به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صدیقه اعتماد سعید رئیس جشنواره و مدیر رادیو سلامت در سومین جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی با موضوع مدیریت سرعت که صبح امروز در سالن شهدای رادیو برگزار شد دربارهی میزان افزایش امید به زندگی در ایران اظهار کرد: در دو دهه اخیر کشور ایران حدود ۱۳ سال افزایش امید به زندگی داشته که این میزان نسبت به کشور ژاپن ۱۱ سال کمتر است. در داخل کشور هم تفاوت امید به زندگی محسوس است به طوری که در تهران امید به زندگی ۸ سال از استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان بیشتر است.
او بیان کرد: عوامل متعددی در پیامدهای سلامت کشور تاثیر دارند که اختلاف در این عوامل میتواند طول عمر را افزایش یا کاهش و کیفیت زندگی افراد را تغییر دهد. اگر قصد داشته باشیم به توسعه پایدار کشور اهمیت بدهیم باید شاخصهایی را در نظر بگیریم که این شاخصها اهداف توسعه پایدار هستند.
بر اساس این نتایج، ایران در رتبه ۶۹ در بین ۱۸۸ کشور جهان قرار دارد، در حالی که در ارزیابی قبلی (شاخصهای ایران در سال ۱۹۹۰) ایران در رتبه ۱۰۴ قرار داشت که با ۳۵ پله ارتقا به رتبه ۶۹ رسیده است.
رئیس سومین جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی با موضوع مدیریت سرعت افزود: در ۷ شاخص ایران بهترین عملکرد، در ۸ شاخص وضعیت خوب، در ۱۶ شاخص عملکرد متوسط تا بد، در ۶ شاخص ضعیف و در سه شاخص وضعیت هشدار آمیز داشته است که مرگ و میر بر اثر تصادفات جادهای جزو وضعیت هشدار آمیز قرار میگیرد. حوادث ترافیکی خسارت ۲ هزار میلیاردی به جا گذاشته است. هر فوتی حدود ۶۵۷ هزار دلار خسارت به کشور تحمیل میکند و روزانه در ایران حدود ۴۳ نفر تلفات جادهای داریم. هر مجروحی که وارد بیمارستان میشود حداقل حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.
اعتماد سعید تاکید کرد: در سال ۹۷ تصادفات فوتی رانندگی ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است که این میزان حدود هشت درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد که به عبارتی روزانه ۳۲ میلیارد تومان میشود. در نیمه نخست سال ۹۸ بر اساس آمار پزشکی قانونی ۶ هزار و ۵۳ نفر در محورهای برون شهری جان خود را از دست دادند که این میزان ۱.۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت. همچنین حدود ۲ هزار و ۲۴۶ نفر در مسرهای درون شهری جان خود را از دست دادند که این میزان ۲.۷ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت و حدود ۸۱۰ نفر هم در مسیرهای روستایی فوت کردند.
او تصریح کرد: بیش از سه چهارم کشته شدهها مردانی بودند که ۸.۵ درصد آ نها ۱۰ سال و کمتر داشتند، ۶ درصد آنها بین ۱۱ تا ۱۷ سال بودند و ۵۴.۴ درصد آنها بین ۱۸ تا ۴۹ سال قرار داشتند؛ بنابراین بیشتر کشته شدگان جادهای در سنین جوانی و باروری اجتماعی قرار دارند.
بیشتر بخوانید: برنامهریزی برای تغییر نگرش جوانان با هدف کاهش تصادفات رانندگی/ برگزاری دورههای آموزشی جوانان در 16 دانشگاه علوم پزشکی
رئیس سومین جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی با موضوع مدیریت سرعت گفت: از مهمترین عومل در تصادفات جادهای میتوان به تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی اشاره کرد. ما مدیریت کنترل سرعت را یکی از محورهای اصلی جشنواره در نظر گرفتیم و شعار امسال جشنواره «خط، نشان و سرعت» است. خط و نشان کشیدن یکی از موضوعاتی است که ما میدانیم عاقبت خوشی ندارد، بنابراین با این شعار قصد داریم به رانندگان هشدار بدهیم که سرعت برای شما خط و نشان میکشد. همچنین مطالبه گری در این خط و نشان و سرعت قرار دارد.
اعتماد سعید اظهار کرد: همکاران ما در پلیس راهور ناجا و وزارت راه و ترابری باید خط و نشانهایی را در مسیر قرار بدهند تا رانندگان از موضوع سبقت غیر مجاز و سرعت کنترل نشده آگاه شوند. پویش ۳۰-۶۰ نشانگر این است که ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری آخر شهرها رخ میدهد. مدیریت موثر در کاهش یا کنترل سرعت مهمترین راهکار مداخلهای است.
او بیان کرد: بر اساس آمار به ازای هر یک درصد افزایش در سرعت به طور متوسط ۴ درصد تصادفات مرگبار و ۲ درصد تصادفات شدید افزایش پیدا میکنند. سرعت مکانیسم عکس العمل را کاهش میدهد و مسافتی که راننده باید طی کند تا به خطر نزدیک نشود، افزایش میدهد. اگر رانندهای مسیر تهران- قم را با سرعت ۱۴۰ کیلومتر طی کند ۵۲ دقیقه طول میکشد تا به مقصد برسد و در صورتی که همین راننده این مسافت را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر طی کند، مدت زمان رسیدن به مقصد ۶۰ دقیقه میشود به عبارتی افزایش سرعت تنها ۸ دقیقه مدت زمان رسیدن به مقصد را کمتر میکند.
اعتماد سعید افزود: با افزایش سرعت وزن هم بیشتر میشود به عبارتی وزن کودکی که ۵ کیلوگرم است با افزایش سرعت ۲۰ برابر شده و ۱۰۰ کیلوگرم میشود. افزایش سرعت احتمال حادثه و جراحتهای شدید و مرگبار را بیشتر میکند.
او یادآوری کرد: وزن مغز حدود ۵ کیلوگرم است که زمانی که سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت باشد وزن مغز به ۳۸ کیلوگرم میرسد و درصورتی که سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد، وزن مغز ۵۴.۶ کیلوگرم میشود. با افزایش سرعت وزن کبد و قلب هم افزایش پیدا میکند.
انتهای پیام /