مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اقدامات آبخیزداری منجر به جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اجرای اقدامات آبخیزداری در این استان منجر به جلوگیری از فرسایش پنج تن خاک در هر هکتار می‌شود.

او با بیان اینکه آب و خاک دو مؤلفه مهم در بخش کشاورزی هستند افزود: به همین منظور طی دو سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی به بخش آبخیزداری تخصیص یافت.

محمدی مقدم مچنین با بیان اینکه برای تشکیل یک سانتی متر خاک صد‌ها سال‌ها زمان نیاز است اضافه کرد: فرسایش خاک به معنای کنده شدن ذرات خاک و انتقال آن‌ها توسط یک عامل ثانویه مثل باد یا آب به مکانی دیگر است.

او ادامه داد: در استان چهارمحال و بختیاری خوشبختانه فرسایش بادی وجود ندارد، اما به دلیل توپوگرافی منطقه و وجود پستی و بلندی، فرسایش خاک به شدت رخ می‌دهد.

محمدی مقدم گفت: نرم جهانی فرسایش خاک در دنیا پنج تن در هکتار، در کشور ۱۵ تن در هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری ۲۰ تن در هر هکتار می‌باشد که در بخشی از حوضه‌ها به بیش از ۲۵ تن نیز رسیده است.

او، علت اصلی فرسایش خاک را از بین رفتن پوشش گیاهی از طریق عوامل طبیعی مثل خشکسالی و هم عوامل انسانی مثل کشاورزی در اراضی شیب دار و شخم به موازات شیب بیان کرد.

انتهای پیام/ف

سالانه در هر هکتار ۲۰ تن خاک فرسایش می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار