وزیر بهداشت:

یک هزار طرح درمانی در کشور به بهره برداری می‌رسد/ بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های غیر واگیر

نمکی گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار پروژه درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور در حال اجراست.

افتتاح طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در محمدیه/طرح هر خانه یک پایگاه سلامت یک الگوی بین المللی خواهد شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در سفر یک روزه به استان قزوین طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" را در دارالقرآن شهر محمدیه  شهر محمدیه افتتاح کرد.

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با مشارکت خانواده‌ها به یک طرح بین المللی تبدیل خواهد شد.

او افزود : آموزش پزشکی در کشور با هدف ارتقای سلامت شهروندان باید جامعه محور شود و این طرح سرفصل جدیدی در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت  افزود: در ابتدای وزارت یک برنامه تقدیم مجلس کردم که عده‌ای گفتند بلند پروازانه است، اما با همت ملت رشید و فهیم ایران این اهداف محقق شدنی است.

یک هزار طرح درمانی در کشور به بهره برداری می‌رسد

نمکی از اجرای طرح های بیمارستانی در کشور هم خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار پروژه درمانی و بیمارستانی با اعتباری بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط خیرین و وزارت بهداشت در حال اجراست که با اولویت مناطق محروم تکمیل شده و واگذار می شود.

به گفته وزیر بهداشت، این طرح در زمینه  ارتقای سلامت، پیشگیری و مراقبت از عوامل پر خطر و بیماری‌ها اجرا می‌شود.

او اظهارداشت: امسال برای اولین بار در کشور ۸۱۰۰ تخت بیمارستانی به مجموعه درمانی و پزشکی کشور اضافه می شود که برای اولین بار در تاریخ کشور این کار صورت گرفته است.

وزیر بهداشت یادآور شد: امسال برای اولین بار با اولویت مناطق محروم و شهرستانهایی که در نقاط محروم نیستند اما کمبود دارند بیش از ۸۱۰۰ تخت اضافه می شود.

نمکی افزود: این طرح ها شامل طرح های بهداشتی و درمانی و خوابگاهی و بیمارستانی است که تلاش می کنیم تا پایان امسال ۵۰ طرح بیمارستانی افتتاح شود.

او گفت: بازتوانی و توانبخشی بیماران حاد و مزمن برای عملیاتی کردن مراقبت در نظام سلامت از دیگر برنامه‌های "هر خانه یک پایگاه سلامت" است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر میزان مطالبات ما از سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است و در جلسه‌ای که داشتیم بخش عمده‌ای از طلب‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده دریافت می‌شود.

او گفت: از ۳۸۰ هزار مورد مرگ ومیر در سال، ۳۱۳ هزار مورد ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.

نمکی با بیان اینکه از ۳۱۳ مورد مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر, ۹۸ هزار مرگ به بیماری‌های مرتبط با فشار خون بر می‌گردد ، افزود:  تنها علت ۲۵ مورد مرگ‌ بیماری‌های واگیر دار است.

وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی افزود : سرطان‌ها، فشار خون، نارسی‌های کلیوی و دیابت تهدید امروز جامعه ماست.

 ۲۲ میلیون سفیر سلامت در کشور تربیت خواهند شد

علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم گفت: با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت بیش از ۲۲ میلیون سفیر سلامت در کشور تربیت یافته و آموزش می‌بینند. 

علیرضا رئیسی افزود : پوشش همگانی سلامت، مردم محور کردن سلامت، بهداشت برای همه توسط همگان یک شعار جهانی است که این کار باید با مشارکت مردم صورت گیرد تا موفق باشد.

معاون وزیر بهداشت یادآورشد: ارتقای سلامت سلامت خانواده ها، توانمندسازی، اجتماعی شدن سلامت در اجرای این طرح مورد توجه است.

رئیسی بیان کرد: امروز یک مقطع تاریخی مهم در بخش سلامت کشور است و با مشارکت مردم باید بتوانیم به ارتقای سطح سلامت مردم کمک کنیم.

او با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» اظهارداشت: این طرح بسیار کم هزینه است و کمتر از دو تخت بیمارستانی معادل ۶ میلیارد تومان هزینه دارد که می‌تواند ۸۲ میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: پوشش بالای طرح از ویژگی‌های این طرح است و با اجرای آن بیش از ۲۲ میلیون سفیر سلامت در خانواده‌ها تربیت خواهد شد که رابط بهداشتی می‌شوند.

او گفت: همه تلاش می‌کنیم در پیشگیری و درمان اقدام جدی کنیم و چون هرم این برنامه وارونه است بیشتر در بخش درمان هزینه می‌کنیم.

رئیسی یادآورشد: هر یک واحد سرمایه گذاری در پیشگیری موجب ۱۴ واحد صرفه جویی در بخش درمان می‌شود.

او اظهارداشت: طرح‌های متعددی مانند بسیج فشار خون با مشارکت ۳۱ میلیون نفر اجرا شد که توانستیم بیش از دو میلیون نفر را که بیماری فشار خون داشتند را شناسایی کنیم که طرح ارزشمندی است.

رئیسی در خصوص انتخاب شهر محمدیه در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت گفت: قزوین از استان‌های پیشرو در بخش سلامت است و شهر محمدیه به دلیل فرهنگ بالای مردم این شهر و وجود بستر‌های اجرای طرح بود و دانشگاه علوم پزشکی هم ازدانشگاه‌های پیشتاز در اجرای طرح‌های پیشگیری و درمان محسوب می‌شود.

