این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ ماجرای مجوز تولید شیر الاغ در کشور رفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

۲ منطقه رکورددار آلودگی هوا در پایتخت/ هشدار‌ها و علائمی که تهرانی‌ها باید جدی بگیرند

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه شاخص کیفی هوای تهران روز گذشته در ساعتی به ۱۷۶ هم رسید، اظهار کرد: شاخص کیفیت هوا در ۱۱ ایستگاه شهر تهران به بالاتر از ۱۵۰ رسیده بود و ایستگاه پیروزی و شادآباد با عدد ۱۸۰ بالاترین شاخص را در سطح شهر تهران داشتند.

شاهسونی ادامه داد:امسال ۴۴ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز هوا ناسالم برای همه، ۱۸۳ روز سالم و ۲۵ روز تنها پاک بوده است که در مقایسه با سال گذشته تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش پیدا کرده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی این وضعیت تا فردا ادامه خواهد داشت و توصیه ما به گروه‌های حساس این است که از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

او با توصیه به گروه‌های حساس برای مواجه کم با آلودگی هوا اظهار کرد: بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان حداقل فعالیت در معابر سطح شهر را داشته باشند چرا که بهترین راه پیشگیری خارج نشدن از منزل بوده و مصرف برخی موادغذایی و از این دست توصیه‌ها خیلی موثر نیست.

آلودگی هوا نفس ۳ هزار نفر را تنگ کرد/ تهران و مشهد رکورددار مصدومان ناشی از هوای آلوده

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به آمار بیماران اورژانسی به دلیل آلودگی هوا در روز‌های ۶ و ۷ آبان اظهار کرد: به دلیل بروز آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق هوا تا ساعت ۱۳ امروز در شهر‌های تهران، اراک، کرج، قزوین، تبریز، اصفهان و مشهد تعداد ۲ هزار و ۹۹۴ نفر به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراجعه کرده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: تعداد ۸۸۴ نفر در تهران به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراجعه کرده‌اند که این افراد به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی به اورژانس مراجعه داشته‌اند.

خالدی بیان کرد: تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس پیش‌بیمارستانی ناشی از آلودگی هوا در شهر مشهد ۷۳۴ نفر، قزوین ۱۶۹، کرج ۳۰۷ نفر، اصفهان ۲۲۹ نفر، اراک ۲۱۱ نفر بوده است.

۱۲۵ دانشجوی خوابگاهی علوم پزشکی تهران بیمار شدند

محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گزارش اعلام شده از سوی مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشجویان در خصوص مراجعه تعدادی از دانشجویان با علائم گوارشی و علائم آنفلوانزا اظهار کرد: دیروز در خوابگاه کوی حاضر شدیم تا از نزدیک به بررسی و مشاهده گزارش دریافت شده بپردازیم.

 معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه درباره علت بیماری دانشجویان علوم پزشکی تهران بیان کرد:  تاکنون علت دقیق بیماری فوق مشخص نشده است. قرار است تا کلیه همکاران دانشگاه پیگیری‌های لازم را تا حل مشکل موجود و اعلام عمومی پس از روشن شدن دلیل آن انجام دهند.

پورغریب ادامه داد: با توجه به همزمان بودن علائم گوارشی با علائم آنفلوانزا و شیوع اپیدیمی جدید این بیماری در کشور و بروز نشانه‌های آن، با متخصصان عفونی مشاوره ای انجام دادیم. براساس اپیدمیولوژی به دلیل نزدیک بودن دانشجویان به هم در محیط‌های خوابگاهی و  بخش‌های بیمارستانی و با در نظر گرفتن طولانی‌تر بودن حالت تهوع که بیش از ۴ یا ۵ ساعت اعلام شده است، به نظر می‌رسد دانشجویان مبتلا به این عارضه شده باشند؛ ضمن اینکه تا اعلام نتایج آزمایشگاهی، مسمومیت غذایی را نمی‌توان رد کرد.

پورغریب با اشاره به تعداد دانشجویان بیمار علوم پزشکی تهران بیان کرد: بر اساس گزارش نهایی مرکز بهداشت و درمان دانشجویان طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ نفر مراجعه به درمانگاه کوی علوم پزشکی تهران داشتیم که از این تعداد ۴ نفر به بیمارستان اعزام شدند که ۳ نفر از آنها پس از درمان ترخیص شدند و یکی از دانشجویان به دلیل مشکلات زمینه‌ای، همچنان تحت درمان است.

تولید دستگاه تست قند خون در ایران/ کمبود در دارو‌ی دیابت نداریم

اسد الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به تولید دستگاه تست قند خون ایرانی اظهار کرد: خوشبختانه شاهد آن هستیم که جوانان محقق ایرانی، توانسته اند دستگاه تست قند خون را در کشورمان تولید کنند و این موضوع می‌تواند گام ارزشمندی برای تسهیل برنامه‌های مدیریت قند خون بیماران دیابتی باشد.

 
او تاکید کرد: بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت و پژوهشکده‌ی غدد دانشگاه‌های علوم پزشکی، دستگاه‌های تست قندخونی که جوانان ایرانی در داخل کشور تولید کرده‌اند، حائز کیفیت مناسب است و باید به آن اعتماد کرد.

رجب درباره کیفیت دستگاه تست قند خون ایرانی گفت: کیفیت این دستگاه با نوع خارجی تفاوت چندانی نداشته و مورد تایید است، همچنین از لحاظ قیمت و ارزبری، هزینه تمام شده آن از نمونه خارجی کمتر است.
 

شانه‌ساز با اشاره به آمار قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران ادامه داد: سالانه ۱.۶ میلیارد دلار قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور صورت می‌گیرد که خوشبختانه با واردات از مراجع اصلی و برچسب‌گذاری این رقم کاهش پیدا کرده است و تلاش می‌کنیم تا به کمک واردکنندگان اصلی و تولیدکنندگان این رقم سیر نزولی داشته باشد.

او با بیان اینکه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خانوار ایرانی ۲ تا ۲.۵ برابر متوسط جهانی است یادآوری کرد: برخی این  آمار را تهدید می‌نامند، البته فکر می‌کنیم این یک فرصت است نه تهدید و از این بازار می‌توان برای تولید و افزایش اشتغال استفاده کرد.

او اظهار کرد: ۴ تا ۴.۵ درصد از هزینه‌های خانوار ایرانی صرف محصولات آرایشی می‌شود که در اروپا این رقم ۲.۶ درصد است و جوان بودن کشور و علاقمندی جوانان به این محصولات یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف بالای محصولات آرایشی محسوب می‌شود.

ویروس آنفلوانزا قاتل ۱۵ ایرانی/ مبتلایان خود درمانی نکنند

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: اکنون حدود ۳ هفته است که موج اول آنفلوانزای فصلی در کشور با شدت آغاز شده به طوری که در بیشتر استان‌های کشور موارد ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

او بیان کرد: ویروس آنفلوانزا به دو نوع H۱N۱ و H۳N۲ تقسم بندی می‌شود که موارد ابتلا به ویروس H۱N۱ بیشتر است. در سال جاری آنفلوانزای فصلی استان‌های بیشتری را در کشور درگیر کرده است که از میان استان‌های درگیر این بیماری استان‌های قزوین، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، سمنان، کرمانشاه، تهران، اصفهان و مازندران بیشترین آمار ابتلا به آنفلوانزا را به خود اختصاص داده‌اند که استان‌های گلستان و مازندران دارای بیشترین آمار مبتلایان هستند.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در هفته گذشته موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و آمار مرگ و میر افراد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. به طوری که در هفته گذشته ۱۵ نفر بر اثر بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند. در این میان بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی است و اغلب افرادی که جان خود را بر اثر آنفلوانزا از دست داده‌اند به بیماری زمینه‌ای دچار بوده یا سن بالا داشته‌اند.
 

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به مجوز سازمان دامپزشکی برای تولید شیر الاغ اظهار کرد: سازمان دامپزشکی در حیطه وظایف خود مجوز تاسیس مزارع پرورش الاغ شیری را صادر کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی تولید شیر الاغ ابلاغ شده است.

جهانپور بیان کرد: اگر درخواستی برای تولید صنعتی شیر الاغ به سازمان غذا و دارو ارسال شود، موضوع قابل بررسی خواهد بود و در صورتی که شیر الاغ تولیدی استانداردهای لازم را داشته باشد، سازمان غذا و دارو مجوز تولید را صادر خواهد کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تاکنون درخواستی برای تولید شیر الاغ که سلامت آن مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد نداشته‌ایم و مجوزی برای تولید شیر الاغ صادر نشده است.

او بیان کرد: در برخی کشورها شیر الاغ به صورت محدود و صنعتی تولید می‌شود و باتوجه به آنکه فرآیند پاستوریزه کردن شیر الاغ با شیر گاو متفاوت است و پیچیدگی‌های خاصی دارد، هزینه تولید بیشتر و قیمت شیر الاغ بالا بوده و نیازمند استانداردهای زیادی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.