رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: اجرای عملیات کپه کاری در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع روستاهای گوریچه و دره هرد از توابع این شهرستان انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شاهرخ محمودی گفت: عملیات کپه کاری در مراتع با هدف اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت جنگل انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات کپه کاری با استفاده از بذرهای سازگار با مناطق اقلیمی حوزه سد آزاد در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع فقیر از نظر پوشش گیاهی در روستاهای گوریچه و دره هرد با موفقیت اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با بیان اینکه کپه کاری رایج ترین روش اصلاح مراتع کوهستانی در کشور است، افزود: تعداد و فاصله چاله ها در مراتع مختلف، متفاوت بوده و معمولا بین یک و نیم تا ۲ متر است و در این طرح بطور میانگین در هر هکتار ۲ هزار و ۵۰۰ چاله برای عملیات حفر شده است.

محمودی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است، یادآور شد: برای اجرای این پروژه در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی تاکید کرد: برای بازدهی بیشتر عملیات کپه کاری، طرح با همکاری و همیاری دهیاران، شوراها و اهالی این روستاها اجرا و منطقه به مدت یک فصل چرا حفاظت و قرق می‌شود.

کپه کاری یکی از روش های بذر کاری، تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در مراتع است، مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش خوراک آن با گونه های نامرغوب جایگزین می شود.

گفتنی است؛کپه­ کاری، یکی از روشهای بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله های حفر شده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

انتهای پیام/م

۲۰۰ هکتار از مراتع مریوان کپه کاری شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.