او یادآورشد: در اجرای این طرح در شهر محمدیه ۵۲ هزار نفر، حدود ۱۷۰۰ خانوار با استفاده از دو پایگاه اصلی و دو پایگاه ضمیمه مشارکت دارند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: این طرح در سه استان کشور عملیاتی شده است و در اسفند ماه نتایج آن اعلام خواهد شد و در ادامه آن را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد.

او گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ دانشگاه داوطلب اجرای این طرح هستند، اما فعلا در سه دانشگاه علوم پزشکی عملیاتی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم در این مراسم گفت: در تلاشیم با اجرای این طرح شاهد کاهش بیماری و نیاز به دارو و درمان در جامعه باشیم.

منوچهر مهرام، اجرای این طرح در دل خانواده‌ها و ارتقا سطح سواد سلامت منتج به تغییر رفتار مردم را از مزایای این طرح دانست.

قزوین نیازمند ایجاد مرکز تروماست

جمالی پور استاندار قزوین هم در این مراسم گفت: ایجاد مرکز تروما، تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و شبانه روزی شدن درمانگاه‌های شهر‌ها از نیاز‌های استان قزوین است.

 هدایت الله جمالی پور افزود: نمکی با حوزه بودجه آشنایی خوبی دارند و امیدواریم اعتبارات بخش سلامت بموقع تامین شود.

او افزود: نمایندگان استان در حوزه بهداشت و درمان دغدغه‌مند هستند و با تعامل باید وضعیت استان را بهتر کنیم.

جمالی پور افزود: قزوین یک استان مهم و تاثیرگذار است، اما محرومیت‌هایی هم دارد که دیده نمی‌شود.

استاندار قزوین گفت: در حوزه گردشگری عقب مانده ایم در کشاورزی ظرفیت بی نظیر داریم، ولی اقتصاد کشاورزی ضعیف است.

او یادآور شد: در صنعت نوع توسعه صنعتی ما متمرکز نیست و درهم ریختگی داریم و هنوز به شایستگی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

جمالی پور بیان کرد: در حوزه درمان با همه تلاش‌ها شاخص‌های سرانه تخت کم است هر هزار بیمار یک و نیم تخت داریم که این کمبود باید جبران شود.

او افزود: بیمارستان ۷۰۰ تختی در حال اجراست و انتظار کمک داریم تا با تسریع در ساخت این بیمارستان شاخص‌ها بهتر شود.

استاندار قزوین گفت: در محمدیه و الوند هیچ مرکز درمانی مناسب نداریم یک بیمارستان خیریه داریم ۲۳ میلیارد تومان بدهی دارد آماده واگذاری به دولت است.

اوبیان کرد: شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفری و کارگری داریم که مشکل درمانی دارند باید مراکز درمانی شبانه روزی شوند.

جمالی پور اظهار کرد: مرکز رادیوتراپی نداریم در آی سی یو کمبود داریم، چون در مسیر چند استان شمالی و غربی هستیم یک مرکز تروما لازم داریم تا خدمات لازم به مسافران داده شود.

او گفت: استان ضعیفی هستیم لذا انتظار داریم سهم عوارض ارزش افزوده استان کامل تخصیص داده شود تا نیاز‌های درمانی برطرف شود.

جمالی پور اظهار داشت: مشکلات کشور را می‌دانیم سطح تحریم‌ها گسترده شده و تا مرز‌ها آمده است و صادرات ما را تحت تاثیر قرار داده که باید به همدیگر کمک کنیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه در توزیع خدمات درمانی باید عدالت رعایت شود، یادآور شد: کمک کنید مردم طعم شیرین درمان را در استان قزوین بچشند.

پیشگیری و آموزش در امور پزشکی را باید جدی بگیریم

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های درمانی باید آموزش خانواده و پیشگیری از بیماری‌ها در اولویت مسئولان پزشکی باشد.

او افزود: در گذشته هر تخت بیمارستانی حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که امروز تا سه میلیارد تومان هزینه دارد لذا باید دنبال پیشگیری باشیم و اگر به آموزش و پیشگیری توجه نکنیم نمی‌تو انیم نیاز‌ها را تامین کنیم.

محمدی بیان کرد: باید برای آموزش و پیشگیری سرمایه گذاری بیشتری کنیم و آموزش را وارد خانواده کنیم.

او با اشاره به نیاز‌های درمانی استان تصریح کرد: بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین نیازمند کمک است تا سریعتر تکمیل شود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در شهر الوند ۲۵۰ هزار نفر جمعیت نیازمند بیمارستان است که با تعطیل شدن بیمارستان رحیمیان دچار مشکل شده اند.

اوگفت: در شهر آبیک بخش دیالیز بیمارستان تکمیل شده و در شریفیه و بیدستان به درمانگاه شبانه روزی نیاز داریم.

محمدی اظهار داشت: در شهرمحمدیه بیمارستان خیریه سجادیه کلنگ زنی شد، اما متوقف شده است که باید کمک کنید تا دوباره عملیاتی شود.

در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، یکی از اعضای خانواده در ۳ حوزه بهداشت و پیگیری، درمان‌های اولیه و حوزه بازتوانی آموزش می‌بیند و کار‌های اولیه را در خانه انجام می‌دهد. این افراد در این طرح با رابطان سلامت در ارتباط هستند.

رابطان سلامت هم که هر کدام ۴۰ خانواده را زیر پوشش دارند از سوی کارشناسان آموزش می‌بینند.علاوه بر شهر محمدیه، این طرح در سمنان و کاشان نیز به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

 انتهای پیام/ک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار