نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی صبح امروز با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی، صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محمد رضا زمردیان رئیس جشنواره و سروش صحت دبیر هنری جشنواره برگزار شد.

نشست خبری بیست و دومین جشنواره قصه گویی

سروش صحت دبیر هنری جشنواره بین المللی قصه گویی درباره این جشنواره گفت: برنامه ای را به نام «کتاب باز» ضبط می کنیم. در یزد چهارصدمین قسمت آن را ضبط کردیم و از هر کدام از میهمانان برنامه می پرسیم چه اتفاقی افتاد که به کتاب و قصه علاقه مند شده اید.

هفده هزار نفر در جشنواره بین‌المللی قصه گویی شرکت کردند

وی افزود: مدام دو اسم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می شنیدیم نقشی که کانون برای آشنایی نسل من با کتاب داشت عجیب است بنابر دوره ای نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه کمرنگ شد. خیلی خوشحالم دوباره کانون در زمینه اصلی خودش که پرورش فکر کودکان است، کار می کند. در جشن بیست و یکم یازده هزار نفر شرکت کردند از این رو خیلی خوشحال بودم جهش خوبی در این زمینه رخ داد و امسال هفده هزار نفر در جشنواره بین‌المللی قصه گویی شرکت کردند تقریبا پنجاه درصد به تعداد شرکت کنندگان در جشنواره اضافه شد.

نشست خبری بیست و دومین جشنواره قصه گویی

محمد رضا زمردیان رئیس جشنواره بین‌المللی قصه گویی در این مراسم  درباره این جشنواره گفت: خدا را شکر می کنم قطار جشنواره بیست و دوم به ایستگاه پایانی اش می رسد. هزار جشن قصه گویی در مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. سی و یک جشنواره قصه گویی در استان های مختلف برگزیدگانش را شناخت و اخیرا بخش منطقه ای جشنواره بین‌المللی قصه گویی برگزار و قصه گوهایی برای شرکت در بخش بین الملل و ملی حاضر شدند.

وی با بیان اینکه از بیست و ششم تا سی ام آذر ماه شاهد هنرنمایی قصه گوها خواهیم بود، گفت: جشنواره در دو بخش اجرای صحنه ای ملی و بین الملل برگزار می شود. بخش ملی جشنواره در گروه های مختلف از جمله دختران و پسران، زنان و مردان ویژه سنین هجده سال به بالا و بزرگسالان می شد؛ بخش خاصی که چند سالی است در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می شود با عنوان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برگزار شد.

او افزود: از سال گذشته بخش نود ثانیه به جشنواره بین‌المللی قصه گویی افزوده شد. این بخش با نام «قصه زندگی من» شناخته شد و فضایی را برای کسانی ایجاد کرد که علاقه مند به قصه گویی هستند اما امکان اجرای صحنه ای ندارند. در این بخش علاوه بر قصه نود ثانیه ای، سه بخش جنبی تعریف شد و شهرداری تهران با نام «قصه شهر من تهران» یکی از حامیان جشنواره بود، باشگاه خبرنگاران جوان در زمینه قصه های خبرنگاران حامی جشنواره بود و افراد زیادی در این بخش شرکت کردند.

تغییر در مدل داوران جشنواره قصه گویی

رئیس جشنواره بین‌المللی قصه گویی با اشاره به اینکه مدرسان کانون زبان، با هدف معرفی فرهنگ و آثار تاریخی کشورمان تولیدات خود را برای ما فرستاده اند، بیان کرد: آمار جشنواره امسال قریب به هفده هزار نفر بود. رشد اصلی جشنواره را در بخش قصه گویی صحنه ای مشاهده کردیم و شاهد بیشترین حجم شرکت کنندگان در این بخش بودند. در مدل داوران جشنواره تغییری ایجاد کردیم. داوران نوجوان هم در ترکیب داوران جشنواره حضور داشتند و بهترین قصه ها را از نگاه خودشان انتخاب کردند.

نشست خبری بیست و دومین جشنواره قصه گویی

زمردیان ادامه داد: در تیم داوری جشنواره بین‌المللی قصه گویی، نویسندگان، قصه گوها و کسانی که با زبان بدن آشنایی دارند. هیئت های انتخاب متعددی را در کانون شکل دادند. نوزده داور از هفت استان کشور آثار رسیده به جشنواره را بررسی کردند تا برای داوری به داوران ارجاع بدهیم. باتوجه به درخواست مخاطبان جشنواره قصه گویی سال گذشته، امسال هم قصه گویان میهمان از جمله گیتی خامنه، بهرام شاه محمدلو، سارا روستاپور، مجید قناد، رضا کیانیان و مصطفی رحماندوست اجرای صحنه ای دارند. هر روز در پنج منطقه تهران با کمک شهرداری قصه گوها به مناطق مختلف می روند و اجرا خواهند داشت.پارک گفتگو یکی از محل های ثابت برای اجراست و هر روز در این محل اجرا خواهند داشت.

رئیس جشنواره بین‌المللی قصه گویی با اشاره به اینکه در اختتامیه امسال هم مانند سال گذشته شگفتانه ای داریم، اظهار داشت: در اختتامیه امسال از عزیزی که سال ها برای قصه گویی تلاش کرده است، قدردانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد:سیصد و سیزده قصه گوی ایرانی و صد و نود و سه قصه بین المللی به جشنواره رسیده بود. هشت قصه گوی ایرانی و شش قصه گوی خارجی توسط هیئت انتخاب برای اجرای صحنه ای انتخاب شدند. دو نفر از قصه گوهای خارجی بنابر دلایل شخصی نمی توانند برای شرکت در جشنواره به ایران بیایند. قصه گوهایی از ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا در این جشنواره قصه گویی می کنند. این افراد در امر قصه گویی  مدرس جهانی و برنده جشنواره های مختلف هستند.

نشست خبری بیست و دومین جشنواره قصه گویی

زمردیان تصریح کرد: انجمن قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال گذشته ایجاد شد و هدف انجمن ارتقای سطح قصه گویی و ترویج آن در کانون است. این انجمن معیارهای داوری برای قصه گویی را تدوین کرد. قصه های کهن ایرانی و بخشی از قصه های بین الملل را که مخاطبانمان با آن آشنا هستند در کانون جمع آوری و بازنویسی می کنیم. یکی از نویسندگان خوب ما این کتاب را تدوین و منتشر می کند و دو هزار و شصت و یک نفر در بخش زنان و مردان جشنواره بین‌المللی قصه گویی ثبت نام کردند در بخش صحنه ای بزرگسال آن بخشی که نوآورانه بود هزار نفر و در بخش سنتی پنج هزار و هفتصد و هشتاد نفر و بخش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها حدود چهارصد نفر شرکت کردند.

او با اشاره به اینکه منبعی را محور شرکت در جشنواره بین المللی قصه گویی نکردیم، افزود: قصه گو باید بتواند براساس نوع مخاطب و شرایط قصه گویی، قصه ای را برای اجرا انتخاب کند و باتوجه به شعار جشنواره در قصه ها باید امید و نشاط و درس های زندگی وجود داشته باشد.هیئت انتخاب محتوای قصه هایی را که می خواستند اجرا کنند بررسی کرده تا به بخش ملی برسد و برای داوری هم نویسنده حضور دارد تا توانایی قصه گویی ها در داوری های جشنواره بررسی  شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار