نمکی گفت: با تولید داروهای داخلی، توانستیم داروهای با کیفیت را با یک‌ پنجم قیمت تولید کنیم.

پس از انقلاب دستاوردهای قابل توجهی در نظام سلامت داشته‌ایمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، صبح امروز دوشنبه در مراسم نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و تعدادی از مدیران بیمه‌ای در مرکز همایش‌های صداو سیما برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب، دستاورد‌های قابل توجهی در عرصه نظام سلامت داشتیم که در مقایسه با گذشته بسیار چشمگیر بوده است.
 
نمکی گفت: توسعه زیرساخت‌های مراقبتی باعث شد با کاهش مرگ و میر کودکان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر روبرو شویم. همچنین افزایش امید به زندگی و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت را نیز در پی داشت.
 
وزیر بهداشت بیان کرد: دوره ریاست دکتر روحانی یکی از دوره‌های طلایی پس از انقلاب در نظام سلامت است زیرا در این دولت به برنامه‌هایی مانند طرح تحول سلامت، توجه به مناطق کمتر برخوردار، کاهش پرداخت از جیب بیمار، رسیدگی به بیماران خاص و پوشش بیمه همگانی توجه ویژه شد.
 
او ادامه داد: افزایش ۱۰۰ درصدی سهم نظام سلامت از درآمد ناخالص ملی برای اولین بار در دولت دوازدهم رقم خورد و طرح تحول سلامت با توسعه زیرساختی و دسترسی مردم به خدمات سلامت در نقاط کمتر برخوردار کاهش پرداخت از جیب بیمار ِماندگاری پزشکان در مناطق محروم را به دنبال داشت.
 
وزیر بهداشت بیان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا زیر آوار هزینه‌های کمرشکن نظام سلامت نمانیم. توجه نداشتن به اقتصاد سلامت در طرح تحول سلامت یکی از آسیب‌های پیش رو بود که در اولین گام من استقرار پرونده الکترونیک سلامت و ریل‌گذاری آن برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده بود.
 
او تصریح کرد: ما ۶۰۰ خدمت پرهزینه را شناسایی کردیم و برای آنها راهنمای بالینی تدوین کردیم. در نظر داریم ۶۰۰ خدمت دیگر را نیز شناسایی و راهنماهای بالینی آنها را تدوین کنیم.

نمکی با اشاره به موضوع دارو گفت: یکی از پرهزینه‌ترین موضوعات در نظام سلامت، بحث دارو است به طوری که یک‌دوم تولید خالص ملی مربوط به دارو است در حالی‌که در کشور‌های دیگر حدود ۰.۶ است و برای رفع این مشکل نیز اقداماتی انجام شد که اولین گام، رفتن به سمت تولید داخلی دارو بود چرا که سال گذشته سه درصد از دارو‌های وارداتی، ۳۰ درصد از منابع ارزی داخلی دارو را بلعیده بود به همین دلیل اجازه ندادیم دارو‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، دیگر وارد شوند و توانستیم سهم ۱.۲ به ۰.۶ تا ۰.۷ برسانیم و دارو‌های با کیفیت و با یک‌پنجم قیمت تولید کنیم، همچنین هر ماه یک یا دو خط دارویی جدید راه‌اندازی می‌کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: در گذشته بعضی از فرآورده‌ها را یک هفته، ۱۵ روز یا در بهترین حالت در یک ماه ذخیره می‌کردیم که در حال حاضر با پیگیری‌ها و همکاری بانک مرکزی، می‌توانیم بگوییم که هیچ داروخانه‌ای نیست که تا تیرماه آینده با مشکل روبرو شود و هیچ اتاق عملی وجود ندارد که به دلیل تجهیزات، به تعطیلی کشیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.