‌غیراز آموزش‌وپرورش سپری می‌شود. تعمیق یادگیری درگرو هماهنگی و همبستگی عرصه‌هایی است که در یادگیری نسل جدید مؤثر است.
 
او رسالت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را خلق موقعیت‌های عمیق و پر مفهوم یادگیری دانست و گفت: در آستانه پنجاهمین سالگرد جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باید در مورد اثرگذاری این جشنواره بر نظام تعلیم و تربیت بررسی بیشتری کنیم. در نهاد‌های فرهنگی جامعه، جستجو برای فهم اثربخشی تولیدات فرهنگی بسیار نادر است، هرچند دستگاه‌ها گزارش اقدام‌های خود را می‌دهند، اما گزارشی از اثربخشی فعالیت‌ها نداریم و باید به این نکته توجه شود.

او افزود: جشنواره فیلم رشد به‌عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت باید نسبت خودش را در انتقال مفاهیم و ساحت‌های سند تحول مشخص کند.

پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید


فیلم؛ جزو به‌هم‌پیوسته فرایند آموزشی

او مقوله فیلم را  جزو به‌هم‌پیوسته فرایند آموزشی مطرح کرد و گفت: ۶۰درصد محتوی آموزشی در مدارس ابتدایی و ۹۰درصد محتوی آموزشی در دوره متوسطه و دانشگاه متکی بر شنیدن است و می‌دانیم دانستن برای دانستن لزوماً منجر به دانستن برای کار بستن، زیستن و همزیستی منجر نمی‌شود و امروز باید برای دانستن برای به کار بستن تلاش کرد.
 
او تاکید کرد: باید از ابزار‌های دیگری برای تنوع‌بخشی به یادگیری استفاده کنیم و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید با کاستن از محتوی مکتوب و انتقال آن به محتوی تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری به وجود بیاورد.
 
حاجی میرزایی بابیان اینکه معلمان اصلی‌ترین کانون تربیت هستند و ناب‌ترین مفاهیم تربیتی در اقدام معلم رقم می‌خورد، گفت: این جشنواره باید به سمتی برود که بهترین تجارب معلمان و مدیران را از سراسر کشور شناسایی، مستند و به اشتراک بگذارد.

او گفت: تقویت جریان خودجوش مدرسه‌ای را مهم است بنابراین با ابزار‌هایی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد می‌توان محیط‌های یادگیری متنوع را ایجاد کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان در اقتصاد آموزش‌وپرورش به سمت کنکور سوق می‌یابد، اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان تربیت را در مدرسه و یادگیری عمیق‌تر و آماده کردن انسان‌ها برای زیستن را شکل دهیم باید این اقتصاد را به سمت توسعه یادگیری سوق دهیم.

او در پایان گفت: شبکه ملی رشد باید با توجه به شرایط جدید حضور هدفمندتری در جریان تعلیم و تربیت داشته باشد.
 
انتهای پیام/

معلمان اصلی‌ترین کانون تربیت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.