معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: از استقرار مترجم ناشنوایان در تمام برنامه‌های ۲۲ سرای محله تهران و مناسب‌سازی یک سرای محله در هر منطقه شهرداری برای معلولان خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا جوادی یگانه در مراسم جشن روز معلولان که شب گذشته در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، ضمن تبریک این روز به جامعه معلولان کشور گفت: ۳۹ سال زندگی در کنار برادر معلولم به من آموخته است که معلولیت هیچ گاه معیاری برای سنجش ویژگی‌های انسانی نیست و وجود نخبگان دارای معلولیت نشان‌دهنده آن است که معلولیت، محدودیت نیست و این جمله تنها یک شعار نیست. به طوریکه در صورت تسهیل گری حضور معلولان در جامعه می‌توانیم شاهد منشا اثرات و برکات زیادی باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به تنوع گروه‌های جمعیتی در سطح جامعه باید شهر را به گونه‌ای طراحی کنیم که امکان بهره مندی تمامی افراد از جمله افراد دارای معلولیت از امکانات و فضا‌های شهری فراهم گردد افزود: این امر نه یک نگاه ویژه به شهر، بلکه طبق قوانین موجود بخشی از وظایف مدیریت شهری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه اعتقاد مدیریت شهری بر این است که افراد و گروه‌های دارای نیاز‌های خاص حقی برابر در دسترسی به امکانات، فرصت‌ها و دریافت خدمات شهرداری داشته باشند ادامه داد: در مجموعه معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران در تلاشیم ضمن بسترسازی در مجموعه‌های مدیریت شهری برای حضور و نظارت افراد دارای معلولیت بر پروژه‌های شهری، مطالبه گر و پیگیر تحقق حقوق معلولان باشیم تا محدودیت جسمی افراد دارای معلولیت به واسطه معلولیت کالبد شهری تبدیل به محرومیت نشود. اگرچه می‌دانیم مسیر طولانی و راه سختی به واسطه عدم مناسب‌سازی تاریخی شهر تهران، پیچیدگی روابط و ساختارها، عدم درک درست مجریان شهری از امر مناسب سازی و فقدان مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد.

جوادی یگانه عنوان کرد: رویکرد ما جلب مشارکت موثر موسسات، سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و جامعه دارای معلولیت در شناسایی نقایص و موانع شهری در پایتخت برای زندگی بهتر این گروه از جامعه است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه "در دوره جدید مدیریت شهری با استفاده از توان شهری و حضور نمایندگان افراد دارای معلولیت در تلاشیم خدمات مؤثری ارائه دهیم"، افزود: با وجود عدم مناسب‌سازی فضا‌های شهری تاکنون، در سال جاری به اصلاح ساختمان‌های موجود شهری پرداخته‌ایم و در هر منطقه یک سرای محله به صورت کامل برای افراد نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی مناسب‌سازی شده‌اند. در ۲۲ سرای محله تهران نیز مترجم ناشنوا مستقر شده و این نیرو‌ها در تمام برنامه‌های سرا‌های محله حضور خواهند داشت.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران، مناسب‌سازی مجموعه‌های ورزشی پایتخت نیز آغاز شده که در این مسیر تاکنون ۹ مجموعه مناسب سازی شده و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

جوادی یگانه با اشاره به شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت که "ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای رهبری امور و تصمیم گیری ها" است گفت: این شعار بیش از آنکه مخاطبش افراد دارای معلولیت باشد، تلنگری به مدیران، تصمیم گیران و آحاد جامعه است تا در خصوص توانمندی افراد دارای معلولیت به اطمینان رسیده و از هیچ تلاش و کوششی جهت برابرسازی فرصت‌ها و ایجاد شهری دسترس پذیر برای همه دریغ نکنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به شعار "تهران شهری برای همه" خاطر نشان کرد: اگرچه هنوز با انتظارات شما معلولان گرامی فاصله زیادی داریم، اما می‌توانیم با کمک یکدیگر شهر تهران را برای هم مهربان‌تر کنیم. زیرا باور داریم اولین قدم قبل از مناسب سازی فیزیکی و کالبدی در سطح جوامع، مناسب سازی فرهنگی و تغییر نگاه اجتماعی به افراد دارای معلولیت و توانمندی آنان است چراکه فرهنگ اساس و بنیاد هر اقدامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار