ذوعلم گفت: علوم تربیتی و آموزش و پرورش امروز ما به دنبال تحول عمیق در روش‌ها و مدیریت است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و تحلیل از معلمان پژوهنده که در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: باید ببینیم پژوهش چه ماهیتی دارد، ابزاری برای رسیدن به یک نتیجه است تا بعد آن را در سیاست گذاری اعمال کنیم یا امری الصاقی است در واقع باید فراتر از این موارد به پژوهش اندیشید.

او ادامه داد: علوم تربیتی و آموزش و پرورش امروز ما که به دنبال تحول عمیق در روش‌ها و مدیریت است، با جریان مستمر و دائمی همراه می‌شود و این نگاه عمیق بدون این فرآیند تربیت و رشد ایجاد نمی‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: اگر پژوهش ذیل نگاه توحیدی باشد ما را از ظلمت و مجهولات به نور و روشنایی می‌رساند و پژوهش و تحقیق در عنصر علم نیست که کارایی داشته باشد و اگر اهداف برنامه درسی را بررسی کنیم که به آموزش تفکر، ایمان، اخلاق، نقش آفرینی و تأثیرگذاری اشاره دارد باید ذیل پژوهش تعریف شود.

ایجاد تشکل معلم پژوهنده در کشور

در ادامه فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از بخش اصلی در هفته پژوهش، پژوهشگران برگزیده است و بالغ بر ۳۵ پرونده ارائه شد و بعد از بررسی یک فناور و ۲ پژوهشگر برتر انتخاب شدند.

او ادامه داد: در سال جاری ۴۱ هزار معلم هم اقدام پژوهی کردند و از بین ۱۴۲ عنوان اقدام پژوهشی ۱۳ عنوان برگزیده شدند، در حوزه طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌ها ۴۰ طرح داشتیم که ۳ طرح برگزیده معرفی شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حداقل ۲ و حداکثر شه دو داور کار را بررسی می‌کنند، گفت: در پایان نامه‌ها هم یک پایان نامه کارشناسی ارشد و دو پایان نامه دکتری برگزیده شدند.


بیشتر بخوانید: هیچ عرصه‌ای به اندازه آموزش و پرورش خلاق نیست/ به نظام تعلیم و تربیت نقد داریم


کریمی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش ۲ پژوهشکده دارای تاییدیه وزارت علوم داریم، گفت: سایر پژوهشکده‌ها افتخاری هستند که به فعالیت‌های پژوهشی می‌پردازند.

او گفت: با توجه به اینکه طبق اسناد قانونی پژوهشگاه متولی پژوهش است، فعالیت‌هایی را در این حوزه داشتیم و عمده مسئولیت ما پاسخگویی به نیاز‌های آموزش و پرورش است؛ همچنین شناسایی نیاز‌ها بخشی از ضرورت‌ها و نیاز‌های ماست.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از ایجاد تشکل‌های معلمان پژوهنده خبر داد و گفت: با این تشکل زمینه‌های گسترش پژوهش و اقدام پژوهی گسترش پیدا می‌کند.

کریمی با اشاره به اینکه در حوزه اقدام پژوهی کار‌های دامنه داری داشتیم، بیان کرد: قصد داریم نمایشگاه دائمی از معلمان پژوهنده و اقدام پژوه داشته باشیم.

او ادامه داد: در حوزه پژوهش باید کاک‌های اصلی برداریم، البته چالش‌هایی مانند اعتبارات و ساختار داریم که باید رفع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.